• 1979sandy

Flytta till Köpenhamn, tips och råd till en mamma

Hej!

Nu hoppas jag få massa tips och råd från er svenska tjejer/mammor som flyttat till Köpenhamn. 
    Min sambo är dansk och vi ska nu flytta till Köpenhamn pga hans jobb. Inget jag egentligen vill, vill ju att mina barn ska vara svenskar, få den uppväxt jag själv haft med svenska barnsånger/julsånger /svensk skola mm mm. Men vi har pratat mkt och detta är enda utvägen för oss som familj och jag har accepterat detta. Vi får helt enkelt göra det bästa av situationen. 

Är dagis bra I Köpenhamn? Vart tar man sina barn på helger mm? Lekställen, parker, skogar mm?
    Min sambo vet förstås en del, men vill ha tips och råd från er mammor som bor där nu. 

Var det svårt att komma in i vardagen? 

Jag har bott i Köpenhamn 1 år med honom innan vi skaffade barn så hr lite koll på stan och vad områdena heter, men då var man ung och glad och brydde sig bara om nattklubbarna. Lite skillnad nu när man tänker hus , barn, bra dagis för sin 1 åring och 3 åring. 

Vande sig barnen fort, med nytt språk och nytt hus på samma gång? Är nog det jag är mest orolig för- Och att hålla kvar allt vad *svenskhet* i dom heter....

Tack snälla om ni orkar svara! :)

• Svar på tråden Flytta till Köpenhamn, tips och råd till en mamma
  • MamaAnna

Hej Sandy! Jag bor på Österbro i Köpenhamn med min danska man och vår dotter på 2år. Dagis (Vuggestue 1-3) är jättebra - litet, mysigt, engagerad personal. Vi besökte dock många innan vi valde så det skulle jag rekommendera. Vår dotter är född här så kan inte dela erfarenheter med att vänja sig , dock försöker jag hålla igång svenskan hemma och vill gärna försöka träffa fler svenska mammor så småningom så hon också får lite svenska kompisar så småningom. Vet ni var ni ska bo? Tycker det finns massa att göra på helgerna, vi hänger mkt i fälledparken men har också årskort till zoo och går till dgi byen etc. Har bott här i tre år och hade lite samma erfarenhet som du, när vi bodde i Köpenhamn för flera år sen var det andra saker som gällde :) jag delar gärna fler erfarenheter, skriv bara vad du vill höra mer om. Mvh, Anna

• 1979sandy

Åh stort tack Anna!
    Vi har köpt hus i Hellerup , ligger ju nära
    Nu när vi vet vart vi ska bo så är det lättare att se ut dagis mm. Jobbar du?
    Vad är dgi byen... Pratar du flytande danska, DÄR har jag ett problem , haha

• MamaAnna

Hej Sandy! Det finns säkert massa bra dagis i Hellerup. Ja vi bor jättenära - finns ett köpcentrum som heter waterfront i Hellerup där jag hängde en del på mammaledigheten, har lekrum etc :) tips om du inte jobbar. Jag jobbar men försöker få ett par eftermiddagar i veckan där jag flexar och har tid med min dotter. Dgi byen är en simhall (och idrottshall). När flyttar ni? Du får gärna höra av dig så kan vi alltid ses en sväng med barnen. Min danska är so-so. PS det finns svensk lucia här med, kolla svenska kyrkan i Köpenhamn . Så man kan få lite svensk kultur och barnsånger här med!

• 1979sandy

Hehe , jobbade precis Brevid waterfront när vi bodde i Köpenhamn för typ 6 år sen. Bra ställe!
    Åh, tänkte inte på svenska kyrkan.. Får lite panik över dessa svenska traditioner som jag inte kommer få ta del av på samma sätt nu..
    Ses gärna! Huset är ju köpt och vi får tillgång till det början feb, men flyttar nog påsken..
    Känns bra att kunna få " Svenska" tips av någon!

• 1979sandy

Du.. En fråga är det så att de flesta dagis ska de ha egen mat med? Lunch mm..hur har din dotter det?

• MamaAnna

Hej Sandy! Jag svarade i din inbox för ett par veckor sedan, hoppas du fick de! Var första gången jag använde den funktionen så bara ifall det nu inte gick :)

• 1979sandy

Hej! Ta k fick det! har tänkt svara länge men appen är så dum så jag kan inte svara via den utan måste logga in för att inboxa svar!? Weird...
    Vi åker över i nästa v för att se tre dagis... Svårt detta.:-/

Haft bra nyår?:)

• MamaAnna

Spannande! aha... skriv på min gmail istallet, skickar den via inboxen :) Hoppas ni fick sett några bra dagis nar ni var har och att ni också haft ett bra nyår!

Svar på tråden Flytta till Köpenhamn, tips och råd till en mamma