• BabakZ

Segway utan styre?

Verkar ha blivit ganska populärt med dessa nya leksaker som ser ut som en segway fast utan ett styre/handtag. Surfade lite på nätet och hittade en del olika försäljare, fastnade dock för www.gohjul.se verkade som att dom hade bäst priser och verkar ganska legit, är däremot ganska osäker fortfarande. Någon som kan något om dessa eller vet någon bättre återförsäljare?

• Svar på tråden Segway utan styre?
  • sportpappa

Webbshoppen du länkar till känns oseriös även om den är grafiskt tilltalande. Det finns inga uppgifter om vilket företag som står bakom den. Det finns inget registrerat företag som heter Gohjul eller liknande. Det enda telefonnumret som finns går till en person som sitter som suppleant i ett företag, men det företagets namn syns inte någonstans i webbshoppen. Verksamhetsbeskrivningen för företaget har inget med den här produkten att göra. Någon postadress för retur av varor finns inte heller.
    Innan man köper där så måste man kontakta dem för att få tag i alla uppgifter som saknas. Jag hade aldrig handlat där.

Jag tycker det känns som smygreklam eftersom du är en helt ny användare och direkt börjar diskutera en produkt, men jag hoppar över att anmäla för att upplysa om att man ska vara vaksam med den webbshoppen och alltid alltid kontrollera vilket företag som står bakom. Om företaget inte syns tydligt så är det något skumt eller så har de som driver den dålig koll. I båda fallen så bör man undvika att handla där.

• BabakZ

Brukar aldrig göra en sådan bakgrundskoll på hemsidor. Fick länken av en polare som hade beställt ifrån GoHjul och han fick hem sin brädda ganska bra så jag tror nog att det inte ska vara några problem

• snedtak

Sidan verkar bara ha funnits sedan den 18:e augusti enligt who.is, vilket gör att jag aldrig skulle köpt något därifrån i kombination med det som sportpappa redan nämnt.

Jag har några gånger chansat och handlat på webshoppar där vissa uppgifter saknats, tex. organisationsnummer), men då har det dels handlat om summor jag tänka mig att förlora och uteslutande rört sig om småföretag som håller på med hantverk och liknande och som haft bra rykte på forum inom området.

Gohjul har inget som helst rykte på internet vilket gör att jag drar åt mig öronen eftersom man inte heller har en seriös webbplats."Levererar till Sweden"?

• sportpappa
    BabakZ skrev 2015-09-19 12:35:19 följande:

Brukar aldrig göra en sådan bakgrundskoll på hemsidor. Fick länken av en polare som hade beställt ifrån GoHjul och han fick hem sin brädda ganska bra så jag tror nog att det inte ska vara några problem

Om man vill minimera risken att bli lurad så bör man alltid göra den bakgrundskollen. Om företagsinfo inte visas på sidan så är det ofta något skumt. Det kanske är så att det inte ens är något företag bakom och då gäller inte konsumentköplagen, distans- och hemförsäljningslagen m.fl. vilket gör att man som konsument står utan skydd och när produkten går sönder finns det ingen att reklamera hos.
    Vidare så kanske inte personen bakom betalar någon skatt eftersom det inte står något om F-skatt. Om man anlitar någon utan F-skatt så blir man arbetsgivare och ska då betala arbetsgivaravgifter och skatt. Hur det blir när man köper varor vet jag inte, men kan tänka mig att det blir något liknande.
Svar på tråden Segway utan styre?