• Analysera mera

Vilket parti får minst andel röster vid riksdagsvalet 2018?

Men som ändå blir ett riksdagsparti genom att inte hamna under 4%.

Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket parti får minst andel röster vid riksdagsvalet 2018?
  • driver28

OJ, läste inte hela... Fi kommer inte in nästa gång heller. kanske Kristdemokraterna. Alliansen har en förmåga att stödrösts in de sina i slutet och KD behövs för att alliansen ska hålla

• familjenstyg

Små partier i en alliansregering brukar ofta fara rätt illa så Miljöpartiet ligger nog illa till. De bör dock ha tillräckligt med väljare för att ändå kunna klamra sig kvar.

• DenNamnbitne

Röstade på FI här men din frågeställning var lite besvärlig ;) Jag tror att KD kan få svårt att hänga kvar då de inte gör något för att fånga upp de konservativa vindar som drar i samhället. De skulle kunna växa ordentligt men tycks bara vilja slicka makten. FI kan komma in om tre år. Visserligen är alla de andra partierna också feminister mer eller mindre men det förvånar mig inte om de kommer in.

• HenryIronstead

Jag ser inte trådstarten när jag röstar. Röstade på fi fan men jag vill lägga om min röst till miljöpartiet, självklart.

• Flash Gordon

Det finns alltså folk som på allvar tror att Fi kommer in?

KD lär hamna på 4,1 tyyyp och blir därmed minsta riksdagsparti.

FP och möjligen MP är kandidater för avstigning från Riksdagen.

• Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2015-09-23 16:07:03 följande:

KD lär hamna på 4,1 tyyyp och blir därmed minsta riksdagsparti.

FP och möjligen MP är kandidater för avstigning från Riksdagen.

Logiken i detta är alltså att KD fångar upp de som vill rösta på Moderaterna (de riktiga och inte "Nya Moderaterna") men som inte vill ta steget över till SD.

MP har en lite säregen nisch så det är fullt möjligt att det fortfarande, vid nästa val, finns 4% av väljarna som tycker att det här med MP är en smart grej. Det tillkommer trots allt hela tiden nya kärnväljare hos MP (unga flickor i storstad) i och med att nytt folk fortsätter att fylla 18 år efter år.

FP däremot. Liberaaaaaler. Precis som C och Nya Moderaterna. Hur ska de stå ut i den kampen? De måste hitta en fråga som slår an hos svenska folket om de skall locka folk från C och NM. Kanske läge att prova det där med språktest igen?
  • Analysera mera
    Flash Gordon skrev 2015-09-23 16:07:03 följande:

Flera statsvetare hävdar detta.
    Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Rataxes
    Analysera mera skrev 2015-09-24 22:16:39 följande:
    Flera statsvetare hävdar detta.
    Möjligt, men då lär något av de andra vänsterpartierna åka ut, de kannibaliserar ju på varandra.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Reflect
    Rataxes skrev 2015-09-25 02:17:31 följande:

Möjligt, men då lär något av de andra vänsterpartierna åka ut, de kannibaliserar ju på varandra.

Det gör ju de små borgarpartierna med va?
  • Rataxes
    Reflect skrev 2015-09-25 02:26:18 följande:
    Det gör ju de små borgarpartierna med va?
    Visst. Säger inte emot.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
Svar på tråden Vilket parti får minst andel röster vid riksdagsvalet 2018?