• malin ulrika

Pås-dialys?

Min svärfar fick just veta att hans njurar är nu så dåliga att han måste ha dialys, "påsdialys" alltså med en vätska man sprutar in i magen på nått sätt, inte "blod-dialys".
    Är det nån som vet nått om detta, hur "länge" kan man leva med detta?
    Min mamma sa att i Sverige är man då vanligtvis uppsatt på njur-transplantations lista, men jag vet inte hur det fungerar här i Kanada, tror inte han är på nån transplant-lista...

• Svar på tråden Pås-dialys?
  • Justice

Säkert hamnar han på en transplantations-lista om han inte är gammal eller har något annat som gör att han inte passar på en sådan lista.
    Med pås-dialys, kan man nog leva en bra tid så länge inte något annat sker pga dåliga njurar i hans kropp.
    tror ingen kan säga hur exakt länge han kan leva med detta.
    Är smidigt och han kan göra det hemma och slipper långa sjukhus besök varannandag som blod-dialytiker behöver.

• malin ulrika

OK,
    tack det var trevligt att höra!

Om nån mer har erfarenheter eller "vet" nått om detta skriv gärna, vare sej det är "bra" eller "dåligt"...

• Snuttarna

Påsdialys är en skonsammare metod än blodanalys. Blodanalys tar flera timmar (halv dag) och man är slut i flera dagar. Den görs vanligtvis varannan dag och på de som är i sämre skick. Vissa får göra bloddialys hemma (oftast arbetsföra människor).

Påsen värms upp med hjälp av en värmeplatta, fylls i magen genom en slang och töms efter ett litet tag. Det tar ca 30 minuter att genomföra och ska göras fyra gånger om dagen. Han gör det själv och kan leva sitt liv helt normalt. Kosten kommer att läggas om, tex intag av salt och vatten ska vara ett minimum.

/Snuttarna
  • malin ulrika

Åh,
    tack för infon! Låter ju inte "så" hemskt!!!
    Men kan man "leva" så här? Allvarligt talat? Eller får man "räkna med" att han bara lever ett par år till? Var ärliga, jag kan "ta "det...

• Snuttarna

Jag tror att det beror på hur han mår i övrigt och hur gammal han är. Min farfar levde med dialys i ca 7år, först påsar och sen blod. Han hade kärlkrans och lite annat som inte var bra och det gör ju inte saken bättre. Han föll och bröt armen, blev virrig och kunde inte genomgå dialysen, vilket ledde till blodförgiftning och hans död. Han blev 87år. Det var inte dialysen som tog hans liv utan det var hans ålder och blodproppar som avgjorde det.

/Snuttarna
  • malin ulrika

OK,
    tack snuttarna,
    min svärfar är 60, och har diabetes, så han är "svag" pga det, och det är det som har förstört njurarna. Annars jobbade han (ganska fysiskt, som svetsare) tills för bara ett par år sedan.

Svar på tråden Pås-dialys?