• fua

amningsbh eller !

Hejsan!
    Många frågor som dyker upp nu, men jag är gravid i vecka 33+5 och satt och funderade över amningsbh/amningströjor.. tips på billiga för som arbetslös har jag inte världens bästa ekonomi. och sportbh funkar det lika bra?

• Svar på tråden amningsbh eller !
  • Annelie 76

Sport-bh funkar inte. Du får inte klämma ihop brösten, då får du mjölkstockning. Du kommer känna att brösten börjar ända ute i armhålan och går ganska långt upp. Välj en bh som inte klämmer. Nu vet inte jag vad du har för storlek men har du inte så stora bröst kan du kolla på HM efter amningsbh. Lindex har även stora storlekar ganska billigt. Kappahl har också i olika storlekar till bra pris.
    Köp bh så sent som möjligt och köp större kupa än du har när du provar eller köp två, en som passar och en större. Brösten växer när mjölken kommer. Du kommer troligtvis behöva köpa fler men gör det när mjölken kommit och du vet vilken storlek du behöver.
    Amningslinne är inte nödvändigt. Ha ett vanligt linne utan att använda axelbanden under en T-shirt så kan du dra T-shirten uppåt och linnet ner utan att exponera nåt.

• Fian88

Kan rekommendera både Lindex och Kappahls bygellösa amningsbhs i bomull, tvåpack för 199. Man får inte så snygga bröst i dom men dom är sjukt bekväma, super att ha på natten tex. Amningslinne är också skönt att ha, finns på Lindex (och säkert fler ställen). Annars är ju hm billigt.

• mammalovis

Amningsbh utan byglar är bäst för att undvika mjölkstockning. I början har jag köpt en operationsbh på Apoteket för drygt 100-lappen och haft under de första dygnen. Sedan när betongbrösten kommit runt tredje dygnet och passerat, så vet man vilken storlek man kommer behöva.

Den här gången har jag gått upp i bh-storlek under graviditeten, så tidigare amningsbehåar är för små, så jag väljer att vänta, då H&M´s sortiment var för litet redan med första barnet, om de inte ändrat sortiment de senaste åren. Det börjar väl bli dags att kolla in utbudet i alla fall, så man är lite förberedd. Sist hade Lindex bra utbud.

Jag har inte gillat amningslinnen med smala band där du fläker ut hela bröstet, utan föredrar H&M´s amningslinnen med breda band och t-shirts där övre delen av bröstet kan vara skyddat, så man visar mindre. Sådana t-shirts har jag även sovit i under hela amningstiden, så det går åt några stycken med ev mjölkläckage och en kräkis till bebis.

Sedan är väl budgetvarianten att köra på linne och t-shirt som man redan har, allt beror på hur mycket hud man vill exponera. Själv gillar inte att bli kall om magen och alla barn gillar inte att bli intryckta under en t-shirt heller. Så du får känna efter hurdan du är som person. Amningslinnen/t-shirts kan du ju prova redan nu och hellre se att de sitter lite löst. Om du provat nu är det ju lättare att köpa sedan om du känner att behovet finns, det går ju till och med skicka mannen då, om han vet storlek och har en bild, så expediten kan hjälpa till.

• Dockan

Jag köpte en bh som var väldigt mjuk och flexibel. Som funkade till betongbrlsten i början på BB. Sen smet jag snabbt som attan in på Lindex på väg hem från BB, då visste jag storlek och typ jag ville ha (hade vart inställd på stabilare bh innan men ändrade mig), gillade deras tvåpack med bomull-syntetmix. Den var mjuk men ändå vävd så den gav lite stöd iaf.

Jag hade köpt två linnen innan, men fyllde på med två till. Då i mindre storlek när man dragit ihop sig lite efter ett par veckor.

Så jag hade 1 bh innan och två linnen, från HM och lite större storlek.

Om nu inte amningen skulle fungera har man inte överköpt sig, man hinner känna vad man vill ha - sen glider man snabbt in och kompletterar.

Svar på tråden amningsbh eller !