• Anonym (Hjälp!)

Antidepressiva utan viktuppgång

Snälla hjälp!
    Har provat många mediciner men har fått kraftiga biverkningar särskilt viktuppgång. Detta klarar jag inte eftersom jag nyss tagit mig ur bullemi.
    Snälla hjälp med tips!
    Orolig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-22 19:44
    Tack! Finns det fler som håller med och finns det något annat som inte orsakar viktuppgång? Detta gäller inte skönhetsproblem med detta om viktuppgång utan att jag nyss klarat mig ur anorexi/bullemi. Ska till en väldigt svår läkare som jag bara träffat en gång i morg onsd kl 9.00. Är mycket bekymrad.

• Svar på tråden Antidepressiva utan viktuppgång
  • Anonym (Fluoxetin)

Flouxetin sägs vara viktneutral. Prata med din läkare om saken!

• Anonym (håller med)

Håller med om Fluoxetin. Jag hade samma farhåga som du och då sa läkaren att Fluoxetin var bästa alternativet. Har ätit det 9 mån och inte gått upp. Lycka till!

• Anonym (håller med)

Annat som kan hjälpa är att ta bort ALLT socker, gärna även gluten och laktos, samt äta väldigt mycket grönsaker och fet fisk, och att motionera varje dag. Samt sova regelbundet. Vissa undersökningar visar att såna livsstilsförändringar kan ha lika bra effekt som mediciner - men utan biverkningar. Lycka till som sagt!

• Anonym (Bulimiker)

Fluoxetin är det som brukar skrivas ut just vid Bulimi. Konstigt att din läkare inte föreslagit det.

Mig hjälpte den inte, varken mot depression eller hetsätningar, men jag vet de som tycker att den funkar.

Annars kan du fråga om Venlafaxin eller Voxra.

• Anonym (Bulimiker)
    Anonym (håller med) skrev 2015-09-22 19:32:42 följande:

Annat som kan hjälpa är att ta bort ALLT socker, gärna även gluten och laktos, samt äta väldigt mycket grönsaker och fet fisk, och att motionera varje dag. Samt sova regelbundet. Vissa undersökningar visar att såna livsstilsförändringar kan ha lika bra effekt som mediciner - men utan biverkningar. Lycka till som sagt!

Fast att börja bli restriktiv med kost kan vara farligt som tillfrisknande ätstörd. Annars håller jag helt med dig att kosten är viktig.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (Bulimiker) skrev 2015-09-22 19:38:50 följande:
    Fast att börja bli restriktiv med kost kan vara farligt som tillfrisknande ätstörd. Annars håller jag helt med dig att kosten är viktig.
    Håller helt med. Gluten och laktos är ju omdebatterat och dessutom lite knepigt att utesluta, särskilt för en fd ätstörd. Att utesluta socker och att äta mycket grönt är dock inte att vara restriktiv, så jag ändrar mitt råd till det. Bra att du reagerade. 
  • Nilla72

Tack. Jag menar lite råd angående mediciner mot depression och ångest som inte ger viktuppgång. Har haft Sertralin det sista året och gått upp mycket i vikt trots att jag inte äter mycket och har koll på vad jag äter, det gör man när man har allvarliga ätstörningar. Är även vegetarian. Ångesten tar snart livet av mig och det enda dessa stafett läkare tänker på är att dra ned på benzomediciner. Har 4 st 1mg/ dygn. Tycker inte att det är så hög dos. Hjälper mig så att jag orkar gå och handla när ångesten är svår. Är detta för hög dos? Finns det fler som tycker att Fluoxetin och Voxra är bra?

• Anonym (I)

Har ätit Citalopram och upplevde inget annorlunda gällande vikten. Nu äter jag Escitalopram och samma där. Mirtazapin åt jag en kort tid tillsammans med Citalopramet och den ska du undvika helt! Mirtazapin gjorde en till matgalning, hungrig hela tiden och sånt man vanligtvis inte gillar var guld! Gick upp en 8 kilo.

Escitalopram tycker jag har funkat bra, bättre än Citalopramet. Ofta får man testa olika för att finna den som passar just dig.

• Anonym (Tom)

Undvik som sagt mirtazapin. Man blir sugen konstant!
    Jag valde den för att det var en av få på den tiden som inte påverkade sexlusten negativt. Den hjälpte mot min ångest, och sömnen funkade bra.
    Men satan i gatan vad jag stoppade i mig! Tappade 10 kg ganska snabbt när jag slutade helt med antidepp för några år sedan.
    Lycka till, och kolla efter tips på flashback också

/Tom

• Anonym (tokfia)
    Anonym (håller med) skrev 2015-09-22 19:32:42 följande:

Varför tror du man äter antidepressiva medel? För att livet är perfekt fungerar och man sover bra
Svar på tråden Antidepressiva utan viktuppgång