• Anonym ("Fuskare"?)

bråk med fritids! hjälp!

Jag är arbetslös, men jobbar på timmar inom vården. Jag blir ofta inringd med en timmes varsel eller ibland mindre, de ringer mig i 70% av gångerna redan tidigt på morgonen. Däremot står jag tillgänglig hela dagarna och de kan lika gärna ringa vid 11, 13 eller 14.30 typ. Jag har dock sagt att för att kunna planera familjelivet åker jag inte ut och jobbar en timme mellan 15-16 utanför stan utan då säger jag nej till jobbet. Men det händer ju som sagt nästan aldrig eftersom de oftast ringer in mig på morgonen.

Jag är ensam med ett barn i åk 2. Han går på fritids 7-16 (ca) eller 8-16, om jag fortfarande inte hört nåt om jobb den dagen. Då lämnar jag honom vid skolstarten.

Om jag inte blivit inringd vid 14 är det i te så troligt att de ringer in mig på jobb den dagen, då chansar jag ibland och hämtar hem min son när han slutat skolan. Det känns bra för jag vill ju hinna umgås med honom också, men jag går också ta risken att jobbet ringer och blir lite sura för att jag ju sagt att jag kan vara tillgänglig och istället har hämtat på skolan....

Nu gnäller fritids och menar att det är märkligt att jag aldrig kan lämna schema etc. Jag har förklarat sitsen och bett om ursäkt och skrivit in honom på maxtider på deras begäran (6.30-17.30) även om han nästan aldrig går så länge. Jag har verkligen försökt få dem att förstå min situation som timvikarie men de tror liksom att jag är hemma och degar varje dag. Så är det inte, men jag jobbar ju bara typ 50% och har fritids på 100% mer eller mindre.

I min kommun finns inga tydliga regler om vad som gäller vid timjobb, beredskap etc.

Någon som har råd? Har fritids rätt kan jag inte jobba något alls utan mister timmarna vilket gör att jag heller inte har rätt till a-kassa. Då blir det socbidrag och det är så sjukt förnedrande att jag hellre är osams med fritids isåfall :-/

• Svar på tråden bråk med fritids! hjälp!
  • Anonym (a)

Det verkar ju överdrivet kitsligt. 
    Dom ska väl serva föräldrarna så föräldrarna kan jobba, inte hindra samvaro mellan barn och förälder.
    Vad gnälliga dom verkar vara mot dig.
    Jag skulle stått på mig, hoppas det löser sig.

• Anonym (M)

Du har rätt till tid så du kan sköta ditt jobb. Om du vill hämta ditt barn när du inte har jobb är det ju upp till dig och det är ju sunt att tänka så. Fritids avlastas dessutom. Vad har fritids för argument? Är detta nåt dom ställer till problem för dem?

• Anonym ("Fuskare"?)
    Anonym (M) skrev 2015-09-20 07:30:50 följande:

Du har rätt till tid så du kan sköta ditt jobb. Om du vill hämta ditt barn när du inte har jobb är det ju upp till dig och det är ju sunt att tänka så. Fritids avlastas dessutom. Vad har fritids för argument? Är detta nåt dom ställer till problem för dem?

De har inte varit så tydliga med exakt varför det är ett problem men jag antar att de bara tycker det är irriterande att aldrig veta vilka tider sonen kommer. Han är inte jobbig eller utåtagerande men har dyslexi vilket gör att han behöver mycket extra hjälp på deras läsläsning och språklekar, men vet inte om det är därför de gnäller. Hemskt vore det isåfall!

Jag undrar i mitt stilla sinne ibland om de inte fattar att JAG är väl ändå den som lider hårdast av att inte kunna planera, men det är ju som det är. Jag söker heltidstjänster inom alla möjliga branscher hela tiden men hittills inget napp trots bra cv

Jag försöker skriva i tider så gott jag kan. Om jag vet hur onsdag nästa vecka ser ut så skriver jag såklart i det.
  • FruMähler

Ring rektorn. Sedan kan du be din chef ta ut hur du har jobbat de senaste månaderna, där syns det att du iaf har jobbat, inte att du är hemma och dega.

• Anonym (M)

Ring rektorn och förklara din situation och fråga hen hur du ska hantera saken. Meddela att fritidspersonalen verkar missnöjda. Om rektorn ger klara besked kan inte personalen fortsätta klaga.

• Anonym (?!)

