• Anonym (Moa)

När är man egentligen en gammal mamma?

Jag har just fött mitt första barn, som 37-åring. Jag har hittills räknat mig som en "gammal mamma" eftersom de flesta fått sitt första barn vid 32. Men när jag träffar folk refererar de alltid till mig som ung, så jag förstår verkligen inte. Är det verkligen så vanligt att föda sitt första barn i min ålder eller senare? Eller säger de bara så för att de inte har koll på vilken ålder jag är i? (Folk brukar ta fel på det.)

Vad skulle du räkna som en äldre förstagångsmamma? enligt mig är det 35+.

• Svar på tråden När är man egentligen en gammal mamma?
  • Anonym (Ser ung ut?)

Du kanske ser ung ut?
    Jag personligen räknar inte dig som ung mamma, jag var det när jag fick min son vid 25, en jätteung mamma är man vid 20. Jag får ofta höra att oj, du måste varit jätteung när du fick din son!! Han är två år nu och en del tror jag är runt 22-23.
    I slutändan är det ju ändå inte åldern som är det viktiga utan hur man tar hand om och fostrar sina barn
    Grattis till bebben!

• Anonym (Ser ung ut?)

Glömde ju svara på din fråga haha. Tycker som du, vid 35+ är man en gammal förstagångsmamma. Med det sagt tycker jag inte man ÄR gammal då!

• Anonym (l)

Tja, du, gammal är ju ett relativt begrepp så det beror ju på vad du jämför med.
    Men om genomsnittliga åldern för en förstagångsföderska är 32 så är ju du äldre då, och kanske kan anses som gammal mamma.
    Men vad spelar det för roll, ditt barn bryr sig inte om din ålder och det är väl vad som är viktigt.

• En glad tjej

Jag är 37 år och tycker att jag är för gammal för fler barn. Jag tycker också att man är en gammal mamma när man är 35+.

• LinaSofia

Jag fick mitt första barn när jag var 23, så jag tycker du är en väldigt gammal mamma!

• Anonym (Moa)
    Anonym (Hanna) skrev 2015-09-20 04:22:05 följande:

Det beror nog på perspektivet hos den du frågar. I min hemstad Stockholm är 40 det nya 30, så hör tycker nog ingen att du är gammal. Läkarkåren håller nog inte med.

ki.se/nyheter/aldre-forstfoderskor-risk-redan-fore-35

Jag bor i stockholm jag med. Det är just det att jag även fått höra sånt från vårdpersonal som gör mig något förvirrad, "du är ju så ung, så det behöver du inte bekymra dig om" har jag fått höra vid flera tillfällen under graviditeten fastän jag vetat att risken är förhöjd för just dessa saker om man är över 35.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Ser ung ut?) skrev 2015-09-20 06:35:56 följande:

Du kanske ser ung ut?
    Jag personligen räknar inte dig som ung mamma, jag var det när jag fick min son vid 25, en jätteung mamma är man vid 20. Jag får ofta höra att oj, du måste varit jätteung när du fick din son!! Han är två år nu och en del tror jag är runt 22-23.
    I slutändan är det ju ändå inte åldern som är det viktiga utan hur man tar hand om och fostrar sina barn
    Grattis till bebben!

Att jag ser mycket yngre ut är inget snack om saken, men det borde väl inte vara den enda faktorn eftersom jag också fått höra dessa ord från vårdpersonal?
  • Flickan och kråkan

Jag räknar mig till skaran "äldre mammor". Jag fick mina barn när jag var 32, 34 och 37 år. Ung mamma tycker jag man är när man är i sådär 20-årsåldern. Efter 30 tycker jag att man tillhör de äldre som förstagångsmamma. Gammal mamma....tja, efter 35 någonstans tänker jag. Sedan är begreppen lite missriktade tycker jag. jag lägger ingen värdering i ung respektive gammal mamma. I dagens samhälle är orden doks som starkt förknippade med ung = positivt och gammalt = negativt. Går inte riktigt ihop med föräldraskap .

• Anonym (Inte gammal)

[quote=75777745][quote-nick]LinaSofia skrev 2015-09-20 07:47:45 följande:[/quote-nick]Jag fick mitt första barn när jag var 23, så jag tycker du är en väldigt gammal mamma

Här på Familjeliv kommer du få den här typen av svar. Tror det är lite så populationen ser ut här, med undantag naturligtvis. De flesta andra som utbildar sig, träffar en stabil partner osv och får sina barn snarare mellan 30-40 tycker nog inte att 37 är det minsta anmärkningsvärt. Själv har jag fått mina barn vid 31, 34 och 41. Jag har en akademisk utbildning, ett arbete jag trivs med, en trygg man som jag valt med omsorg och som är pappa till alla tre barnen. Honom träffade jag inte förrän jag var 29 förresten. Sprang på en del stolpskott innan dess som jag är innerligt glad att jag inte skaffade barn med.

Så, jag tycker inte att man är en gammal mamma vid 37 och det kan jag slå vad om att de flesta, vilkas åsikter man skulle kunna tänka sig lägga något värde i, inte tycker heller.

Svar på tråden När är man egentligen en gammal mamma?