• Anonym (NW)

Mirena Hormonspiral = sabbat allt?

Nu blev jag medlem här för jag alltid läser det folk skriver, men kan aldrig skriva och fråga saker..

Jag satte in Mirena hormonspiral i Februari i år, hade använt Cerazette piller och p-stav innan men pga deppig-humör och ständig huvudvärk så valde jag att sätta in en spiral (efter rek av BM).

Har inga barn, har en underbar pojkvän som står ut med mig och har ingenting att må dåligt över, MEN, jag har otrolig ångest, oro, huvudvärk (ganska ofta), yrsel och en känsla av att vilja ramla ihop.. Är det spiralen? Eller är det mitt stressiga liv som hemtjänst-medarbetare? Läkaren tror att det är stress, men jag har alltid kunnat hantera stress innan?? Kan tillägga att jag "blöder" konstant också, små skvättar dagligen som kan ha uppehåll ca 1-1,5 vecka sen drar det igång igen. 

Alla säger "DRA UT DEN", vad säger ni som har erfarenhet av den?

• Svar på tråden Mirena Hormonspiral = sabbat allt?
  • Sessie

Hej! Jag har själv haft samma spiral och jag vet att jag hade likadant i början när den var insatt.
    Nu är det ju ganska länge sedan du satte in den så du kanske ska prata med din bm och fråga. Alternativet är ju att vänta lite granna om du orkar med tanke på blödningarna. För mig blev det sådär när jag hade p-stav andra gången. Blödde konstant i 3 månader sen stod jag inte ut längre och valde då spiralen.
    Mitt råd är att prata med din bm och fråga hur länge isåfall du kommer ha biverkningar och om det nu beror på spiralen.

Mycket runt omkring spelar ju väldigt stor rolll hur man mår.
    Lycka till och hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (NW)

Tack för svar! 

Jag har pratat med dom och de säger att "de är så himla lite hormon", men jag börjar undra ja.. Många i min närhet säger att det måste vara den och säger åt mig att ta ut den. Har liksom svårt att hantera stress, rodnar för ingenting, vill inte alls vara i centrum, skakar och får hjärtklappning vid hetsiga situationer (morgon-mötena på hemtjänsten t.ex.) osv.. Andas tungt och "får inte ner luften" ordentligt. Det hugger vid hjärtat (gjort EKG och de visade sig frisk, mer strålande-smärta i revbenen nu).

Känns som att BM 'promotar' spiralen och vill verkligen inte tro att det är den.. Super svårt val. Gjorde så ont att sätta i den så de vill jag ju inte göra igen direkt :/ 

• solros68

Jag har haft 4 st hormonspiraler sammanlagt.De 2 första hade jag max tid. Den 3:e bara 1,5 år innan det var dags att försöka få barn. Den 4:e sattes in 12 veckor efter sonens födelse. Den fick sitta ca 13 månader innan det var dags för nästa försök med barn. Första och tredje spiralerna var där jag blödde som mest efter insättning, 7 och 9 månader. Med första spiralen fick jag en kraftig infektion som inte var så rolig. Men jag är ändå väldigt nöjd med att ha spiral, efter ett par månader med mycket blödningar så har jag blivit helt blödningsfri och sluppit all mensvärk.

Kan tyvärr inte rädda dig till något, det är så individuellt hur man reagerar på att ha spiral, men hoppas att det löser sig för dig! !

• Grävling 75

Ta ut den tycker jag! Jag hadesamma spiral i ett par år och mådde inte bra.Humöret vände i samma sekund som gyn tog ut den.

• Neola

Jag hade en hormonspiral runt 23-årsåldern. Har iofs dåliga rygggener, me hade aldrig haft problem med ryggen. Inom ett par månader hade jag mitt första diskbråck och det blev återkommande och hela tiden tätare och värre, och när jag 2 (?) år senare insisterade på att få den uttagen, sa barnmorskan (först efter det att hon tagit ut den) att jag inte var den första hon hörde som fått ryggproblem. Men det andades hon inte om före, då "fanns det inga vetenskapliga bevis för något samband"!!

