• polken

Bästa barnvagnen??

Nu är det dags att köpa en bra barnvagn. Eftersom det är mitt första barnvagns inköp så vet jag inte riktigt vad jag ska tänka på. Har tre favoriter som jag bestämt mig för iaf att jag ska ha. Joolz, stokke eller bugaboo. Men kan inte bestämma mig vilken alla dessa olika modeller. Vissa har för små hjul, vissa har inte korg så man kan lägga saker i osv. Kan ni som har erfarenhet av dessa vagnar skriva vad ni tycker och varför. Vill helst ha en och samma vagn från att bebisen kommer tills att den slutat åka vagn. 

Ni som har eller haft en stokke xplory får också jätte gärna skriva vad ni tycker om den. Det är den som inte har någon "korg" som gör mig så osäker haha! Men annars är den ju hur fin som helst!

När jag väl håller på så kan jag säga att jag inte hunnit inhandla så mycket till bebisen och är nu i vecka 24. Men tycker det är så svårt när man inte vet könet. Och många säger att man inte ska köpa kläder i storlek 50 utan bara i 56 och uppåt. Men tänk alla kläder är förstora vad gör jag då? Hur mycket kläder ska man köpa och vad för "sorts"  kläder. Har 3-4 olika pyjamas lite bodies, strumpor, byxor. Allt är i storlek 50/56. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-18 20:51
    Och ni som har erfarenhet av bugaboo CAM, kan ni också skriva lite vad ni tycker osv.
  • Svar på tråden Bästa barnvagnen??
  • mariejohansen

Barnet lider inte av att kläderna är lite för stora.

• kajsaemma

Angående storleken på kläderna fick jag samma råd, att köpa storlek 56 och uppåt men köpte iallafall lite kläder i storlek 50. Min flicka kunde ha strl 50 fram till hon var iallafall 2 månader (50 cm och 3200g när hon föddes) 56 var alldeles för stort. Men det är ju otroligt varierande från barn till barn.

• sihn

Jag köpte till sexan(!) nu 3 bodies och två par byxor i stl 56. Men detta eftersom alla fem innan börjat på stl 56. Dock kunde hon ha 50. Men ingen fara i taket. Anledningen att vi inte köpt mer var för att vi bestämt att mannen skulle åka och handla kläder när vi visste vad det blev för sort ð???
    Hon var 50 lång men drunknade inte i 56. 56 har hon haft i två månader. Det längsta någon av mina barn har haft den stl ð???

• polken
    sihn skrev 2015-09-18 22:52:24 följande:

Jag köpte till sexan(!) nu 3 bodies och två par byxor i stl 56. Men detta eftersom alla fem innan börjat på stl 56. Dock kunde hon ha 50. Men ingen fara i taket. Anledningen att vi inte köpt mer var för att vi bestämt att mannen skulle åka och handla kläder när vi visste vad det blev för sort ð???
    Hon var 50 lång men drunknade inte i 56. 56 har hon haft i två månader. Det längsta någon av mina barn har haft den stl ð???

Då har du erfarenhet av det här med kläder och barnvagnar kan jag tänka mig! Men som sagt som kajsaemma skrev, det är varierande från barn till barn. 

Men har angående barnvagn, har du haft någon favorit som du haft till alla barnen eller någon som du fastnat extra mycket för? :)

och är verkligen t.ex skötbort så viktigt? Vad är det viktigaste att ha innan bebisen kommer??

• Embla twopointoh

Mina barn har kunnat ha storlek 50 i flera veckor (vilket är länge när det kommer till bebisar, de växer superfort första året), de har varit mellan 48cm och 50cm när de fötts (utom ett av barnen som var prematur, men det är en annan femma). Jag har fem barn, väntar nummer sex om några veckor. 56 har de haft i ett par månader.

Men, som påpekat ovan, det är så olika. Vissa barn är för långa för storlek 50 när de föds och behöver 56 direkt.

