• juliaug2014

skrev på samboavtal där ja frånsäger mig lägenhet

Hej jag flyttade från vår gemensamma lägenhet , blev utdriven därifrån med hot och utskällningar, är hos mina föräldrar med son. När jag frågar om vi kan dela på lägenhet att han lämnar den när jag tar hand om sonen och jag lämnar den när han tar hand om sonen, vägrar han. Jag har i ett samboavtal skrivit på att lägenheten/bostadsrätten tillfaller honom om vi gör slut och han kan köpa ut mig. Jag läser i sambolagen att i särskilda skäl så kan bostadsrätt tillfalla den med mest behov. Jag tänker jag, eftersom jag är mammaledig. Kan den tillfalla mig fast jag skrivit detta samboavtal??

• Svar på tråden skrev på samboavtal där ja frånsäger mig lägenhet
  • juliaug2014

Ja precis hans argument var att bostadsrätten var för dyr för mig att endast ha själv och att därför bör jag skriva på att han ska ta över den.. Kär och dum .. O jag skrev på!

• Ego Lovers
    juliaug2014 skrev 2015-09-19 00:20:42 följande:

Ja precis hans argument var att bostadsrätten var för dyr för mig att endast ha själv och att därför bör jag skriva på att han ska ta över den.. Kär och dum .. O jag skrev på!

Han måste ändå lösa ut dig om du står som ägare på den också och då får ni göra en marknadsvärdering dvs vad skulle den kosta om ni hade sålt den så får du hälften av den summan och ska givetsvis lösa din del av lånen och han får ta nya lån i sitt namn så du inte finns med som långivare längre. Så kanske du tom får en vinst om det vill sig väl
  • juliaug2014

Ja precis det är så jag tänkt att det ska gå till också. Har tagit dit en mäklare som värderat den. Och nu när jag tar upp frågan när han ska köpa ut mig vägrar han svara. Kan jag tvinga honom att påbörja processen att köpa ut mig på något sätt.

• green34
    juliaug2014 skrev 2015-09-19 00:09:41 följande:

Hej jag flyttade från vår gemensamma lägenhet , blev utdriven därifrån med hot och utskällningar, är hos mina föräldrar med son. När jag frågar om vi kan dela på lägenhet att han lämnar den när jag tar hand om sonen och jag lämnar den när han tar hand om sonen, vägrar han. Jag har i ett samboavtal skrivit på att lägenheten/bostadsrätten tillfaller honom om vi gör slut och han kan köpa ut mig. Jag läser i sambolagen att i särskilda skäl så kan bostadsrätt tillfalla den med mest behov. Jag tänker jag, eftersom jag är mammaledig. Kan den tillfalla mig fast jag skrivit detta samboavtal??

Nej,det kan du inte!

Du får försöka fixa lägenhet på egen hand.
  • Ego Lovers
    juliaug2014 skrev 2015-09-19 00:56:15 följande:

Ja precis det är så jag tänkt att det ska gå till också. Har tagit dit en mäklare som värderat den. Och nu när jag tar upp frågan när han ska köpa ut mig vägrar han svara. Kan jag tvinga honom att påbörja processen att köpa ut mig på något sätt.

Självklart kan du det. Du äger lgh och har rätt att sälja din del och vägrar han köpa din del nu kan du tvinga det till tvångsförsäljning och då får man första budet som kan bli under marknadsvärdet och tom lägre än de lån ni har så ni går back.
  • Tom Araya

Jag ser behov av att närmare granska detaljerna i avtalet.
    Regleras ägarförhållande före och efter separation i det avtalet?
    Jag antar att det är en bostadsrätt som ni båda stått som ägare på tidigare, eller?

• Argentum
    Tom Araya skrev 2015-09-19 03:19:06 följande:

Jag ser behov av att närmare granska detaljerna i avtalet.
    Regleras ägarförhållande före och efter separation i det avtalet?
    Jag antar att det är en bostadsrätt som ni båda stått som ägare på tidigare, eller?

Som Tom säger. Behov finns att granska detaljerna i avtalet för att kunna ge dig ett korrekt svar. Tycker att du ska vända dig till en jurist i första hand för att utröna dina alternativ.
  • cattus

Är du ägare också och står på lånet så kontakta banken. Där kan de säkerligen både hjälpa dig med vad som gäller försäljningen och kanske titta på vad som gäller avtalet i du skrivit på. Om han "lurat" dig att skriva på något så kanske avtalet inte ens är skrivet i giltig form och därför ogiltigt.

• nevermind
    juliaug2014 skrev 2015-09-19 00:56:15 följande:

Ja, det kan du.
  • Tom Araya
    Ego Lovers skrev 2015-09-19 01:14:37 följande:
    Självklart kan du det. Du äger lgh och har rätt att sälja din del och vägrar han köpa din del nu kan du tvinga det till tvångsförsäljning och då får man första budet som kan bli under marknadsvärdet och tom lägre än de lån ni har så ni går back.
    Det finns inget som säger att TS och fd sambo inte kan genomföra en försäljning precis som vanligt och få ut fullt marknadsvärde.
  • juliaug2014

Kan jag skicka avtalet privat till någon kanske? Ja bostadsrätten köptes av oss tillsammans efter att vi blev sambos.

• Griseknoen35
    juliaug2014 skrev 2015-09-20 17:34:11 följande:

Vi skrev ihop avtalet själva i köket ????

Då lär det finnas flera luckor, ta avtalet till en jurist. Kan du inte bara ta och slänga avtalet och hävda att det inte finns då?
  • EnGladPingvin

Står ni båda som ägare måste han oavsett köpa ut dig om det är en bostadsrätt. Det räcker alltså inte att lägenheten köptes för gemensamt bruk om det finns ett samboavtal och han står som ensam ägare. Ni måste då båda ha skrivit på och betalat köpet av bostadsrätten. Då har du rätt till halva värdet efter en fiktiv eller verklig försäljning. Om han ensam skrev på köpet av lägenheten och du sedan skrev på ett samboavtal som avskrev dig rätten till lägenheten vid en separation får du ingenting.

• kyssen

Familjeliv är inte att rekommendera att vända sig till vid sådana här frågor L****. Det hänger på detaljerna och innehållet i avtalet, och hur detta är formulerat. Din advokat bör kunna hjälpa dig med detta.

Jag förstår att situationen är pressad. Lägg inte tid och energi på att söka fakta på ställen som enbart är åsikts baserade, som ger dig icke faktabaserade svar. Det hjälper dig inte.

Ta hand om dig!

Kram A

• Noname00

Skrev du på några papper när ni köpte lägenheten?
    dvs att du äger den?
    Gjorde du det och du skrivit på att lägenheten inte ska ingå i en bodelning så får du nog till 99% ingenting.

• juliaug2014

Tack för tips om jurist och inte lägga tid på åsiktsbaserad sida, ska ta kontakt! Jag har ett köpeavtal med honom där det står att jag äger hälften. 50%..

Svar på tråden skrev på samboavtal där ja frånsäger mig lägenhet