• Läängtande

Bebisens dagliga rengöring

Taget från www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_bebis/spaedbarnsvaard/bebisens_dagliga_rengoering/

gör ni så här var dag? Jag är rädd att torka ut huden om jag tvättar så mycket.

Bebisens dagliga rengöring
    Spädbarn behöver rengöras dagligen. Det kan ske i badet eller på ett skötbord. Oftast är det enklast att göra den dagliga rengöringen på ett skötbord till att börja med men komplettera gärna med ett bad för att vänja bebisen vid vatten, en eller ett par gånger i veckan (efter att navelstumpen fallit av och naveln läkt). När barnet blir lite äldre kan det göras oftare, så länge huden inte blir torr och fnasig.

Vid ett skötbord får du rätt arbetsställning och det finns plats för vattenskål, blöja och andra tillbehör som behövs. Det här behöver du:

Skål med ljummet vatten
    Ny blöja
    Tvättlappar
    Bomullstussar
    Torr handduk
    Ev nya rena kläder
    För rengöring av en nyfödd bebis behövs inget annat än ljummet vatten. Var sparsam med tvål och schampo eftersom de torkar ut huden. De stör den naturliga fukt- och syrabalansen i barnets hud.

Så här gör du:

Se till att det är varmt och behagligt i rummet.
    Lägg en torr handduk på skötbordet. Det kan kännas kallt för bebisen annars.
    Lägg barnet på rygg.

Tvätta ögonen, ett i taget, utifrån och in mot näsroten med en fuktig bommulstuss. Ta en ny tuss för varje öga. Torka sen torrt med en ny tuss för varje öga.
    Tvätta bakom och runt barnets öra med en fuktig bomullstuss. Ta en ny tuss för varje öra. Torka sen torrt med en ny bomullstuss för varje öra. Stick aldrig in en bomullspinne eller liknande i barnets öra. Rengör bara de yttre delarna av öronen.
    Tvätta ansiktet med en fuktad tvättlapp och torka sen torrt med en tvättlapp.

Rengör barnets nacke, hals, armhålor, händer och fötter med fuktade tvättlappar och torka därefter torrt med tvättlappar. Tvätta och torka också mellan tår och fingrar.
    Om barnet forfarande har navelstumpen kvar ska du tvätta försiktigt i vecken runt omkring den med en fuktad bomullstuss eller bomullspinne. Torka därefter torrt.

Avsluta med att tvätta stjärtpartiet. Tvätta som vanligt med en fuktig tvättlapp och torka sen torrt med en torr tvättlapp. Tvätta alltid könsdelarna framifrån och bakåt! Annars kan tarmbakterier överföras till slidan på en flicka och ge upphov till urinvägsinflammation, vilket är mycket allvarligt. Drag inte isär blygdläpparna på en flicka och dra aldrig tillbaka förhuden på en pojke när du rengör! Efter du har tvättat stjärten ska du inte använda samma vattenskål eller tvättlapp till att fortsätta tvätta någon annan del av barnet.
    Sätt på en ny blöja och kläder.

• Svar på tråden Bebisens dagliga rengöring
  • mrskensington

Jag har en mjuk frottétrasa som jag doppar i en liten skål med ljummet vatten + några droppar barnolja. Sen börjar jag tvätta huvudet (ansikte, öron, halsveck) och går nedåt på hela kroppen (extra noga i hudvecken) och tar stjärten sist. Då och då rengör jag naveln med en bomullstops, först våta och sen torra. Jag torkar med torr handduk, jag har särskilda handdukar som bara används till stjärten.

• FruPuffen

I början var jag nog nästan så där noga, som nybliven förälder vill man ju göra allt "rätt". Nu däremot tar morgontvätten kanske en minut max (sonen är 8,5 mån), torkar av ett svep i ansiktet och händerna med samma tvättlapp, sen tar jag en ny till rumpan och byter blöja. Badar gör han 2 gånger i veckan men då på kvällen. Men det är väl också viktigast att vara noggrannast i början för de är ju så känsligast då.

• Trossens mamma

Ja du behöver ej bada bebis så mkt...men att torka bakom öron å under haka/halsen å armhålor å megabra varje dag...förutom rumpan.... de samlas en massa smuts där.

navlen är ju å bra å putsa.... de är så mkt skinnkorvor då de är nyfödda....veck osv eller vad ska jag kalla det? där de samlas ludd osv....de måste bort att de ej börjar skava å bli rött

*Stolt mamma och Ålänning*
  • mammatilldig

ja, så gjorde vi. men använde endast vatten och kallprssad olja.

• Aunt Molly

Nej, vi gör inte så och har aldrig gjort! Tvättar ansikte, rumpa, händer varje dag och rengör öron mm bara vid bad som är 1 ggn per vecka. Jag tycker det verkar överdrivet; en bebis blir inte smutsig i armålorna eller öronen eller mellan tårna varje dag!

En brittisk undersökning för något tag sedan visade att föräldrar som inte var så överdrivet noga med tvättning hade mindre allergiska barn. Självklart ska man tvätta rumpa samt ta bort kräks, smuts och matrester men det räcker nog för att sköta den nödvändiga hygienen!

• Trossens mamma

Aunt Molly...konstigt att Lova som nyfödd hade ludd från sina tröjor i armhålorna...om ej bebisar blir smutsiga där? min mamma som haft/har 7 barn å 20 barnbarn sa åt mej då Lova va nyfödd...kom ihåg å kolla armhålorna...de kan finnas i vecken. å mkt riktigt.....de fanns ibland där

• mammatilldig

sonen hade både kräk och bröstmjölk över allt (iallafall bröstmjölk) jämt när han var mindre.

• Aunt Molly

Ojdå, bäst jag kollar att min son har överlevt; han har aldrig fått någon luddkontroll av sina armhålor!

• Malle B

Nej du, så mycket tvättar jag inte lillkillen varje dag. Jag torkar ögonen ibland då han har gojs i inre ögonvrån. Rumpan tvättar jag då han bajsat. Nu tvättar jag av hans ansikte på en fuktig tvättlapp då han ätit (smakisar) för då är det mat överallt, men så länge jag bara ammade gjorde jag det inte. Tror att de mår bäst av att inte tvättas av så mycket. Självklart får man kolla i vecken då och då så det inte fastnat massa smuts där.

//Malin

• Tant Green

Ögon och öron tar jag inte varje dag. Armhålorna kollar jag mest att de inte är röda.

Jag läste precis den där sidan när Maja var nyfödd och första veckan följde jag det exakt, men jag blev väldigt fundersam varför jag absolut inte fick torka bort bajset som hamnat mellan blygdläpparna Det blev ju jätteäckligt. Så jag "fuskade" och torkade där ändå, och sen frågade jag på bvc om det var ok och hon bara skrattade och sa att självklart ska man torka bort bajset där Så man ska nog inte ta allt så bokstavligt....

• Läängtande

Min lilla har jättekänslig hud. Och röd i veck o rumpa, smörjer mycket med olika krämer pga det. De sa att jag inte ska tvätta rumpan mer än när hon bajsat, alltså inte vid den dagliga "dagningen".

• Trossens mamma

Det är ju klart man måste torka bort bajs som hamnat vid å lite innanför blygdläpparna. de innebär inte att man behöver dra i sär dem...man vet nog vad försiktigt är....Glad
    Fast nu har jag ju ingen bebis längreFlört men man minns nog....

Svar på tråden Bebisens dagliga rengöring