• Lilloooo

    Sjukskriven tvillinggraviditet, när?

    Jag väntar tvillingar i v 16 och ska träffa en läkare i v 21 för att se om jag ska bli sjukskriven eller inte. Men är inte v 21 lite tidigt? Dock vet jag att tvillinggraviditet beräknas som riskgraviditet. Iofs känner jag redan nu extrem ryggvärk och är trött/orkeslös. Jag jobbar med småbarn och det blir en del bärande och stress under dagen och jag gör inte så mycket än att bara kasta mig på soffan när jag kommer hem.

    Är lite nyfiken på när ni med tvillingar blev sjukskrivna?

  • Svar på tråden Sjukskriven tvillinggraviditet, när?
  • MrsMia

    Jag blev sjukskriven i vecka 14, pga att jag stod själv på jobbet och hade "ovanan" att behöva gå och kräkas stup i kvarten. Gick liksom inte att ha ansvar för en smyckesbutik då

  • Lilloooo

    Åh vad jobbigt! Men vad skönt att du blev sjukskriven. undra om det många gånger handlar om att få en bra läkare som tar en på allvar. Och hoppas att försäkringskassan godkänner!

  • Pedagogen

    Jag funderar på det jag med.. Är gravid med tvillingar i vecka 17 och jobbar som förskollärare. Är precis som du trött, orkeslös och med extremt ont i ryggen + massa onda sammandragningar hela dagarna. 

    Å ena sidan förstår jag inte hur jag ska orka med jobbet, medan jag å andra sidan älskar mitt jobb och förstår inte hur jag ska stå ut att vara hemma så länge.. 

  • MrsMia

    Försäkringskassan ser till i vilken omfattning du KAN sköta ditt jobb, i mitt fall var det noll då jag hela tiden fick rusa iväg på toaletten och inte kunde ha uppsikt över butiken. 
    De ser även om man kan bli omplacerad på arbetsplatsen och/eller få andra arbetsuppgifter. I mitt fall gick inte det att lösa så de godkände läkarens utlåtande.

    Kan tillägga att min chef inte blev överlycklig av min graviditet, man får nog ha skinn på näsan för att ta att de tycker att det är på tok för tidigt att lämna jobbet pga graviditeten.

  • Lilloooo

    Jag har varnat min chef redan att jag kan bli sjukskriven tidigt men hon reagerade rätt bra, hon sa inget speciellt.

  • mirandaekstroem
    Pedagogen skrev 2015-09-20 18:30:50 följande:

    Jag funderar på det jag med.. Är gravid med tvillingar i vecka 17 och jobbar som förskollärare. Är precis som du trött, orkeslös och med extremt ont i ryggen + massa onda sammandragningar hela dagarna. 

    Å ena sidan förstår jag inte hur jag ska orka med jobbet, medan jag å andra sidan älskar mitt jobb och förstår inte hur jag ska stå ut att vara hemma så länge.. 


    Onda sammandragningar ska du nog ta och kolla upp. Särskilt i vecka 17 (!!!)
  • modsey

    Inte alls. Jag jobbade hela tiden t de föddes m planerat snitt v. 36 plus 0.

    Vet att det är ovanligt men visst finns de de som mår bra hela tiden

  • Anonym (0o0)

    Jag träffa en läkare när jag va i vecka 21. Jag ville inte bli sjukskriven för jag mådde bra men han sjukskrev mig direkt. Hade ett väldigt tungt fysiskt jobb.

  • Anonym (V 29)

    Jag blev sjukskriven i vecka 29. Har inte haft några problem alls i min graviditet, men det var skönt att få vila upp sig. Jag gör allt för att tvillingarna ska stanna därinne så länge som möjligt och då är mycket vila att rekommendera. Så även fast man mår bra så kan det vara positivt att få vara ledig ett bra tag innan de kommer. Sen känner man ju själv också hur kroppen reagerar på det som man gör på dagarna. Om man har ett arbete utan stress och annan ansträngning så kanske man kan jobba längre. I mitt fall så ville jag inte utsätta mig för stress och prestationskrav som mitt arbete innebär. Min läkare verkade inte ha några som helst problem med att skriva ihop ett bra läkarintyg. De är ju väldigt måna om oss som bär på tvillingar, då man inte vill riskera eventuell förtidsbörd.

  • Anonym (Vila)

    Beror på hur man mår och vad man har för jobb.Men väntar man tvillingar är det nog bra vila sig några månader innan förlossning .Finns ju mycket större risk att dom föds innan v 40

  • Pedalen

    Gick på semester i v 32, men hade nog fixat att jobba iaf till v 35-36. Har ett jobb med mkt förflyttningar men med möjligheten att själv styra dem till viss del.
    Tvillingarna föddes i v 37+3.

  • Lilloooo

    Hej igen! Nu har jag ju redan fått mina tvillingar, blev heltidssjukskriven v 20, och jag fick mina tvillingar i v 37+4. Kanske är det den tidiga sjukskrivningen som gjorde att jag hade de så länge i magen det var väldigt skönt att bli sjukskriven så tidigt måste jag säga. Bara vila och ta det lugnt, speciellt med den jävulska foglossning jag också fick.. Nu är bebisarna snart fyra månader och tiden bara flyger iväg!

  • Anonym (V 29)

    Såg sen att detta var en gammal tråd :) stort grattis ts till dina tvillingar! Hur är livet som tvillingföräldrar? Är det jobbigare eller lättare än vad du trodde? Ja, vilan är nog inte fel. Man vill ju inte riskera att de kommer alltför tidigt och det handlar ju bara om några veckor av ens liv.

  • Lilloooo
    Anonym (V 29) skrev 2016-06-13 12:12:08 följande:

    Såg sen att detta var en gammal tråd :) stort grattis ts till dina tvillingar! Hur är livet som tvillingföräldrar? Är det jobbigare eller lättare än vad du trodde? Ja, vilan är nog inte fel. Man vill ju inte riskera att de kommer alltför tidigt och det handlar ju bara om några veckor av ens liv.


    Tack så mycket Det är helt fantastiskt att vara tvillingmamma! Visst är det mycket jobb och ibland har det hänt att man bara släpper allt för att gråta på toa i fem minuter men det positiva överväger verkligen det negativa! De första två månaderna var tuffast då bebisarna bara ville ligga PÅ mig på natten. Kunde inte vända mig alls för då blev de skitförbannade. Och på dagen satt jag bara i soffan och dubbelammade konstant. Men nu efter tre månader är det mycket lättare, de sover bredvid mig istället för på och sover jättebra på nätterna. Visst, de är inte speciellt synkade och vi har inga direkta rutiner ännu men det kommer väll sen.. Försöker lägga båda samtidigt för tupplurer på dagen men någon av de vaknar ju oftast innan den andra. De sover i sin spjällsäng på dagen med inspelat dammsugarljud på samtidigt som de vaggas till sömns, vi har satt vyssan lull tassar på sängen. På natten sover de hos oss.

    I det stora hela är det helt fantastiskt att vara tvillingförälder, dubbelt så mycket kärlek och skratt. Nu har de börjat reagera lite på varandra också vilket är jättekul.

    Ibland har det hänt att man sitter en längre stund med bara en bebis i soffan medan den andre sover och då känns det verkligen tomt!

    Ibland känner man sig otillräcklig att man tex inte kan ha båda i famnen tillräckligt men man får tänka att man gör så gott man kan!
Svar på tråden Sjukskriven tvillinggraviditet, när?