• Anonym (TS)

Enhörningar - vad är grejen?

Något som vet grejen med enhörningar?

Drömde om en inatt. De är sällsynta vad jag förstår.

• Svar på tråden Enhörningar - vad är grejen?
  • BCH52

Enhörning är en symbol för Kristus och den obeefläckade avelsen. En helt mytologisk figur. De är inte bara sällsynta, de finns inte och har aldrig funnits.

• sextiotalist
    BCH52 skrev 2015-09-19 12:32:44 följande:

Enhörning är en symbol för Kristus och den obeefläckade avelsen. En helt mytologisk figur. De är inte bara sällsynta, de finns inte och har aldrig funnits.

Enhörningen fanns redan i den grekiska mytologin så det där med Jesussymbol är någon efterkonstruktion
  • BCH52
    sextiotalist skrev 2015-09-19 13:07:24 följande:

Enhörningen fanns redan i den grekiska mytologin så det där med Jesussymbol är någon efterkonstruktion

Ja, så är det. Den kristna mytologin är i mycket hög grad påverkad av grekisk och romersk mytologi.
  • Anonym (TS)

Ok då förstår jag, det har visst gått mig förbi.

Ett otroligt lugn infann sig när jag såg enhörningen.

Så jag drömde med andra ord om att jag träffade Kristus i en annan form. Känner mig priviligierad.

Frågan är nu varför det blivit sådan hype bland 70 och 80-talister?

Jag minns någon slags Astrid Lindgrenfilm med enhörningar i?

• Anonym (TS)

Tack så mycket.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2015-09-19 13:07:24 följande:

Se där! tack.
  • Pentra

Det sistnämnda är faktiskt fel. Enhörningar har visst funnits, fast för länge sedan, och så även sk. drakar (vilka utsöndrade lättantändliga gaser), men de har dött ut. Exakt hur länge sedan detta var vet jag inte. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Aniiee

Nejdå, de har inte dött ut. Men det är inte långt ifrån......

(Enhörning är en förvrängd föreställning om..... NOSHÖRNINGAR!)

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Pentra
    Aniiee skrev 2015-09-19 14:36:24 följande:
    Nejdå, de har inte dött ut. Men det är inte långt ifrån...... (Enhörning är en förvrängd föreställning om..... NOSHÖRNINGAR!)
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?

Noshörningar har, inte sällan, två horn. Men, ber om ursäkt isf. Jag antog att man i tråden faktiskt menade häst med horn i pannan/på huvudet när det diskuterades om enhörningar. ... /Pentra
  • flygrl
    Pentra skrev 2015-09-19 14:23:36 följande:

Det sistnämnda är faktiskt fel. Enhörningar har visst funnits, fast för länge sedan, och så även sk. drakar (vilka utsöndrade lättantändliga gaser), men de har dött ut. Exakt hur länge sedan detta var vet jag inte. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Såg en fake dokumentär på TV när jag va liten som "visade" att drakar funnits. Minns att dom grävde ut rester av en i nån grotta. De sa också de där med lätt antändliga gaser och att de kunde spruta eld. Förstås trodde jag på de tills min storebrorsa förklarade att de bara va påhittat. Fake helt enkelt. :D

Inte så att du också sett det programmet? ;)

Vore coolt om både drakar och enhörningar funnits. Enhörningar e vackra förresten (fast nog sagodjur).
  • Teddis
    Pentra skrev 2015-09-19 14:23:36 följande:

Verkligen!!! Coooolt. När exakt var detta och var har du hittat den infon? Var det samtidigt som mammutarna? En mammut var 40 meter hög, var enhörningarna och drakarna också stora? Vilken sagovärld vi har...
Svar på tråden Enhörningar - vad är grejen?