• Anonym (Högskoleprovet)

Kommer inte klara av högskoleprovet, HJÄLP!

studera.nu/hogskoleprov/fpn/facit-provfragor-och-normering-varen-2015/

När jag kollar på dom där provfrågorna på XYZ, KVA; NOG, DTK så förstår jag absolut ingenting... Visst jag förstår NOG men allt annat förstår jag inte. Jag kommer säkert bara få 0.1 på högskoleprovet, max 0.2

Jag drömde om att bli sjuksköterska, men det krävs 0.7 för att komma in, jag har inte VG i allt och kommer aldrig få det heller.

Är mitt liv dödsdömt nu? Jag såg verkligen inte fram emot att jobba på ICA/Coop/USK hela livet, känns som mina drömmar är helt krossade nu.

Vad gör jag? Gråter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-21 05:19
    Jag är verkligen inte så osmart som det verkar för övrigt, men då det kommer till högskoleprovet förstår jag verkligen ingenting bortsett från NOG och DTK kategorin.

• Svar på tråden Kommer inte klara av högskoleprovet, HJÄLP!
  • Anonym (Ssk)

Gör provet!

Jag hade väldigt svårt för matte. Var behörig till ssk linjen och gjorde högskoleprovet. Fick 1.05! Trodde knappt det var sant. Sluta tänk så negativt. Gör provet. Blir det dåligt resultat så träna inför nästa! Du klarar det!

• Tränananana

Träna träna och träna. Skaffa gärna en matte bok och räkna matte dagligen. Finns en bok om högskoleprovet som jag verkligen kan rekommendera och så har de en super bra app med. Jag ser höstens prov som en test omgång för att känna av lite sen kommer jag plugga som en dåre till våren. Själv behöver jag minst 1.6 för att komma in dit jag vill.

Läs mycket med svenska som engelska. En bok i veckan rekommenderas och att läsa tidningar som DN och SvD.

Du kan klara det! Gäller bara att plugga och vara väl förberedd ;)

• Anonym (Träna)
    Anonym (Högskoleprovet) skrev 2015-09-21 05:04:17 följande:

När jag kollar på dom där provfrågorna på XYZ, KVA; NOG, DTK så förstår jag absolut ingenting... Visst jag förstår NOG men allt annat förstår jag inte. Jag kommer säkert bara få 0.1 på högskoleprovet, max 0.2

Jag drömde om att bli sjuksköterska, men det krävs 0.7 för att komma in, jag har inte VG i allt och kommer aldrig få det heller.

Är mitt liv dödsdömt nu? Jag såg verkligen inte fram emot att jobba på ICA/Coop/USK hela livet, känns som mina drömmar är helt krossade nu.

Vad gör jag? GråterTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-21 05:19
    Jag är verkligen inte så osmart som det verkar för övrigt, men då det kommer till högskoleprovet förstår jag verkligen ingenting bortsett från NOG och DTK kategorin.

Men de andra kategorierna då? Svenska och engelska?

Att man inte är bra på "mattedelen" betyder ju inte att man inte kan få ett ok resultat ändå.

Dessutom så kan du garanterat några frågor på den kvantitativa delen för du har väl läst matte b/2? Om inte så rekommenderar jag dig att göra det först (och du behöver det för att vara behörig).
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Träna) skrev 2015-09-21 08:45:32 följande:
    Men de andra kategorierna då? Svenska och engelska?

Att man inte är bra på "mattedelen" betyder ju inte att man inte kan få ett ok resultat ändå.

Dessutom så kan du garanterat några frågor på den kvantitativa delen för du har väl läst matte b/2? Om inte så rekommenderar jag dig att göra det först (och du behöver det för att vara behörig).
    Tyckte inte matte 2 hjälpte alls. Högskoleprovet grundar sig i ma:1 säger mattelärarna.
  • skrumlan

Första gången jag gjorde provet fick jag 0,2 och blev helt knäckt. Räknade med ungefär 1,0. Har gjort det ett par gånger nu och har 1,4 som bästa resultat.
    Lycka till!

• Anonym (Träna)
    Anonym (Frida) skrev 2015-09-21 08:56:42 följande:
    Tyckte inte matte 2 hjälpte alls. Högskoleprovet grundar sig i ma:1 säger mattelärarna.
    Det är visserligen sant men matte 2 kan underlätta i kvantitetsdelen exempelvis.
  • Anonym (Cecilia)

Om du är hyggligt duktig på språk kan du få ett bra resultat trots att mattekunskaperna haltar. På mitt första högskoleprov skrev jag en bra bit över medel (utan att gått ut gymnasiet). Jag hade då nästan alla rätt på svenska och engelska och det omvända på mattedelen (= nästan bara fel). Det sammanlagda resultatet blev som sagt bra och jag har kommit in på precis de kurser jag velat tack vare det.

I övrigt säger jag som andra: Träna, träna, träna! Det går nästan alltid att höja sina resultat. Lägg upp en plan för hur du ska plugga, både långsiktigt och kortsiktigt. Det finns massor av tips både på nätet och på biblioteket.

Du förlorar knappast något på att göra provet även om det inte går så bra som du hoppas. Lycka till! Och kom ihåg att de flesta skriver bättre när de gjort provet några gånger. Mycket handlar om att vara bra förberedd och ha en bra taktik.