Jag har köpt de första ytterkläderna i storlek 56, eftersom de är lite dyrare och de vill man kunna ha lite längre. Det gör ingenting att de är lite för stora heller.

Hur mycket kläder man behöver tycker jag beror dels på om man har tillgång till egen tvättmaskin eller måste boka tid i gemensam tvättstuga, och om bebisen kräks/kissar igenom mycket. Har man egen tvättmaskin räcker det med en handfull bodies, två-tre par byxor, några par strumpor och en bomullshjälm. Pyjamas har jag aldrig brytt mig om att krångla med på mina nyfödda, men det är såklart en smaksak. Skulle man råkat köpa för få kläder, går det utmärkt att linda in barnet i en filt fram tills dess att man lyckats köpa lite mer.

Angående vagn så har vi haft samma Emmaljunga till alla barnen. Den köptes ny när äldste sonen föddes 2002, och har hållit sig hel och fin genom alla barn. Det är en lite stadigare vagn med stora hjul som går lika lätt att köra på asfalt som på skogsvägar, i torrt väglag som i snöslask. Jag skulle aldrig vilja ha svängbara hjul (det fanns inte heller på den tiden) eftersom jag tycker att det blir svårare att köra på allt annat än asfalt, men det handlar såklart också om smak och behov. Den är ganska stor, dagens vagnar är smidigare.

Om man behöver skötbord är också en smaksak. Jag skulle inte vilja vara utan ett för allt i världen, det är skönt att slippa sätta sig ned på golvet eller böja sig över sängen när man är nyförlöst, och även senare sparar ett skötbord ryggen.

Annat jag tycker "man behöver" är en babysitter med fullt liggläge. Vi har haft stor glädje av en sådan, man kan lägga ned barnet i den utan att lägga det på golvet, och man kan bära den mellan rummen vid behov.

Annat vi köpt innan förlossningen är blöjor av minsta storleken, zinksalva, tvättlappar, tillägg, nappflaska, napp (jag har inte ammat, ska man göra det är det en annan sak) och sett till att sterilisera de senaste.

Lycka till!

• amalie79

Jag funderar också på precis dessa saker, i samma v som ts. Vet dock att jag kommer få låna mycket saker av min syster vars barn är 2 och 4 år nu. Hade vi planerat fler barn sedan så hade vi kanske köpt fler saker själva. Men vi är helt överens om att detta barnet, this is it.

Så säng, babysitter, babygym, bärsele, nest, finns redan. Plus 5 lådor kläder där jag ska få titta och låna.

Barnvagn kommer bli blocket antagligen. Matstol finns budgetvarianten från ikea ( köpte en när syrrans tjejer var små) men funderar på att önska en Stokke av släkten alternativt köpa på blocket då jag vet att man har bruk för dem i flera år.

Vi har endast köpt lite kläder egentligen. Klsrt man kommer få massor första tiden men vet att åtminstone min mamma satsar på typ 62-68, som den kan ha längre fram.

En begagnad pop overall är redan fyndad.

Vagnen är väl det största problemet och så skötbord. Vi har lite begränsad plats i badrum men samtidigt så tycker jag det är så skunkigt att ha det i sovrum eller byta på dubbelsängen.

Smidigt så tillvida att det är nära på natten, men man riskerar ju att störa den som sover.

Lutar nog åt ett till badkar, är de bra?

• HepaticaNobilis

Jag har ett barn och 10 (!) syskonbarn, vi bor nära varandra och har väldigt bra kontakt så jag har varit väldigt delaktig under graviditeter och bebistider:)

Eftersom det står mellan de märkena på vagnar antar jag att du bor i en stad? Och att lantliga promenader bara kommer att ske undantagsvis? Jag vill tipsa om barnvagnsblogg.se där kan du jämföra olika modeller och läsa om allt man ska tänka på som storlek, hjul, handtag, chassi osv:)