Vad är det för jobb egentligen som ringer så sent som 14.30 om det gäller jobb samma dag?
    Ok om det gäller nattarbete men är det för em/kväll så är det lite väl sent. Har de ingen senast tid för att ringa och sjukanmäla sig?
    Där jag jobbar nu så ska man sjukanmäla sig senast kl 9 på morgonen om man jobbar kvällen. 

Jag har varit timvikarie och man har oftast fått reda på ett par dagar innan om man ska jobba, dagen innan eller i akuta fall tidig morgon samma dag. 

Man fick sätta upp sina tillgängliga tider på nätet och oftast brukade jag faktiskt ta bort min tillgänglighet, ifall jag inte hade hört nåt inom en viss tid, just för att man faktiskt har barn och det krävs lite mer planering. 

Ville gärna veta senast em/kvällen innan ifall man skulle få behöva gå upp tidigt och jobba. Som sagt så hörde man inte så tog man bort den tillgängligheten då så man slapp bli uppringd i sista sekund. 

• ica
    Anonym (a) skrev 2015-09-20 07:18:41 följande:

Det verkar ju överdrivet kitsligt. 
    Dom ska väl serva föräldrarna så föräldrarna kan jobba, inte hindra samvaro mellan barn och förälder.
    Vad gnälliga dom verkar vara mot dig.
    Jag skulle stått på mig, hoppas det löser sig.

Milt sagt kinkiga. Det är bara att förklara din situation Ts.
  • Anonym ("Fuskare"?)
    Anonym (?!) skrev 2015-09-20 12:34:45 följande:

Vad är det för jobb egentligen som ringer så sent som 14.30 om det gäller jobb samma dag?
    Ok om det gäller nattarbete men är det för em/kväll så är det lite väl sent. Har de ingen senast tid för att ringa och sjukanmäla sig?
    Där jag jobbar nu så ska man sjukanmäla sig senast kl 9 på morgonen om man jobbar kvällen. 

Jag har varit timvikarie och man har oftast fått reda på ett par dagar innan om man ska jobba, dagen innan eller i akuta fall tidig morgon samma dag. 

Man fick sätta upp sina tillgängliga tider på nätet och oftast brukade jag faktiskt ta bort min tillgänglighet, ifall jag inte hade hört nåt inom en viss tid, just för att man faktiskt har barn och det krävs lite mer planering. 

Ville gärna veta senast em/kvällen innan ifall man skulle få behöva gå upp tidigt och jobba. Som sagt så hörde man inte så tog man bort den tillgängligheten då så man slapp bli uppringd i sista sekund. 

Jag jobbar som vikarierande uska, men går på vårdbiträdestimmar ibland också. Om de ringer så sent som 14.30 vill de ofta att jag ska jobba tex 15-18 eller 15-19.

Jag får i 90% av fallen reda på att jag ska jobba tidigt på morgonen samma dag, och när jag är på jobbet så kan de boka in flera dagar framöver. Någon enstaka gång kan de ringa på tisdagen och fråga om jag kan jobba på onsdagen.

Jag tycker också det är jättejobbigt att inte veta, att vakna och hoppas på sovmorgon och så ringer det, haha. Det är därför jag är så mån om att få ett annat, fast jobb.

• Anonym ("Fuskare"?)

Jag kanske kan fråga rektor. Har läst på men det finns verkligen ingen policy som talar om vilka regler som gäller vid timjobb. Om rektorn nekar mig fritids, hur gör jag då? Sonen går oftast i skolan 8-14. Men om jag blir inringd på jobb 12, ska jag ringa till fritids och begära fritids den dagen då? Blir ju jättesnurrigt för alla, inte minst min son :-/

• Anonym (M)
    Anonym ("Fuskare"?) skrev 2015-09-20 15:57:09 följande:

Jag kanske kan fråga rektor. Har läst på men det finns verkligen ingen policy som talar om vilka regler som gäller vid timjobb. Om rektorn nekar mig fritids, hur gör jag då? Sonen går oftast i skolan 8-14. Men om jag blir inringd på jobb 12, ska jag ringa till fritids och begära fritids den dagen då? Blir ju jättesnurrigt för alla, inte minst min son :-/

Rektorn kan inte neka någon fritids som ska jobba. Man har inte rätt till fritids om man inte har arbete så visst kan det bli så att du får ringa den dagen du får arbete. Vill de ha det på det viset så är det bara att göra så.
Svar på tråden bråk med fritids! hjälp!