• Anonym (?)

Koppling mellan psykiatrin och socialen?

Hej! Det här handlar egentligen inte om missbruk men antar att flest har kunskap i det området. Om man har kontakt med psykiatrin lite sporadiskt för att man har adhd sen så hamnar man i fyllecell ett antal gånger så att socialen börjar misstänka något, kan dom få reda på vad som står i ens journal då? Och kontakta psykiatrin och ge information/få information? Eller finns det ingen kontakt mellan dessa? Samma med polisen?

(Är en ung men myndig tjej som har sämsta självkontrollen när det gäller alkohol annars väldigt skötsam men så nervös för vad de kan göra och även om jag kan bli av med min medicin och så vidare).

• Svar på tråden Koppling mellan psykiatrin och socialen?
  • Anonym (Psyk)

När jag jobbade på soc fick jag notering från polisen om någon av mina klienter hamnade i fyllecell. Däremot har soc sekretess mot polisen. Mellan psyk och soc är det också sekretess. De får inte lämna uppgifter till varandra om du inte först godkänner.

Större delen av mitt vuxna liv har jag jobbat på psyk och vi fick ingenting från polisen (om de inte kom in med någon som skulle bedömas enligt lpt).

Det låter däremot som att alkoholen är ett problem för dig. Det kanske inte vore dumt att ha en kontakt kring detta innan det händer värre saker. Anledningen till att man är uppmärksam på de som hamnar i fyllecell är att det ofta handlar om ett missbruk, eller på väg att bli ett missbruk. Var rädd om dig.

• Anonym (Tryffel)

Hej!

Du kan spärra din journal, åtminstone så att t.ex. receptionen, eller olika mottagningar inte kan läsa. Spärrar du inte så kan de flesta i vården se din medicinlista har jag för mig, eller journal/besök... Något av det är det. Hmm.

• Anonym (?)

[quote=75770260][quote-nick]Anonym (Psyk) skrev 2015-09-17 22:27:41 följande:[/quote-nick]

När jag jobbade på soc fick jag notering från polisen om någon av mina klienter hamnade i fyllecell. Däremot har soc sekretess mot polisen. Mellan psyk och soc är det också sekretess. De får inte lämna uppgifter till varandra om du inte först godkänner.

Större delen av mitt vuxna liv har jag jobbat på psyk och vi fick ingenting från polisen (om de inte kom in med någon som skulle bedömas enligt lpt).

Det låter däremot som att alkoholen är ett problem för dig. Det kanske inte vore dumt att ha en kontakt kring detta innan det händer värre saker. Anledningen till att man är uppmärksam på de som hamnar i fyllecell är att det ofta handlar om ett missbruk, eller på väg att bli ett missbruk. Var rädd om dig.

[/

Hej och tack för svar då förstår jag! Ja det låter ju lätt som det men jag har mest haft otur och så ser jag ut att kunna vara minderårig också, ärligt så vet jag inte vart jag alltid blir vald av mina vänner som är lika fulla. Men iallafall, kan socialen ringa på telefonen till en? Ringer man då från skyddat nummer precis som när landstinget ringer? Har nämligen ett missat samtal. Eller skickar dom bara brev så jag kan känna mig lugn? Inte kan dom tvinga med några insatser för några vändor i en fyllecell när allt annars är helt fläckfritt?

• Anonym (Psyk)

Det är olika hur numret ser ut. Jag tror att man oftast ser att någon från kommunen ringt men det kan nog vara olika. Jag ringde aldrig upp någon när de noteringarna kom. Lågt prioriterat bland allt annat. Däremot tog jag upp det med dem när de kom på besök. Om de då sa så som du skrev och att de inte tyckte att de hade några problem kan man inte göra mer. Enda gången man kan tvinga någon är om personen håller på att dö av sitt missbruk. Man får inte heller ställa villkor att man måste gå i behandling för att få ut sitt försörjningsstöd.

• Anonym (Tryffel)
    Anonym (Psyk) skrev 2015-09-18 09:30:00 följande:

Det är olika hur numret ser ut. Jag tror att man oftast ser att någon från kommunen ringt men det kan nog vara olika. Jag ringde aldrig upp någon när de noteringarna kom. Lågt prioriterat bland allt annat. Däremot tog jag upp det med dem när de kom på besök. Om de då sa så som du skrev och att de inte tyckte att de hade några problem kan man inte göra mer. Enda gången man kan tvinga någon är om personen håller på att dö av sitt missbruk. Man får inte heller ställa villkor att man måste gå i behandling för att få ut sitt försörjningsstöd.

Varför är det så? Det borde vara en smart grej att styra upp missbruket?
  • mariejohansen

Har du hört talas om en lvm - anmälan? Åker du in och ut från ex psykiatrin pga påverkan av antingen alkohol eller droger så kan du bli erbjuden behandling. Vill du inte detta, eller på något annat sätt motsätter dig all hjälp som finns, så kommer läkaren skicka in en orosanmälan om att du ska bli omhändertagen enligt LVM. Det är inte så svårt att få ett akut lvm som det sägs.

Ja, socialen ringer från hemligt nr.

• mariejohansen

Nu såg jag att du har kontakt med psykiatrin pga adhd. Om det uppdagas att du har ett missbruk samtidigt som du får ut adhd medicin, så är det inte till din fördel det heller.

• Anonym (?)
    mariejohansen skrev 2015-09-18 09:49:49 följande:

Har du hört talas om en lvm - anmälan? Åker du in och ut från ex psykiatrin pga påverkan av antingen alkohol eller droger så kan du bli erbjuden behandling. Vill du inte detta, eller på något annat sätt motsätter dig all hjälp som finns, så kommer läkaren skicka in en orosanmälan om att du ska bli omhändertagen enligt LVM. Det är inte så svårt att få ett akut lvm som det sägs.

Ja, socialen ringer från hemligt nr.

Jag har aldrig blivit körd till psykiatrin eller haft med dom att göra överhuvudtaget förutom när jag ska justera adhd medicinen så då behöver jag inte oroa mig för lvm då iallafall. Har inga anmärkningar överhuvudtaget förutom fem gånger i fyllecell. Är 19 då kan man inte ens bli lvm:ad vad jag vet. Skönt att höra. Hade höga betyg och har ett bra jobb och en bra utbildad familj så jag hoppas dom inte prioriterar mig överhuvudtaget.
  • Anonym (?)
    Anonym (Psyk) skrev 2015-09-18 09:30:00 följande:

Vad skönt. Ja det verkar lågt prioriterat fär jag har aldrig fått något brev eller så överhuvudtaget. Därför blev jag så rädd när det ringde från "inget uppringningsID" och tänkte att snart kommer dom väl hem till mig. Då kan jag nog sluta oroa mig och se till att aldrig mer hamna i någon fyllecell. Vill ju få ta körkort någon gång. Tack för din hjälp!
  • Anonym (?)
    mariejohansen skrev 2015-09-18 09:52:44 följande:

Nu såg jag att du har kontakt med psykiatrin pga adhd. Om det uppdagas att du har ett missbruk samtidigt som du får ut adhd medicin, så är det inte till din fördel det heller.

Det var just därför jag undra om dom har kontakt men det har dom inte och därför får dom aldrig reda på det. Fast dom skulle få reda på ganska snabbt att jag inte har något missbruk iförsig för man fyller ju i formulär och sånt. Men ändå skönt ju färre som vet om mina misstag.
Svar på tråden Koppling mellan psykiatrin och socialen?