bråk med fritids! hjälp!
Jag är arbetslös, men jobbar på timmar inom vården. Jag blir ofta inringd med en timmes varsel eller ibland mindre, de ringer mig i 70% av gångerna redan tidigt på morgonen. Däremot står jag tillgänglig hela dagarna och de kan lika gärna ringa vid 11, 13 eller 14.30 typ. Jag har dock sagt att för att kunna planera familjelivet åker jag inte ut och jobbar en timme mellan 15-16 utanför stan utan då säger jag nej till jobbet. Men det händer ju som sagt nästan aldrig eftersom de oftast ringer in mig på morgonen.
Jag är ensam med ett barn i åk 2. Han går på fritids 7-16 (ca) eller 8-16, om jag fortfarande inte hört nåt om jobb den dagen. Då lämnar jag honom vid skolstarten.
Om jag inte blivit inringd vid 14 är det i te så troligt att de ringer in mig på jobb den dagen, då chansar jag ibland och hämtar hem min son när han slutat skolan. Det känns bra för jag vill ju hinna umgås med honom också, men jag går också ta risken att jobbet ringer och blir lite sura för att jag ju sagt att jag kan vara tillgänglig och istället har hämtat på skolan....
Nu gnäller fritids och menar att det är märkligt att jag aldrig kan lämna schema etc. Jag har förklarat sitsen och bett om ursäkt och skrivit in honom på maxtider på deras begäran (6.30-17.30) även om han nästan aldrig går så länge. Jag har verkligen försökt få dem att förstå min situation som timvikarie men de tror liksom att jag är hemma och degar varje dag. Så är det inte, men jag jobbar ju bara typ 50% och har fritids på 100% mer eller mindre.
I min kommun finns inga tydliga regler om vad som gäller vid timjobb, beredskap etc.
Någon som har råd? Har fritids rätt kan jag inte jobba något alls utan mister timmarna vilket gör att jag heller inte har rätt till a-kassa. Då blir det socbidrag och det är så sjukt förnedrande att jag hellre är osams med fritids isåfall :-/