• Anonym (Josefin)

Det är inte kört! Jag tror du bara behöver lägga ner mycket tid på att plugga till högskoleprovet. Jag ska själv göra det nu i april och börjar känna pressen. Mina bästa tips är: 1) gör många gamla prov 2) hitta någon som kan hjälpa dig med matten 3) låna matteböcker från bibblan 4) köp en bra högskoleprovsbok, jag har både "den kompletta guiden" av holmegaard och "den lilla fenomenala boken om högskoleprovet" av rahim och båda är bra 5) hitta någon i din bekantskapskrets som gjort bra ifrån sig på hp och som kan ge dig en knuff i rätt riktning (och hjälpa dig komma igång med DTK). Lycka till - du kan mer än du tror!!

• goyem
    Anonym (Högskoleprovet) skrev 2015-09-21 05:04:17 följande:

Vad gör jag? GråterTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-21 05:19

Jag fick 0.1 nar jag tog hogskoleprovet. Klassiskt IG barn som hade 11.7 nar jag gick ut gymnasiet. Men nu, 12 ar senare ar jag ingenjor och tjanar 40.000 efter skatt. Ge bara inte upp. Sikta pa det du vill och jobba dig fram.
  • Anonym (H)

Det är bara att öva. Jag är typ efterbliven men efter träning fick jag 1,3. Tro mig, kan jag så kan du.

• Anonym (0.8)

Alltså, nu utgår jag iof från mig själv så det blir ju högst subjektivt. Men jag gjorde HP och tänkte att jag kommer så så dåligt att det är pinsamt. Kan inte ett skit matte, är bra på svenska men hade inte övat ett skit och bara kollat ungefär hur det var upplagt. Fick 0.8 och då vet jag att jag kan få bättre efter att ha gjort det eftersom läsförståelse är nåt jag kan träna upp och vissa matte-delar går säkert att öva sig på även om man suger på matte som jag. Hoppas det gick bättre än du trodde! 0.7 är inte så mycket att komma upp i faktiskt så det är nog inga problem 

• Anonym (H)
    Anonym (0.8) skrev 2016-01-18 23:53:54 följande:

Alltså, nu utgår jag iof från mig själv så det blir ju högst subjektivt. Men jag gjorde HP och tänkte att jag kommer så så dåligt att det är pinsamt. Kan inte ett skit matte, är bra på svenska men hade inte övat ett skit och bara kollat ungefär hur det var upplagt. Fick 0.8 och då vet jag att jag kan få bättre efter att ha gjort det eftersom läsförståelse är nåt jag kan träna upp och vissa matte-delar går säkert att öva sig på även om man suger på matte som jag. Hoppas det gick bättre än du trodde! 0.7 är inte så mycket att komma upp i faktiskt så det är nog inga problem 

Det är bra, 0,8 är ju medel. Eller t o m 0.9 kanske? Minns inte exakt.
  • Anonym (0.8)
    Anonym (H) skrev 2016-01-18 23:57:26 följande:
    Det är bra, 0,8 är ju medel. Eller t o m 0.9 kanske? Minns inte exakt.
    Ingen aning faktiskt. Jag var jäkligt nöjd iaf :D Tänkte att jag är nog för korkad för detta men tydligen inte
  • Anonym (H)
    Anonym (0.8) skrev 2016-01-19 00:06:50 följande:

Ingen aning faktiskt. Jag var jäkligt nöjd iaf :D Tänkte att jag är nog för korkad för detta men tydligen inte

Tycker det var ett jättebra resultat! Extra bra för att du inte hade övat och var dålig på matte :) typ som mig!
  • Anonym (0.8)
    Anonym (H) skrev 2016-01-19 00:12:26 följande:
    Tycker det var ett jättebra resultat! Extra bra för att du inte hade övat och var dålig på matte :) typ som mig!
    Då kan man säga att det är mer imponerande att få 0.8 om man är dålig på matte och inte övat än de som får 1,5 och är bra på matte haha. 
  • Anonym (H)
    Anonym (0.8) skrev 2016-01-19 00:23:51 följande:

Då kan man säga att det är mer imponerande att få 0.8 om man är dålig på matte och inte övat än de som får 1,5 och är bra på matte haha. 

Haha ja det är sant :)
  • Jandret

Ge inte upp om du känner så här! Ju fler ggr man gör provet desto lättare är det! Hitta en kompis som är bra på högskoleprovet och be om hjälp att plugga!

Alternativt köp en sån där högskoleprovsförberedande bok där man går genom allt man behöver kunna. Jag har t ex "Den stora fenomenala boken till högskoleprovet" och "Den kompletta guiden till högskoleprovet" och båda är bra. Har också skaffat mig precis "Den ultimata boken med lösningar till XYZ, KVA, DTK och NOG" (på adlibris) och den är bra om man tycker att uppgifterna är svåra och man inte riktigt fattar hur man ska lösa dem..... lycka till!

• Freddyy

Min dotter använde sig av hpakademin. En typ av webbkurs där man kan se videoklipp och göra övningar. Fungerade riktigt bra! 

• Anonym (sskstudki)

köp en bra bok om högskoleprovet och läs den. det har jag gjort och lärt mig jättemycket. det finns flera på bokus och adlibris (personligen har jag "den stora fenomenala boken om högskoleprovet", det är den nyaste som kommit ut). men sen måste du också sitta flera timmar per dag och plugga så se till att göra detta så ska du se att det snart klarnar även för dig som det gjorde för mig :)

Svar på tråden Kommer inte klara av högskoleprovet, HJÄLP!