• Äldre 22 Sep 13:59
    1452 visningar
    5 svar
    5
    1452

    Ångest över att jag inte tog med alla barn på utlandssemester

    För ett halvår sedan var jag på sol- och badsemester i medelhavet. Det var en oplanerad resa och av ekonomiska skäl kunde jag inte ta med alla barn så bara den yngsta (som reste gratis) fick följa med.

    Nu har ett av de äldre barnen (fem år) börjat prata om att hen är ledsen för att hen inte fått följa med utan fått stanna hemma med pappa. Jag känner mig som världens sämta mamma och jag ångrar att jag åkte på resan över huvud taget! Eftersom inte alla kunde åka så borde jag ha förstått att inte åka alls. Jag kan inte tänka på något annat nu och jag är så hemskt ledsen över hur mitt barn måste känna. Går sönder inombords. Vet inte vad jag kan göra för kompensera och få det att kännas bättre för barnet :´( 

  • Svar på tråden Ångest över att jag inte tog med alla barn på utlandssemester
  • Äldre 22 Sep 14:05
    #1

    Du eller pappan får väl ta med sig barnet och göra något annat skoj, i Sverige eller i utlandet.

    Ta med barnet på en båtkryssning. Det är billigt!

  • Äldre 22 Sep 16:37
    #2

    Förstår din ångest. Förstår inte ditt beslut.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 22 Sep 16:40
    #3

    ja då får du se till att ordna en resa som det barnet blir glad över 

  • Äldre 22 Sep 16:41
    #4

    Kakansmakan, förstår att du inte förstår, eftersom du inte har alla fakta :)

  • Äldre 22 Sep 16:50
    #5

    Gör inte någon stor grej av det. I en familj gör man saker i olika kombinationer och konstellationer. Börja spara och planera för nästa semester med 5-åringen istället - eller med alla! Även om du bara öronmärker några 100-lappar i månaden så blir det till en semester nästa sommar. Eller äventyr nära där ni bor, men något som verkligen intresserar ditt äldre barn. Jag tror inte på millimeterrättvisa  inom familjen, men att man över ett längre perspektiv försöker se till att alla har det bra och får sina behov och önskningar tillgodosedda. Du får inte gå med på premissen att det i varje givet ögonblick måste var precis lika. Eller att det på något sätt skulle återspegla hur högt du värderar familjemedlemmarna. 

Svar på tråden Ångest över att jag inte tog med alla barn på utlandssemester