• Anonym (it makes no sense)

Okej, ni vill inte ta emot migranterna i Sverige men vill ni att de ska dö??

Hur tänker medelmedborgaren Svensson egentligen? Mycket snack senaste tiden om att "vi" inte kan ta emot alla. Okej. Fine. Men vad ska vi göra då? Se på medan de dör? Är det okej för dig att någon låter ditt barn dö för att du inte kan bo kvar i Sverige den dagen Sverige blir bombat och civilbefolkningen hamnar i striderna? Kan du se dina barn i ögonen och säga att det är okej att säga att NN och mamma MM och pappa OO från Syrien inte fick komma till tryggheten i Sverige för "vi" kan inte ta emot alla?

Kan ditt samvete låta dem dö?

Är det lika okej om jag inte räddar ditt barn om jag märker att ditt barn är i livsfara?

Var går gränsen?

Ingen pajkastning, rasistpåhopp osv i tråden utan en seriös och saklig debatt efterfrågas.

• Svar på tråden Okej, ni vill inte ta emot migranterna i Sverige men vill ni att de ska dö??
  • Anonym (Nej)

De dör inte om de inte kommer till Sverige. Finns närmare alternativ som de kan välja för att slippa krig.

• Anonym (it makes no sense)
    Anonym (Nej) skrev 2015-09-19 01:24:04 följande:

De dör inte om de inte kommer till Sverige. Finns närmare alternativ som de kan välja för att slippa krig.

Vilka alternativ finns det? Du som är insatt får gärna berätta.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (it makes no sense) skrev 2015-09-19 02:21:17 följande:

Menar du att du tror att Sverige är deras enda alternativ? Vad flyr de från när de passerar Grekland, Italien, Slovakien, Ungern, Rumänien, Polen m.fl? De vill tex inte söka asyl i Danmark för det duger inte. Kan det bero på att Danmark minskat bidragen till asylsökande?

Ingen tvekan om att de behöver fly från Syrien men ledsen och säga det. Lilla Sverige kan inte hjälpa ALLA. Tyvärr är vår välfärd ett minne blott snart pga naiviteten.
  • Tom Araya
    Anonym (it makes no sense) skrev 2015-09-19 01:22:17 följande:

Hur tänker medelmedborgaren Svensson egentligen? Mycket snack senaste tiden om att "vi" inte kan ta emot alla. Okej. Fine. Men vad ska vi göra då? Se på medan de dör? Är det okej för dig att någon låter ditt barn dö för att du inte kan bo kvar i Sverige den dagen Sverige blir bombat och civilbefolkningen hamnar i striderna? Kan du se dina barn i ögonen och säga att det är okej att säga att NN och mamma MM och pappa OO från Syrien inte fick komma till tryggheten i Sverige för "vi" kan inte ta emot alla?

Kan ditt samvete låta dem dö?

Är det lika okej om jag inte räddar ditt barn om jag märker att ditt barn är i livsfara?

Var går gränsen?

Ingen pajkastning, rasistpåhopp osv i tråden utan en seriös och saklig debatt efterfrågas.

Dör de i Tyskland, Danmark, Finland, Grekland, Ungern, Turkiet m.fl?
  • grind

Enfråga till TS. Varför tar du inte emot uteliggare i ditt hem. Vill du att de ska dö?

• Anonym (?!.)

Flyktingar flyr från sitt land. Det är synd om dom.
    Men vi svenskar behandlar som om vi tror att vi är det enda landet som finns för dom samt att det är fattiga krakar.
    Jag jobbar nära flyktingar och de flesta har det gott ställt ekonomiskt ifrån sitt hemland.
    Hög utbildade samt egen företagare.

• Anonym (Bra?!)

Men att de inte är "fattiga krakar" utan utbildning (många från Syrien tex) tycker jag är jättepositivt för Sverige?! Hit med fler läkare, ingenjörer etc. Vi behöver ju dem. Win-win!

(Sedan flyr de från KRIG, så det är ju lika hemskt oavsett)

Anonym (?!.) skrev 2015-09-19 07:06:33 följande:

Flyktingar flyr från sitt land. Det är synd om dom.

Men vi svenskar behandlar som om vi tror att vi är det enda landet som finns för dom samt att det är fattiga krakar.

Jag jobbar nära flyktingar och de flesta har det gott ställt ekonomiskt ifrån sitt hemland.

Hög utbildade samt egen företagare.

• seriösanvändare
    Anonym (it makes no sense) skrev 2015-09-19 02:21:17 följande:
    Alla länder där det inte är krig eller svält. Dvs många länder i världen och de flesta europeiska länder.

Att påstå att de dör för att just SVERIGE inte tar emot dem, är absurt. Självklart ska vi fortsätta dra vårt strå till stacken, men vi kan inte ta emot alla.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Arbetslös)

Nej det vill jag inte men det är tyvärr livets gång. Vårt land kan jun inte ens att hand om våra egna just nu. För få bostäder, för få vårdplatser, för få jobb, vi svenskar utförsäkras.

Hur går ekvationen ihop? Hade du TS kunna tänkt dig att öppna ditt eget hem och gett dem mat på bordet för din egen inkomst? Knappast.

Vår välfärd skall inte straffas för att andra länder inte kan sköta sitt eget. Jag är för invandring men massinvandring från samma områden leder till vi-dom tänk.

• Tom Araya
    Anonym (Bra?!) skrev 2015-09-19 10:22:13 följande:

Men att de inte är "fattiga krakar" utan utbildning (många från Syrien tex) tycker jag är jättepositivt för Sverige?! Hit med fler läkare, ingenjörer etc. Vi behöver ju dem. Win-win!

(Sedan flyr de från KRIG, så det är ju lika hemskt oavsett)

Frågan är vad du gör med de övriga 500 när du hittat en läkare?
Svar på tråden Okej, ni vill inte ta emot migranterna i Sverige men vill ni att de ska dö??