• hundra

vilket är bäst? Hemtjänst eller äldreboende?

Hejsan! Jag funderar på att jobba extra på hemtjänsten, men nu undrar jag om äldreboende är bättre?

Hur skiljer sig arbetsuppgifterna åt? Vilket ger bäst tider? På hemtjänsten vet jag att jag får jobba de dagar jag kan o lägga in tider i ett schema. Får man ett fast schema på äldreboende? Hur är lönen för en 18-19 åring?

Hur "noga" måste man vara med sin hygien? Alltså nu är det självklart att jag spritar händer och har rena kläder osv, men jag gillar att ha smycken, smink och förstärkning på naglarna. Gör det något?

• Svar på tråden vilket är bäst? Hemtjänst eller äldreboende?
  • Anonym (...)

Där jag jobbar har hemtjänst och äldreboendepersonal ungefär samma arbetstider, men alla arbetstider skiljer sig också mellan avdelningar, allt beror ju på hur många brukare som bor på respektive avdelning och vilken personaltäthet som krävs.

Hemtjänst arbetar oftast ensam, så det blir ju mycket ensamarbete och mycket åkande.

Hygien är jätteviktigt! Smycken kan vara okej, örhängen och piercingar är okej. Kanske inte långa, slängande pga säkerhet och skaderisk för dig själv.

Ringar är inte okej, inte heller att ha något på naglarna. Men folk jobbar med nagellack ibland i alla fall.

Om du får fast schema eller ej beror ju på om du är anställd eller inte. Är man fast anställd får man oftast göra sitt eget schema så långt det går, men det måste ju passa ihop med alla andras.
    Som timanställd får du bara jobba när personal är sjuk eller har semester, eller om det fattas personal av annan anledning. Då får du inte göra ett eget schema utan blir inringd vid behov.

Är du vårdutbildad? Som icke utbildad får du runt 100 kr i timmen + semestertillägg och OB. Utbildad lite mer, det skiljer sig i kommuner och hur många år man arbetat.

Blir du anställd får du ej semestertillägg utan istället betalda semesterdagar.

• Sasssaa
    hundra skrev 2015-09-21 19:13:22 följande:

Hejsan! Jag funderar på att jobba extra på hemtjänsten, men nu undrar jag om äldreboende är bättre?

Hur skiljer sig arbetsuppgifterna åt? Vilket ger bäst tider? På hemtjänsten vet jag att jag får jobba de dagar jag kan o lägga in tider i ett schema. Får man ett fast schema på äldreboende? Hur är lönen för en 18-19 åring?

Hur "noga" måste man vara med sin hygien? Alltså nu är det självklart att jag spritar händer och har rena kläder osv, men jag gillar att ha smycken, smink och förstärkning på naglarna. Gör det något?

Innan jag läste vidare så jobbade jag extra i hemtjänsten och trivdes superbra med det. Har även varit endel på äldreboende men det var inte något för mig. Äldreboende är ofta mer fysiskt tungt än hemtjänst även om det varierar också.

Arbetsuppgifterna är ungefär detsamma.
    -tvätta
    -städa
    -handla
    -fixa enklare måltider
    -dushhjälp/hjälp med hygien och på/av-klädning
    -osv. Man hjäper till med vardagen

Arbetstiderna är samma, det är obekväma arbetstider, dvs kvällar och helger och kan innebära även nätter.

Hygienen är noga oavsett vart du jobbar. Klocka, armband, ringar är inte tillåtet inom vården. Nagellack, nagelförstärkning osv ska man inte ha. Smink får du väl ha hur mycket som helst men av erfarenhet så kan många äldre bli förskräckta av de som bör för mycket smink (iaf där jag jobbat) håret ska vara uppsatt och man ska ha korta ärmar när man jobbar patientnära!

Att jobba med människor är otroligt roligt:)
  • Anonym (M)

Det skiljer sig säkert beroende på vart du hamnar. Min erfarenhet säger att hemtjänsten innebär mer att ha fullt upp och kanske sämre kontakt med sina kollegor då man ses mer på ett boende och dessutom har kontakt hela dagarna och man jobbar med vem som helst i gruppen när man i hemtjänsten vid 2 personers jobb är samma par under sitt pass. På ett boende är kollegorna också nära till hands om du behöver råd eller hjälp. Men det funkar säkert olika på olika platser.

Hygien är viktigt. Ringar och armband är inte ok. Naglarna ska vara olackade och korta. Detta är för vårdtagarnas skull men också din. Långa halsband och stora öronhängen kan vara olämpligt. Alltid kortärmad tröja när du utför arbetsuppgifter. Alla dessa grejer fuskas det såklart med men det är vad som gäller egentligen.

Vad som innebär bäst schema beror på vad som är ett bra schema för dig. Vill du jobba helger? Natt? Eller bara dagar? Ju mer flexibel du är ju lättare att få jobb.

Desto mer du jobbar på obekväma tider ju tjockare blir lönekuvertet...:)

• Anonym (ssk)
    Sasssaa skrev 2015-09-21 20:42:32 följande:
    Innan jag läste vidare så jobbade jag extra i hemtjänsten och trivdes superbra med det. Har även varit endel på äldreboende men det var inte något för mig. Äldreboende är ofta mer fysiskt tungt än hemtjänst även om det varierar också.

Arbetsuppgifterna är ungefär detsamma.
    -tvätta
    -städa
    -handla
    -fixa enklare måltider
    -dushhjälp/hjälp med hygien och på/av-klädning
    -osv. Man hjäper till med vardagen

Arbetstiderna är samma, det är obekväma arbetstider, dvs kvällar och helger och kan innebära även nätter.

Hygienen är noga oavsett vart du jobbar. Klocka, armband, ringar är inte tillåtet inom vården. Nagellack, nagelförstärkning osv ska man inte ha. Smink får du väl ha hur mycket som helst men av erfarenhet så kan många äldre bli förskräckta av de som bör för mycket smink (iaf där jag jobbat) håret ska vara uppsatt och man ska ha korta ärmar när man jobbar patientnära!

Att jobba med människor är otroligt roligt:)
    Anonym (M) skrev 2015-09-21 20:47:10 följande:

Det skiljer sig säkert beroende på vart du hamnar. Min erfarenhet säger att hemtjänsten innebär mer att ha fullt upp och kanske sämre kontakt med sina kollegor då man ses mer på ett boende och dessutom har kontakt hela dagarna och man jobbar med vem som helst i gruppen när man i hemtjänsten vid 2 personers jobb är samma par under sitt pass. På ett boende är kollegorna också nära till hands om du behöver råd eller hjälp. Men det funkar säkert olika på olika platser.

Hygien är viktigt. Ringar och armband är inte ok. Naglarna ska vara olackade och korta. Detta är för vårdtagarnas skull men också din. Långa halsband och stora öronhängen kan vara olämpligt. Alltid kortärmad tröja när du utför arbetsuppgifter. Alla dessa grejer fuskas det såklart med men det är vad som gäller egentligen.

Vad som innebär bäst schema beror på vad som är ett bra schema för dig. Vill du jobba helger? Natt? Eller bara dagar? Ju mer flexibel du är ju lättare att få jobb.

Desto mer du jobbar på obekväma tider ju tjockare blir lönekuvertet...:)

Bra beskrivet om hygien, kallas basala hygienrutiner. Googla gärna på det. Halsband och örhängen är ok om de inte är långa. 
Svar på tråden vilket är bäst? Hemtjänst eller äldreboende?