Träna valpen att vara ensam- hur gjorde ni?
Jag och min sambo har länge suktat efter att skaffa hund. Själva ägandet av hunden när den är vuxen, den ekonomiska biten och aktivering av hunden både fysiskt och psykiskt känner vi oss säkra med, då vi ofta passar svärföräldrarnas jack russel. Men att få valpen trygg när den är ensam hemma är något jag letat länge efter ett bra svar på hur man gör, och hur lång tid det tar.
Enligt vissa riktlinjer ska man helst vara hemma med hunden i 6 månader innan den kan börja vara ensam någon enstaka timma, men vem kan vara ledig så länge och få det att fungera ekonomiskt ändå?
Att från början träna med valpen och bara vara borta en eller två minuter har jag förstått är en bra början. Men hur länge ska man successivt öka de minuterna så hunden till slut kan vara ensam i åtminstone 4 timmar?
Hunddagis är ett alternativ i framtiden, men jag vill inte börja med det när hunden är för ung och inte hunnit knyta an till oss tillräckligt.
Tanken var att hämta valpen kring jul, och då kan vi ha ca 3-4 veckor då någon alltid är hemma. Men sedan börjar min sambo jobba och blir då borta 4 timmar innan han kan komma hem på lunchen. Jag studerar och har 2,5 år kvar, med många korta dagar. Och skulle det krisa sig har vi många pensionärer till grannar som skulle njuta av att få sällskap av en hund under en promenad. Men det blir ändå ca 4 timmar den kommer behöva vara själv, efter de fyra veckorna vi varit hemma dygnet runt.
Min fundering är då hur ni som har gått genom detta med era valpar löste det. Hur gjorde ni för att träna valpen trygg, och hur länge dröjde det innan ni lämnade den ensam i några timmar?