• Marie89

sväljer stora bitar och sätter ofta i halsen.

Min dotter på drygt ett år är otroligt slarvig på att tugga. Man kan ibland riktigt se hur stora bitar hon sväljer. Här om veckan satte hon i halsen så jag fick dunka henne i ryggen. Så nu mosar jag näst intill maten. Men finns det något sätt att öva på? Ger henne ibland stora bitar gurka att gnaga på, så hon inte kan trycka in allt i munnen och bara svälja.

• Svar på tråden sväljer stora bitar och sätter ofta i halsen.
  • Birgitta02

Jag gav aldrig någonsin mina barn stora bitar förrän de lärde sig hantera det. Små bitar som de kan pilla i sig som de inte kan kvävas av ifall de missar att tugga.

• MeEmmA

Jag har gett min pojk större bitar av sådant som smälter om det sätter sig i halsen tex smörgåsrån, majskrokar, flingor, havrekuddar osv. Äpple brukar jag skala så att han kan gnaga på ett helt själv (fungerar bäst med mjöliga äpplen då han inte har så mycket tänder). Annars ger jag småbitar som inte kan sätta sig i halsen och därefter ökar jag på storleken på dessa bitar beroende på vad han klarar av. Men mosa maten helt är inte så bra eftersom att dom då inte behöver tugga alls, ju mer dom får tugga desto snabbare lär dom sig oftast.

Svar på tråden sväljer stora bitar och sätter ofta i halsen.