Jag kan inte säga namnet på spiralen jag då hade, det var 17 år sen ca, men jag misstänker att hormonet luckrade upp lederna på nåt sätt.

• Mantrasina

Det behöver inte vara spiralen som gör det, men det kan vara det.

Att du klarat stress på jobbet tidigare innebär inte att du inte kan bli påverkad och må allt sämre av jobbstress och arbetsmiljö ändå. Tro mig, jag gick in i väggen efter att alltid ha kunnat hantera stressen tidigare...

• Anonym (NW)

Tack för alla olika svar!

Alla jag pratat med om alla symtom som jag har, har sagt "de här är inte du!". Jag har nu bokat tid, ska ta ut spiralen 8 oktober så får vi se om det är den som spökar. Hellre prova att ta ut den än o börja med anti-depprissiva pga ångesten/oron/osv.. 

Så nu får vi se. Håller tummarna! 

• Grävling 75

Bra! Värt att testa i alla fall. Jag blev rekommenderad anti-depressiva när jag hade spiralen, men det behövdes inte. När jag tog bort spiralen vände humöret!

• Anonym (.)

Jag vet MÅNGA som fått alla möjliga typer av besvär med Mirena.

Och jag vet lika många som mått SÅ mycket bättre när de tagit ut den.

Jag är ett exempel! Har ätit p piller, fått barn, osv, så är ingen "nybörjare" direkt, men fick humörproblem, sämre hy, minskad sexlust, mm.

Tog ut o kör kondom och allt är toppen igen!!

• Anonym (NW)

Tiden i oktober uteblev men nu har jag bokat 24/11, o nu smäller det. Nu jäklar ryker den! Måste iallafall prova o se om de är den. Annars får jag väl sätta in den igen liksom! Tack för alla svar

• Anonym (Gia)

Ännu en med dålig erfarenhet. Fick nästan direkt ökat med migrän och efter några veckor svimningskänslor, känsla av lågt blodtryck, skakningar, neurologiska symtom. Var snabb med att ta ut den och kände mig genast bättre men nu nån dag efteråt sitter det fortfarande lite i så hoppas det går över helt. Har aldrig haft såna här symtom någonsin och känt mig väldigt konstig i kroppen. De rekommenderar inte att man har kvar den när man får sådana symtom som jag fick med domningar(auramigrän i grunden). 

• Anonym (Hh)

Min mirena spiral hade vridit sig och de fick tillslut plocka ut den under narkos.
    Jag blödde länge, det slutade aldrig, bara uppehåll ett par dagar då och då och vid sex om han stötte för djupt började jag blöda. Ibland lite, ibland mycket. 
    Kollade upp den efter ett halvår men det såg bara bra ut förutom att trådarna dragit upp sig, vilket inte är ovanligt.
    Efter ett år trodde jag att jag fått klamydia, blödde fortfarande, det kliade, ont i äggstockarna. Gick åter igen till gyn för att ta ett test och de kollade med UL och såg att spiralen satt tokigt och "punkterade" mig från insidan vilket skapat en stor infektion. Jag var heller inte skyddad mot graviditet eftersom spiralen satt fel. 
    Tyvärr så blev det en miss och de tog aldrig klamydiatest och eftersom jag fick antibiotika mot infektionen gick det inte att kolla sen heller. Men spiralen plockades ut, jag blödde som en gris under två veckor, aldrig sett så mycket blod. Men sen försvann det och jag återgick till p-piller. 
    Många fördelar med spiral när det funkar men jag vet inte om jag vågar prova igen. 

Kolla upp det! 

• Anonym (Hh)

Okej, såg nu att det var en gammal tråd. Men mitt svar kanske ändå kan vara en hjälp till någon där ute. 

Svar på tråden Mirena Hormonspiral = sabbat allt?