hundra skrev 2015-09-21 19:13:22 följande:
Hejsan! Jag funderar på att jobba extra på hemtjänsten, men nu undrar jag om äldreboende är bättre?
Hur skiljer sig arbetsuppgifterna åt? Vilket ger bäst tider? På hemtjänsten vet jag att jag får jobba de dagar jag kan o lägga in tider i ett schema. Får man ett fast schema på äldreboende? Hur är lönen för en 18-19 åring?
Hur "noga" måste man vara med sin hygien? Alltså nu är det självklart att jag spritar händer och har rena kläder osv, men jag gillar att ha smycken, smink och förstärkning på naglarna. Gör det något?
Innan jag läste vidare så jobbade jag extra i hemtjänsten och trivdes superbra med det. Har även varit endel på äldreboende men det var inte något för mig. Äldreboende är ofta mer fysiskt tungt än hemtjänst även om det varierar också.
Arbetsuppgifterna är ungefär detsamma.
-tvätta
-städa
-handla
-fixa enklare måltider
-dushhjälp/hjälp med hygien och på/av-klädning
-osv. Man hjäper till med vardagen
Arbetstiderna är samma, det är obekväma arbetstider, dvs kvällar och helger och kan innebära även nätter.
Hygienen är noga oavsett vart du jobbar. Klocka, armband, ringar är inte tillåtet inom vården. Nagellack, nagelförstärkning osv ska man inte ha. Smink får du väl ha hur mycket som helst men av erfarenhet så kan många äldre bli förskräckta av de som bör för mycket smink (iaf där jag jobbat) håret ska vara uppsatt och man ska ha korta ärmar när man jobbar patientnära!
Att jobba med människor är otroligt roligt:)