• Anonym (TS)

Varför ska barnens namn passa ihop..?

Jag förstår verkligen inte alla dessa trådar med rubriker som "Vad ska X:s syskon heta?". Barnen ska ju leva största delen av sitt liv utanför barnhemmet och därmed utan syskonet. Utanför syskonparet. Det är ju helt egna individer, så varför är det så viktigt att Sofias syskon ska ha ett namn som passar Sofia..?

• Svar på tråden Varför ska barnens namn passa ihop..?
  • Tow2Mater

Jag fattar inte hur namn passar ihop eller inte. Kanske "Sigfrid och Roy" passar men inte "Sigfrid och Agnes"? ;)

• Birgitta02

Tror det är ett mycket modernt påfund. Undrar hur vi gjorde? Då fanns inga sociala forum och fråga på 80-talet ;) Men vad det gäller hur namn passar ihop så tror jag att när tiden går och ungarna växer upp så passar faktiskt namnen varandra. Mina ungar heter Thomas och Camilla. Passar utmärkt ihop :)

• ostpaj

Vissa kanske vill ha tips för de hör inte att vissa kombinationer klingar illa.

Det är ju inget måste! Skulle gärna träffa folk vars barn hette James och brittmarie. Åååh vad jag skulle skratta!

Kan ju rent utav vara jättekul!

Sven och hailey. Haha

• Anonym (TS)
    ostpaj skrev 2015-09-17 21:44:10 följande:

Det är ju inget måste! Skulle gärna träffa folk vars barn hette James och brittmarie. Åååh vad jag skulle skratta!

Sven och hailey. Haha

Det är ju precis det jag menar, man har en dotter som heter exempelvis Hailey, och det var det finaste namnet man kunde tänka sig när dottern kikade ut. Nästa gång man väntar barn får man veta att det är en liten pojke därinne, och det absolut finaste pojknamnet i hela världen man vet råkar vara Sven, då tar man inte det finaste namnet man vet för att det inte passar ihop med syskonets..?

Jag förstår inte tänker, syskonen är ju helt egna personer som kommer leva utan varandra den allra största delen av sina liv..
  • Anonym (qwerty)

Tycker det är värre när syskonen blir som halvtaskiga kopior på varandras namn.
    Tex:
    Alba och Albin
    Elwiz och Lewiz
    Jon och Jonna

(Alla är syskon jag stött på)

Är det verkligen "gulligt" att barnen nästan heter samma sak? Eller har liknande stavning?

verkar bara komplicerat...

• ostpaj
    Anonym (TS) skrev 2015-09-17 21:48:58 följande:

Det är ju precis det jag menar, man har en dotter som heter exempelvis Hailey, och det var det finaste namnet man kunde tänka sig när dottern kikade ut. Nästa gång man väntar barn får man veta att det är en liten pojke därinne, och det absolut finaste pojknamnet i hela världen man vet råkar vara Sven, då tar man inte det finaste namnet man vet för att det inte passar ihop med syskonets..?

Jag förstår inte tänker, syskonen är ju helt egna personer som kommer leva utan varandra den allra största delen av sina liv..

Fast många tänker nog att man ska hålla ihop som en familj. Alla ska vara en. Typ.

Jag hoppas om och när min dotter får syskon att de står nära varandra. Och umgås eller hörs ofta.

Det är väl bara en del av gemenskapen. Tråkigt att stå ut. Lisamarie, Anna, Kajsa och Muhammad.

Mja.

Men alla får göra som de vill :)
  • Anonym (TS)
    ostpaj skrev 2015-09-17 21:54:19 följande:

Fast många tänker nog att man ska hålla ihop som en familj. Alla ska vara en. Typ.

Jag hoppas om och när min dotter får syskon att de står nära varandra. Och umgås eller hörs ofta.

Det är väl bara en del av gemenskapen. Tråkigt att stå ut. Lisamarie, Anna, Kajsa och Muhammad.

Mja.

Men alla får göra som de vill :)

Men man är ju mer "en" med sin framtida partner, ska man då leta efter en med ett namn som "klingar bra" med ens eget?

Jag och min bror har namn som passar sämre ihop. Han har ett traditionellt bibliskt namn, och jag har ett franskt släktnamn. Vår lillebror heter Nejla (samiskt). Vi har då alltid känts som en familj...
  • Anonym (Blubb)
    ostpaj skrev 2015-09-17 21:44:10 följande:

Sven och hailey. Haha

Haha det var riktigt kul.
  • Anonym (Blubb)
    Anonym (TS) skrev 2015-09-17 21:48:58 följande:

Säg inte det umgås jättemkt med min familj! Både tillsammans med andra o utan.
  • Anonym (Blubb)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-09-17 21:53:31 följande:

Tycker det är värre när syskonen blir som halvtaskiga kopior på varandras namn.

Tex:

Alba och Albin

Elwiz och Lewiz

Jon och Jonna

(Alla är syskon jag stött på)

Är det verkligen "gulligt" att barnen nästan heter samma sak? Eller har liknande stavning?

verkar bara komplicerat...

Oh my god... Låter inte som min kompiskrets.
Svar på tråden Varför ska barnens namn passa ihop..?