Vi bor på landet och har tänkt oss en brio happy till denna nya bebis som kommer i maj, den är utmärkt på alla underlag, har alla funktioner vi efterfrågar och är riktigt prisvärd. Jag hade en sådan till första barnet (8 år nu) och var väldigt nöjd då. Syskonen som bor på landet har haft brio, emmaljunga och kronan och den som bodde i Stockholm valde en bugaboo, men det var mycket för att "man skulle ha en sån" i det område de bodde:p

Min pojke var 49 cm lång och vägde 3100 g och badade rätt ordentligt i 50 kläderna fösta månaden, sedan satt de bra en månad och sedan började vi fasa in 56. Min äldsta brorson var 59cm lång och vägde 5900g och hade 62 direkt på BB! Otroligt olika det där..! Köp det ni vill och tycker är roligt, skit i pekpinnar och "borde", det är inte hela världen att ha köpt för mycket kläder:)

• sihn

Nu bor vi på landet så en stabil bra vagn är ett måste. Brio Happy är min favorit och brio i olika modeller har jag haft till alla barnen förutom till femman då vi köpte en Phil and Teds men det var nog den sämsta vagnen jag haft.
    Skötbord är för mig ett måste (eller som vi har nu en skötbädd i grovköket) där jag har nära till vatten, plats till blöjor, krämer, kläder. Blöjhink är bra såvida man inte vill springa ut till soptunnan stup i kvarten för bebisbajs luktar det också och även kissblöjor. Babysitter har för mig varit ovärderlig med fullt liggläge. De små handdukarna från Ikea (finns på barnavdelningen i 10 pack tror jag) är kanon om man får en kräkbebis. Annars tror jag att vi alla är olika och har olika behov. Man känner efterhand vad som behövs och inte behövs. Jag hade väntar med att köpa bärsjal/bärsele. Inte alla barn som trivs i det och om du funderar på det så testa innan du köper är mitt tips.

• amalie79
    sihn skrev 2015-09-23 22:23:46 följande:

Nu bor vi på landet så en stabil bra vagn är ett måste. Brio Happy är min favorit och brio i olika modeller har jag haft till alla barnen förutom till femman då vi köpte en Phil and Teds men det var nog den sämsta vagnen jag haft.

Skötbord är för mig ett måste (eller som vi har nu en skötbädd i grovköket) där jag har nära till vatten, plats till blöjor, krämer, kläder. Blöjhink är bra såvida man inte vill springa ut till soptunnan stup i kvarten för bebisbajs luktar det också och även kissblöjor. Babysitter har för mig varit ovärderlig med fullt liggläge. De små handdukarna från Ikea (finns på barnavdelningen i 10 pack tror jag) är kanon om man får en kräkbebis. Annars tror jag att vi alla är olika och har olika behov. Man känner efterhand vad som behövs och inte behövs. Jag hade väntar med att köpa bärsjal/bärsele. Inte alla barn som trivs i det och om du funderar på det så testa innan du köper är mitt tips.

Min sambo säger att blöjhinken är oumbärlig, han har ju barn sedan innan.

Känns så onödigt bara särskilt som vi ändå måste gå med sopor varje dag då vi har innekatter.
  • ondar
    polken skrev 2015-09-18 20:15:22 följande:

Nu är det dags att köpa en bra barnvagn. Eftersom det är mitt första barnvagns inköp så vet jag inte riktigt vad jag ska tänka på. Har tre favoriter som jag bestämt mig för iaf att jag ska ha. Joolz, stokke eller bugaboo. Men kan inte bestämma mig vilken alla dessa olika modeller. Vissa har för små hjul, vissa har inte korg så man kan lägga saker i osv. Kan ni som har erfarenhet av dessa vagnar skriva vad ni tycker och varför. Vill helst ha en och samma vagn från att bebisen kommer tills att den slutat åka vagn. 

Ni som har eller haft en stokke xplory får också jätte gärna skriva vad ni tycker om den. Det är den som inte har någon "korg" som gör mig så osäker haha! Men annars är den ju hur fin som helst!

