• Sommarsolblomman

    Pappan vill ha varannan vecka, jag menar på att det inte fungerar i längden, han säger att jag snackar skit. Vem har rätt?

    Jag och barnets pappa bor cirka 14 mil ifrån varann. Det tar, ungefär, 1 h och 45 minuter (utan stopp) med bil.

    Barnet är fem år och går på förskola. Nästa år börjar barnet i skolan.

    Pappan tycker att vi ska börja ha barnet varannan vecka. Barnet skulle då gå på förskolan endast varannan vecka, medan barnet skulle gå endast 15 h i veckan den veckan barnet är med mig (jag arbetar hemifrån under kvällstid med ett eget företag, samt under de timmar då barnet är på förskolan).

    Jag menar på att det blir för hattigt med förskolan, att endast gå totalt 30 timmar i _månaden_ (15 h varannan vecka). Pappan menar på att det är viktigare att barnet får en bättre relation till honom, än till kompisarna på förskolan.

    Just nu har vi barnet varannan helg.

    Åsikter?

  • Svar på tråden Pappan vill ha varannan vecka, jag menar på att det inte fungerar i längden, han säger att jag snackar skit. Vem har rätt?
  • JagLoggadesUr

    Jag loggades ur.

    Barnet är inte tillfrågat. Än.

    Denna fråga kom upp för några dagar sedan och vi brukar sällan blanda in vår lilla femåring i våra diskussioner och beslut.

    Men barnet gillar sin förskola, gillar att vara hemma med mig och gillar även att vara med sin pappa (även om det är lite gråt kvällen innan barnet ska till pappan).

  • JagLoggadesUr
    hannah999 skrev 2015-09-18 10:35:40 följande:

    Vad betyder hattigt?


    Att det inte blir någon kontinuitet. Det är dumt att vänja barnet vid att vara ledig varannan vecka, då det inte kommer att bli så i skolan senare.
  • BCH52

    Uppfattar jag det rätt att barnet har sin förskoleplats när han är hos dig och att han skulle vara hemma med pappa den vecka han är hos honom. Arbetat inte pappan eller arbetar han hemifrån. Hur ser det ut med kamrater hemma hos pappan, de flest barn i hans ålder kommer ju att var på förskolan.

  • JagLoggadesUr
    BCH52 skrev 2015-09-18 10:48:40 följande:

    Uppfattar jag det rätt att barnet har sin förskoleplats när han är hos dig och att han skulle vara hemma med pappa den vecka han är hos honom. Arbetat inte pappan eller arbetar han hemifrån. Hur ser det ut med kamrater hemma hos pappan, de flest barn i hans ålder kommer ju att var på förskolan.


    Om vi skulle ha varannan vecka så skulle barnet vara hemma med pappan själv. Hälsa på farmorn nån gång och de (minst) tio år äldre kusinerna nån gång. Det finns en 1,5 år yngre kompis några km bort, som är där en dag varannan helg. I övrigt finns inga jämnåriga att tillgå.

    Pappan arbetar 14-timmarsskift varannan vecka, så han är helt ledig varannan vecka.
  • Sisisisi

    Jag skulle passat på medan det går! Nästa år är det ju skola ch då funkar inte det upplägget. Kanske kan byta på onsdagar eller nåt istället? Då kan barnet gå på fsk må+tis, vara hemma resten av den veckan. Vecka 2 kan barnet vara på fsk to+fre osv. Då kan barnet vara på förskolan några dagar varje vecka.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • BCH52

    Jag tror att du bör ta tillvara möjligheten att din don får ett starkt band till sin pappa. Då är det bra att de får vardag tillsammans och att han även får umgås med pappans släktingar. Om ett år är den möjligheten helt borta då är det bra att det finns en stabil grund.

    Det blir kanske lite hattigt som du säger men jag tror att fördelarna överväger.

  • nuharjagbytt

    En kompromiss vore att han kommer till pappa onsdag efter dagis. Då blir det inte så mycket inre på dagis och två dygn mer hos pappa än bara helg. Det kanske funkar redan på tisdagen men senast torsdag. Tycker att det låter som en bra idé att han umgås mer med pappa nu när det går.

    Uppdelning på halva veckor antar jag inte funkar med hans jobb.

  • Nenne666

    Det är väl toppen att få vara hos sin pappa hälften av tiden och bygga upp något där. Så småningom kommer det finnas fler kompisar och det kommer att bli som 'hemma'. Ibland vill barnen bo heltid hos sin pappa, precis som dom kan vilja med sin mamma. Du som mamma kan ju knappast neka barnen halva tiden iaf, du har inte rätt till det och dina grunder är väldigt lama.


    JagLoggadesUr skrev 2015-09-18 10:53:19 följande:

    Om vi skulle ha varannan vecka så skulle barnet vara hemma med pappan själv. Hälsa på farmorn nån gång och de (minst) tio år äldre kusinerna nån gång. Det finns en 1,5 år yngre kompis några km bort, som är där en dag varannan helg. I övrigt finns inga jämnåriga att tillgå.

    Pappan arbetar 14-timmarsskift varannan vecka, så han är helt ledig varannan vecka.


Svar på tråden Pappan vill ha varannan vecka, jag menar på att det inte fungerar i längden, han säger att jag snackar skit. Vem har rätt?