• Shiela

Dumt att måla om gamla garderobsdörrar?

Jag är i färd med att måla om i sovrummet. 3 vita väggar + en fondvägg.

Problemet är då att det finns två apfula garderobsdörrar på en av de vita väggarna. De är i mellanljust brun/gult trä, med lackerad yta. Såna typiska gamla, alltså. Förskräckligt fula i mitt tycke.

Men - är det rent ekonomiskt lite att hugga sig själv i foten att måla dessa, ur ekonomisk synpunkt? Vi bor alltså i insatslägenhet, och lär väl max bo kvar i 4-5 år. Finns det något särskilt värde i dessa förskräckliga dörrar?

• Svar på tråden Dumt att måla om gamla garderobsdörrar?
  • Shiela

Det är ungefär sådana här, inbyggda. Bild från Google.
  • Lena

Det är svårt att måla snyggt själv så det blir helt slätt. Jag skulle säga problemet ligger där i.

• solros68

Om jag skulle gjort något med dom, så hade jag målat och sedan tapetserat dom. Svårt att bara måla dom och få det snyggt.

• fjanten

Jag vitmålade sådana i bostadsrätten jag bodde i för två år sedan. Bra resultat med lite hjälp från en van målare :)

• fjanten

Påverkade nog inte värdet varken upp eller ner

• Fontana

Gabon kallas träslaget, blev väl populärt på 1950-talet och ansågs jättesnyggt då. På 70- och 80-talet började man måla dem (oftast vita) men numera är de väl "snygga" och moderna igen.

Jag tror inte att det påverkar värdet på lägenheten om du målar dem eller inte. En fråga är ju hur de andra dörrarna i lägenheten ser ut? Mellandörrar och köksluckor? Ursprungligen var de säkert också i gabon, men har kanske blivit målade med tiden?

• Filiplopp

Ja. De var fula. Jag hade målat de svarta. Blir snyggt.

• Shiela

Jo, innerdörrar är lika jäkla gräsliga. Men då målar jag om dem! Bort ska dem! Vad tror ni om att måla med kalklitir färg? Samma som fondväggen alltså. Grunda med vitt, sen kalklitir?

• Filiplopp
    Shiela skrev 2015-09-23 08:14:38 följande:

Jo, innerdörrar är lika jäkla gräsliga. Men då målar jag om dem! Bort ska dem! Vad tror ni om att måla med kalklitir färg? Samma som fondväggen alltså. Grunda med vitt, sen kalklitir?

Jag tycker ju det är snyggare att helt bryta av. O måla i en annan färg. Dörrarna finns ju där.
  • Shiela

Det trivs jag nog inte med. Jag vill ha det ganska enkelt och avskalat, stilrent. Vita väggar, en fondvägg, och garderober i en av dess två. Men kom på att kalklitir blir ju som struktur, så det är ju mindre bra att måla på dörrarna, om nästa boende inte vill ha den färgen. Då blir det mycket slipande. Det lutar åt vitt med andra ord!

Filiplopp skrev 2015-09-23 08:38:10 följande:

Jag tycker ju det är snyggare att helt bryta av. O måla i en annan färg. Dörrarna finns ju där.

• Lena
    Shiela skrev 2015-09-23 08:14:38 följande:

Har du möjlighet lämna bort dörrarna för sprejmålning. Det blir allra snyggast och det kommer se ut som de alltid har varit så.
  • Shiela

Jo, har förstått att det blir bäst resultat. Men kan man spraya dörrarna och själv måla listerna runt omkring dörrarna? Med gott resultat? För det går en karm runt båda dörrar. I samma träslag. Som alltså inte sitter på dörrarna/ är avtagbar. Själva gångjärnen sitter på utsidan fast i denna karm/list.

Lena skrev 2015-09-23 18:54:53 följande:

Har du möjlighet lämna bort dörrarna för sprejmålning. Det blir allra snyggast och det kommer se ut som de alltid har varit så.

• Shiela

Här har vi en bild jag nyss tog.

Dörr + garderober bakom. Och list/karm runt.
  • Anonym (naturmaterial)

Det är skada att måla över fanér gjort av äkta regnskogsträ. Färg är som bekant väldigt mycket besvärligare att avlägsna än att stryka på. Framöver kan vi räkna med att äkta trä och regnskogsträ i synnerhet gradvis kommer bli alltmer sällsynt och exklusivt, liksom 50-talsinredningar som renoveras bort och kanske slängs. När det kanske hade räckt att ge fanéret en uppfräschning. 

• Lena
    Shiela skrev 2015-09-23 23:07:13 följande:

Jo, har förstått att det blir bäst resultat. Men kan man spraya dörrarna och själv måla listerna runt omkring dörrarna? Med gott resultat? För det går en karm runt båda dörrar. I samma träslag. Som alltså inte sitter på dörrarna/ är avtagbar. Själva gångjärnen sitter på utsidan fast i denna karm/list.

Ja det går men jag hade tagit in en målare för det.
Svar på tråden Dumt att måla om gamla garderobsdörrar?