När jag väl håller på så kan jag säga att jag inte hunnit inhandla så mycket till bebisen och är nu i vecka 24. Men tycker det är så svårt när man inte vet könet. Och många säger att man inte ska köpa kläder i storlek 50 utan bara i 56 och uppåt. Men tänk alla kläder är förstora vad gör jag då? Hur mycket kläder ska man köpa och vad för "sorts"  kläder. Har 3-4 olika pyjamas lite bodies, strumpor, byxor. Allt är i storlek 50/56. 

Och ni som har erfarenhet av bugaboo CAM, kan ni också skriva lite vad ni tycker osv.

Man får ju utgå ifrån sina behov. Det låter som om du mest kommer gå i stan o i affärer? Inga behov av att kunna gå i snö, skog, terräng. Eller behov av härligt gung i vagnen? Barnvagnsblogg.se är jättebra, jag brukar googla vagnens namn och barnvagnsblogg ihop o sen läsa vad hon testat o tycker. Men! Genom hennes åsikter hade jag bestämt mig för en annan vagn än den vi i slutändan nu kommer köpa. För vi åkte till en barnvagnsbutik och kände på vagnarna vilket var väldigt klokt. Den hon o många andra verkar älska (Brio smile) var totalt stum och hade inget av brions gung som jag älskar o kräver. Så fast ja va så säker innan föll den bort. Vi kommer köpa en brio happy istället (begagnat). Den är stor att få in i bilen men vi testade på butiken att plocka av hjul osv och då fick den plats. Så, åk till en butik, de besitter massa kunskap där också :).

Ang kläder så var min förra en kräkbebis så jag har massa kläder fr st50 o upp laddat. Min första va 54 lång o över 4kilo tung o kunde ha 56 fr början men har lite 50 ändå som väntar, ifall att. Jag klär mina barn i färger o kläder jag tycker är fina och inte utefter vilket könsorgan barnet har så jag fyllde upp garderoben igen redan i v8 ;). Hellre för mkt än för lite, skönt o slippa hetsa över att tvätta i början också.
  • Nattnat98
    polken skrev 2015-09-18 20:15:22 följande:

Har kompisar som har dessa vagnar du har tänk på och fått provköra alla då jag har BF om 3veckor så förut när det var aktuellt för mig att leta vagn så gjorde jag nog ingenting annat än att letaletaleta provaprovaprova läsaläsaläsa om exakt alla barnvagnar som fanns,spenderade alldeles för mycket tid på att hitta den perfekta vagnen kan jag ju lova haha..
    Hade även jag precis som du joolz,bugaboo&stokke på min lista men det blev då ingen av dessa tillslut ändå!
    I alla fall, Joolz är en helt okej vagn,dock är den enligt mig inte värd sitt pris någonstans,den känns jättebillig i kvaliten,väldigt "plastig" och inte alls så snygg som jag i början tyckte,den har gått sönder väldigt snabbt och krånglar på många sätt och vis..

Stokke var en av mina absoluta favoriter,deras stokke trailz och stokke crusi,dock ville jag bara ha stokkes liggdel då sittdelen inte ser helt klok ut,och verkligen inte ser bekväm ut för ett barn i större ålder tyvärr.. Jag gillade den pga höjden egentligen och lite pga hur den ser ut,men även där så har jag kompisar som äger dessa vagnar och alla deras har efter kort tid börjat gnissla när dem körs och det har jag även läst mycket om,och för en sån stor summa som man faktiskt betalar för en stokke så tycker jag den borde vara mer genomtänkt på många håll&kanter!

