• LillaSandra

Träna valpen att vara ensam- hur gjorde ni?

Jag och min sambo har länge suktat efter att skaffa hund. Själva ägandet av hunden när den är vuxen, den ekonomiska biten och aktivering av hunden både fysiskt och psykiskt känner vi oss säkra med, då vi ofta passar svärföräldrarnas jack russel. Men att få valpen trygg när den är ensam hemma är något jag letat länge efter ett bra svar på hur man gör, och hur lång tid det tar.

Enligt vissa riktlinjer ska man helst vara hemma med hunden i 6 månader innan den kan börja vara ensam någon enstaka timma, men vem kan vara ledig så länge och få det att fungera ekonomiskt ändå? 

Att från början träna med valpen och bara vara borta en eller två minuter har jag förstått är en bra början. Men hur länge ska man successivt öka de minuterna så hunden till slut kan vara ensam i åtminstone 4 timmar? 
    Hunddagis är ett alternativ i framtiden, men jag vill inte börja med det när hunden är för ung och inte hunnit knyta an till oss tillräckligt. 

Tanken var att hämta valpen kring jul, och då kan vi ha ca 3-4 veckor då någon alltid är hemma. Men sedan börjar min sambo jobba och blir då borta 4 timmar innan han kan komma hem på lunchen. Jag studerar och har 2,5 år kvar, med många korta dagar. Och skulle det krisa sig har vi många pensionärer till grannar som skulle njuta av att få sällskap av en hund under en promenad. Men det blir ändå ca 4 timmar den kommer behöva vara själv, efter de fyra veckorna vi varit hemma dygnet runt.

Min fundering är då hur ni som har gått genom detta med era valpar löste det. Hur gjorde ni för att träna valpen trygg, och hur länge dröjde det innan ni lämnade den ensam i några timmar?

• Svar på tråden Träna valpen att vara ensam- hur gjorde ni?
  • malle88

Vi såg till att han var mätt, rastad samt fysiskt och psykiskt trött. Stängde av hallen så han hade ca 1 x 1,5 m att röra sig på. Vatten och hans korg att sova i. Satte på radion. Gömde lite godis i hallen så han förknippade att jag gick med något bra. Inget gullande eller så. Så hejdå och gick till postlådan och tillbaka (han hann precis äta upp). Gick in, tittade inte på honom och klädde av mig. När han slutade försöka hälsa på mig ropade jag på han och gosade. Försökte att inte göra en stor grej av att jag kom och gick. Utökade tiden allt eftersom. Men de första sex månaderna var han hos min svärmor när vi jobbade.

Vill bara påpeka (utan pekpinnar) att en valp inte ska gå promenader utan bara rastas, ingen pensionär där som kan ta valpen w ni jobbar.

• Aniiee

Nej, nej, nej, nej. Det räcker inte! Man lämnar inte en 12 veckors valp i 4 timmar. EVER. 4 veckor efter att fått hem hunden kan man börja lämna hunden i 30 sekunder, eller så. De är knappt mogna att börja ensamhetsträna, och det är en låååång process innan man ens kan springa till affären i samma port. INTE fyra timmar. 

Hundvakt, följe eller låt bli. Det är den hårda sanningen.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Dexter dot com

Räkna inte med att hunden klarar att vara ensam 3-4 timmar förren den är runt året OM ensamhetsträningen gått som den ska, ni har en trygg hund och ni inte fått några bakslag. Det är olagligt att lämna valpar under 4 månader ensamma mer än dom sekunder det tar att träna valpen så glöm att ni kan lämna en 12-14 veckors valp ensam.
    Man löser det enklast genom att ta semester efter varann dvs 10 veckor eller längre om man sparat semester, låter valpen boa in sig några veckor innan man sakta skolar in den hos en dagmatte under några veckor så den är trygg hos dagmatten när det är dax att börja jobba.
    Att hitta någon som vill passa en valp som kräver 100% tillsyn och engagemang hela tiden, måste ut flera gånger i timmen, låser upp dagmatten hemma hela dagarna osv är inte det lättaste så börja leta i tid och ha en plan B med en dagmatte till om dagmatten backar ur.
    Under tiden tränar ni förstås men du lär väl jobba efter dina studier så en dagmatte/dagis är ju ändå nödvändigt så hittar ni en bra så behåll den även om hunden klarar sig några timmar när den är vuxen och en hund ska inte behöva vara ensam mer än max 4 timmar/dygn.

Jag har sett till att vara ledig länge och har sista 20 åren jobbat natt för att kunna ha hund och har när valpen varit rumsren och kunnat vara ensam 15-20 minuter tagit med hundarna på jobbet och haft nattvakt om det krisat.

Svar på tråden Träna valpen att vara ensam- hur gjorde ni?