• GrönaJägaren

    Hjälp! Jag är beroende av nässpray!

    Jag vet inte hur det gick till. Men jag har sedan snart ett år tillbaka behövt använda nässpray varje dag. Om jag inte gör det så blir jag så täppt i näsan att jag inte kan sova om nätterna och jag får väldigt ont i huvudet.

    Vad kan man göra åt det här? Det är jättejobbigt verkligen, råkar jag glömma att ta med mig nässprayen ibland får jag superont i huvudet. Någon??

  • Svar på tråden Hjälp! Jag är beroende av nässpray!
  • Lambda

    Stålsätt dig och använd nässprayen vid läggdags, inget skoj att vakna av att inte kunna andas. Kontakta läkaren, finns nån nässpray som dom säger ska hjälpa.... Vilket den inte gjorde i mitt fall så blev operation tillslut.

  • Birgitta02

    Du har förstört slemhinnorna. Fullständigt. Ring din läkare och få hjälp.

  • Anonym (Agnes)

    Har varit i samma situation som du och höll på att bli galen. Skillnaden med mig var att jag höll på i säkert tio år.

    Det jag gjorde var att köpa saltlösning i sprayform för dagar och nasoil (tror jag den heter), en smörjande spray till nätterna.
    Jag vaknade ändå, sprayade nasoil och masserade näsroten och ibland släppte det, ibland inte. Släppte det inte så fick det bli nässpray.
    Gångerna det inte släppte blev färre och färre och många nätter "stod jag ut" halv täppt efter olja och massage men vet du, till sist var jag fri!

    Prova, för mig fungerade det!

    Kan tillägga att så fort jag slarvar lite med städning och det blir dammigt, eller när sängkläder behövs bytas och jag varit lat, så kommer symptomen tillbaka.

    Lycka till!

  • L073156

    Hej. Jag var beroende av nässpray i 3 år och jag vet precis hur din situation är. Det gick inte att snyta sig för snoret satt som sten i näsan. Gick jag utanför dörren utan nässpray blev hela min dag förstörd. Värst var det när man skulle försöka somna på kvällen. Jag var beroende av det starkaste nässprayet, otrivin mentol. Den med en lång "pump". En regnig dag så kändes det för tillfället lite bättre i näsan och det var då jag besluta mig för att försöka sluta. Det tar tid. Så tålamod är A och O. Så på kvällarna när jag skulle somna så satt jag och lukta på tigerbalsam istället. Det är starkt och det rensade näsan. Sen blev jag nässprays fri. Och gör något åt det nu, för gör du inte det så finns det risk att du förlorar både lukt och smaksinne en vacker dag.

  • HWR

    Jag har också varit beroende av nässprej..nu när jag inte är det så vågar jag aldrig använda det igen, jag blir fast på en gång!
    Jag pratade med min läkare om mitt beroende och hon hjälpte mig.

    Jag gjorde så här:
    Köpte Nasonex (tror jag den heter..det är en nässprej med kortison)
    Under 3 dagar tog jag två doser nasonex på morgonen och två på kvällen. Använde vanlig nässprej som vanligt.
    Efter tre dagar tog jag en dos nasonex på morgonen och en dos på kvällen. Behövde redan nu inte använda vanlig nässprej lika ofta, mest bara till natten.
    Jag fortsatte med nasonex under ca två veckor till och synkade ut den vanliga nässprejen.
    Tadaa..jag var fri från beroendet :D
    Lycka till ts!

  • Anonym (Agnes)
    L073156 skrev 2015-09-18 11:19:20 följande:

    Hej. Jag var beroende av nässpray i 3 år och jag vet precis hur din situation är. Det gick inte att snyta sig för snoret satt som sten i näsan. Gick jag utanför dörren utan nässpray blev hela min dag förstörd. Värst var det när man skulle försöka somna på kvällen. Jag var beroende av det starkaste nässprayet, otrivin mentol. Den med en lång "pump". En regnig dag så kändes det för tillfället lite bättre i näsan och det var då jag besluta mig för att försöka sluta. Det tar tid. Så tålamod är A och O. Så på kvällarna när jag skulle somna så satt jag och lukta på tigerbalsam istället. Det är starkt och det rensade näsan. Sen blev jag nässprays fri. Och gör något åt det nu, för gör du inte det så finns det risk att du förlorar både lukt och smaksinne en vacker dag.


    Precis som du skriver i slutet... efter mina ca tio år med nässpray är mitt luktsinne numera mycket, mycket nedsatt.

    Sedan är det oftast inte snor som täpper till utan svullna slemhinnor. Rynkar på näsan
  • JuwliaL

    Jag har varit beroende av nässpray i 5,5 år nu :'(

    Men har trappat ner radikalt! Slutade tvärt med det en gång och höll upp i 3 månader med ingen förbättring alls! Har provat nasonex som jag fick av läkaren. Skulle ersätta vanligt nässpray så skulle det bli lättare att sluta sa han. Funkade inte alls. Traggla med det i 2 månader. Tyckte bara det blev värre.

    Sen fick jag tid för att bränna blodkärlen. För det är ju dom som sväller så msn känner sig täppt. Men jag klarade inte av när de skulle upp me en kamera i näsan på mig så det blev inget med det heller. :/ arg på mig själv nu i efterhand att jag inte kunde bita ihop.

    Men nu behöver jag inte använda det mer än morgon och kväll för att jag trappat ner. :) ska göra en näsplastik snart me har jag planer på och då ska jag sluta helt. Eftersom man inte får hålla på ne sån skit då :P tror mer på att man måste ha viljan att sluta annars går det inte. Men ändå. Alla sätt är bra. Och alla funkar olika. Du hittar nog ett sätt som passar dig. Tesa allt! Lycka till!

  • Anonym (Tips)

    Kan de vara dina bihålor som orsakar värken? Det finns ju dom som har kronisk bihåleinflammation och som då behöver spola dom flera gånger och använda kortisonspray för att besvären ska försvinna.

    Vissa tycker det är lättare att sluta tvärt och andra tycker det är lättare att trappa ner

    Tips på att trappa ner, försöka gå över till barnspray och minska dosen successivt från 2 sprut till 1, alt ett sprut med barnspray och ett med saltlösning/näsolja, målet är då att sluta med vanlig spray och sakta gå över till vatten/olja.

    Om du tar spray var 4e timme, ha som mål att ta var 5e timme, sen var 6e timme osv, målet är då att trappa ner och sluta använda spray helt.

  • Gizmo

    Har varit i samma sits som dig, ts. Jag använde mig av Nasonex, nässpray med kortison i. Det hjälpte mig men det tog lång tid - så du behöver ha massor av tålamod.

    Det finns något som heter "Olemin Inhalator" på apoteket som du kan använda så fort du blir täppt & denna kan du använda hur mycket som helst! Solig

  • idis78

    Jag har precis slutat med nässpray. Har hållt på i 6 år.
    För några veckor sedan fick jag bihåleinflammation. Då fick jag en tablett som heter Rinexin utskriven. Den ihop med Nasonex gjorde susen!

  • Anonym (Lotta)

    Har vart beroende jag med och fick även sned nässkiljevägg, vilket jag har än idag och gör så att näsan inte ser jämn ut. Det är som en liten bula på vänstra sidan av näsan. Jag höll på i varje dag i lite över två år. Och jag slutade cold turkey, men mitt bästa tips till dig är att vänja av en näsborre i taget. Bara spraya i ena tills den andra är avvänjd och sen bara spraya med koksaltlösning.

    Nässpray är lika skadligt för näsan som att snorta kokain.

Svar på tråden Hjälp! Jag är beroende av nässpray!