Och nu till bugaboo,min först storfavorit som sedan är min absolut största besvikelse! Kollade in både buffalo,cameleon och donkey,donkey tycker jag är väldigt onödig att ha dock om man endast har ett barn,och tycker samma om den som om buffalon!
    Buffalon har väldigt stabila hjul,som går genom terräng och snö vilket är superbra,men nu till bugaboos minus,och det är ju att barnet är såååå långt ner,jag tycker det är helt sjukt att folk faktiskt vill ha sitt barn på en sådan nivå att man nästan ska ställa sig på knä för att bära upp barnet!
    Dessutom tycker jag även där att det är extremt överpris,bara för att det är så kännt märke,och de e helt sjukt faktiskt.. Bugaboo cameleon var jag jättekär i innan men nu skrattar jag nästan när jag ser människor gå runt med den,den har ju nog världens mest värdelösa framhjul,så himla små och helt omöjlig att komma fram med i snön tex,och denna är ännu lägre än buffalon!
    Dessutom fattar jag inte hur dem kan ta betalt ca 11 000:- för en vagn som liggdel och sittdel sätts på med hjälp utav karborrbarn runt en stålram? Skulle aldrig våga lita på det plus att då blir ju även kanterna på liggdelen helt mjuka och om man då råkar köra in i en kant med liggdelen så stöter det ju in till barnet,så det tycker jag är stortstort minus!

Letade i alla fall som en himla galning efter den perfekta vagnen såååå länge och tillslut så stod den där framför mig ,emmaljunga superviking! Guuuuud så nöjd jag är,bästa jag kunde valt någonsin!! Stort utrymme under vagnen,stora och sköna hjul,med svängbara hjul där framme som kan låsas och bli fasta med bara ett klick för att kunna gå bra genom snö och terräng! Går även att välja ifall man vill ha lufthjul till eller punkteringsfria såkallade ecco hjul på sitt chassi,man får även sätta ihop sin egen vagn med tex vitt chassi,och sedan någon annan valfri färg på liggdel&sittdel,finns massor av fina val (man kan även välja att bara köpa chassi och liggdel tex) Går även att köpa till extrasuffletter för att byta ut om man vill ha tex svart liggdel med vit suflett! Den är även hög,alltså att barnet ligger nära en,den har en av de mysigaste madrasserna i liggdelen så jag själv inte skulle säga nej till att somna där i! Så skön att köra,ett stort plus med knäledshandtagen och allmänt så himla grym på alla sätt!
    Min kille som absolut inte har något som helst intresse av barnvagn brukar ofta stå och testköra den här hemma och påpeka hur skön,stabil,snygg och lättkörd den är! Dessutom är den inte fruktansvärt dyr utan man kan enkelt köpa den med gott samvete! Älskar den och skulle faktiskt nu i efterhand inte byta den mot någon annan vagn oavsett priset!
  • straw2008

Kul vi har faktiskt haft alla de 3 vagnarna :)
    Började med en stokke xplory, bytte snabbt ut då den har noll fjädring o var "för lite vagn" för oss, den passar oxå bara väldigt små barn (max upp till 8-9 månader)
    Joolz absolut fin o bra....
    MEN
    Vi byte ut även den till en bugaboo cam3 som nu får stanna, älskar den.
    Vad som gör att vi älskar den är för att man kan tvätta o byta alla tyger, hjulen omöjliga att slita ut, man kan köra den med ett lillfinger o jag älskar hur den ser ut. Ville liksom prova om även jag skulle falla för "bugabooHYPEN" o alla i familjen är sålda.

Detta är 3e barnet... det var alltså till första barnet vi hade stokken, emellan har vi oxå haft CAMplus.

I kinamockaskogen.....
  • princess77

Absolut bästa vagnen enligt mig är Babyjogger city elite! Nackdelen är att man inte kan vända barnet mot sig så den passar bäst med liggdel och sedan igen efter 1 år ålder. Den väger ingenting,har stora bra hjul som funkar överallt samtidigt som den är lite och nätt och fälls ihop med en hand! Suverän! Nu kommer det dessutom en ny babyjogger mars-april 2016 där du kan vända sitsen mot dig. Den blir självklar hos oss om allt går vägen.
    Har även provat Teutonia Fun,helt ok vagn men hjulen är värdelösa. Små hjul som inte går att ha i snö och i terräng och det fastar grus i däcken.
    Annars har vi även haft Urban Jungle och som sittvagn till ett större barn över 1 år är det också en jättebra och lättkörd vagn.

Svar på tråden Bästa barnvagnen??