• Anonym (?)

När kan vi börja ge vår nyfödda son napp?

Hej

Har en son som föddes i torsdags morse han är alltså bara 4 dagar och jag undrar nu när vi kan börja ge honom napp?

Han har ett sånt enormt snuttbehov nämligen så jag kan inte göra något alls om dagarna nu än att han ska ammas en gång i timmen. Det kanske är normalt att det är så?

På bb sa dom att dom inte rekommenderar napp dom första veckorna men dom sa också att det finns många som har med sig napp redan till förlossningen som dom ger bebisen på en gång.

Hur har ni gjort? Påverkade nappen amningen något?

• Svar på tråden När kan vi börja ge vår nyfödda son napp?
  • Alvina

Har också hört att man helst ska vänta med napp ett par veckor tills amningen är etablerad ordentligt. Själv gav jag napp dagen efter han föddes, på BB.

• Alvina

Och, nej, det blev aldrig några problem. Han klarade av både amning och napp.

• Liten till

När aningen funkar är ju rådet nu. Jag gav på bb, Maja var kanske 20 timmar ???? har funkat toppen.

• Anonym (Inte mycket)

En gång i timmen är inte mycket. Sänk dina förväntningar och låt bebisen snutta. Om pappan är med i bilden så låt honom serva dig med mat, vatten, hålla så du får kissa och duscha. Man kan inte räkna med att hinna något annat medan man håller på att etablera amningen. För fyra dagar sedan låg din bebis inne i din kropp och hade det varmt och gott. Försök tänka att just nu är din plats i soffan med honom, och låt det andra vänta.

• Morkullan

Det är helt normalt att en nyfödd bebis vill amma hela tiden. varje timme är inte ofta eller för mycket ur det lilla nyfödda barnets perspektiv.  Det är precis som det ska! 
    Låt barnet amma snutta suga så ofta det vill. Låt någon annan sköta resten, bjuda dig på mat, massera dina fötter, låna hem bra ljudböcker eller filmer till dig om du tycker det blir långtråkigt. Ditt uppdrag den närmaste tiden är att vara mamma/amma. Låt någon annan ta hand om blöjbyten och andra sysslor med barnet så du får möjlighet att ta hand om dig själv under de korta amningsfria stunderna om du behöver det.
    Det nyfödda barnet har en mycket liten magsäck och behöver äta ofta ofta ofta. Det behöver också mycket närhet och behöver få vara hud mot hud.

I början är det mest amning hela tiden. Det kan kännas krävande. Men tänk på att att det är en övergående period. Snart blir barnet större och kan äta mer åt gången och står sig då lite längre stunder.

Napp ska man undvika att introducera tills amningen är ordentligt etablerad vilket tar några veckor. Annars kan barnet få svårt att suga effektivt och rätt på bröstet. nappen kräver ingen särskild teknik men det gör amningen. Det är viktigt att inte störa den tekniken i början. Det nyfödda barnet behöver också få i sig näring och energi när det suger, som det går miste om med napp. 

Om du efter en tid fortfarande känner dig fastlåst så kan du skaffa en sjal eller ergonomisk bärsele att bära barnet i. Det finns många bra sätt att bära barnet så att det kan amma och vara nära dig samtidigt som du blir mer fri att göra annat. 

kom ihåg att barnet är så här litet och har detta intensiva behov av att amma nästan hela tiden bara under en mycket begränsad tid!

• Anonym (Napp)

Jag hade tänkt vänta med napp tills amningen kom igång med min son men vi blev inskrivna på neo några timmar innan han var född och som tröst när han fick sprutor frågade personalen om de fick ge honom napp. De var inte oroade för amningen utan sa att det brukar gå ändå (och han var för svag för att amma de närmaste dagarna, nu funkar det :) ) så han var mindre än ett dygn när han fick napp.

• MeEmmA

Man rekommenderade inte att ge napp till nyfödda, men för drygt ett år sen när jag fick barn tog de bort den rekommendationen och då var det helt ok att ge på en gång. Det fanns inga belägg för att nappar förstör amning. Däremot är många barnmorskor vana vid att man inte ska ge napp och håller fast vid den gamla rekommendationen.
    Så om du vill testa att ge napp nu så gör det. Min son fick napp första dagen och amningen fungerade jättebra i 9mån :)

• Duckan

Vi fick rådet att vänta en dryg vecka. Inga problem med amning för det. Vi gav även flaska nån gång emellanåt och det funkade också utan problem.

• Vestra

Det nya är att man kan ge direkt.Minskar risken för psd. Och amningen ska tydligen inte påverkas. Har inte ammat själv och gett napp "direkt". 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Inte mycket)

Tycker absolut ts kan testa med napp, men att tänka att man ska ha tid med annat när bebisen är knappt fyra dagar är att be om att bli besviken. Om man sänker sina ambitioner så blir allt annat en bonus och man slipper prestationsångest.

Markservicen är partnerns jobb under denna tiden, finns det tid över ska man lägga den på att hinna äta, duscha och vila.

Det är en övergående period som går mest friktionsfritt om man gillar läget och låter bebisen styra.

Svar på tråden När kan vi börja ge vår nyfödda son napp?