• Anonym (kär redan?)

Kan man verkligen bli kär i någon man aldrig träffat IRL?

Har kontakt med en fin man på en dejtingsajt. Det har verkligen klickat. Vi har skickat bilder på varandra och skriver varje dag. Nu har vi även börjat vara lite busiga. och skriver sexiga meddelande. Och bilder. Jag känner i hela kroppen att jag vill ha honom. Och han likadant. Snart ska vi träffas IRL. Känns väldigt pirrigt. Kan man verkligen ha fått känslor redan innan man träffats?

Den här mannen är 15 år äldre än mig. Och väldigt snygg på bilderna. Så jag känner mig lite nervös inför att vi ska träffas.

Jag har bestämt mig för att ge den här mannen en chans. Och hoppas att de känslor jag har nu ska finnas när jag träffar honom i verkligheten.

• Svar på tråden Kan man verkligen bli kär i någon man aldrig träffat IRL?
  • Anonym (M)

Tror inte på att man kan bli kär i någon på internet men man kan bli väldigt intresserad.

• Anonym (nej)

Nej, de kan man inte, inte på "riktigt" . Man tror man blir kär, man ser ju den här personen för sig, man föreställer sig hur den är.
    Det är inet frän man ses IRL som man kan veta, precis som om man möter någon på jobbs, krogen osv.

Faran med nätet är just att man så gärna vill att det ska stämma. Om man bara haft lite kontakt vet man bara en liten del av hur personen är och sen är vi väl alla så att vi vill visa oss från den bästa sidan i början.

Bilder är bara bilder. Han kan vara som på fotona eller inte. De kan vara gamla eller nya. Man ser bättre ut i visst ljus osv. Jag har massor av foton på mig själ och en del kan man undra om det ens är samma person på Glad

Jag har dejtat en del och det jag lärde mig den hårda vägen är just att ha noll förväntningar när man ses för dte är inte alls säkert det intryck man fick på nätet stämde. Minns en som pratade med jättekonstig röst så det gick bara inte. Vi hade inte pratat i tfn innan vi sågs så efter det lärde jag mig att se till att alltid ha pratat i af en gång före. Kan tyckas ytligt men hans röst och sättet han pratade på fick inte alls ihop för mig. Se var det annat också som gjorde att jag insåg vi inte skulle passa ihop.

Min älskade man som jag faktiskt mötte på nätet efter lite dejtande, där stämde allt nästan direkt. Inte fullt ut på första dejten men efter den andra visste jag att jag ville fortsätta. Vi hade mailat/chattat och pratat i tfn en gång under ca 3 veckor innan vi sågs. Men när vi började prata med varann och ses IRL så insåg jag snabbt att trots att jag verkligen gillade honom IRL så var det ändå lite skillnad mot hur jag hade tänkt när vi chattade  Efter hand när vi lärde känna varandra mer så blev det nästa som två olika personer. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet

• Anonym (kär redan?)
    Anonym (nej) skrev 2015-09-23 09:48:09 följande:

Nej, de kan man inte, inte på "riktigt" . Man tror man blir kär, man ser ju den här personen för sig, man föreställer sig hur den är.

Det är inet frän man ses IRL som man kan veta, precis som om man möter någon på jobbs, krogen osv.

Faran med nätet är just att man så gärna vill att det ska stämma. Om man bara haft lite kontakt vet man bara en liten del av hur personen är och sen är vi väl alla så att vi vill visa oss från den bästa sidan i början.

Bilder är bara bilder. Han kan vara som på fotona eller inte. De kan vara gamla eller nya. Man ser bättre ut i visst ljus osv. Jag har massor av foton på mig själ och en del kan man undra om det ens är samma person på 

Jag har dejtat en del och det jag lärde mig den hårda vägen är just att ha noll förväntningar när man ses för dte är inte alls säkert det intryck man fick på nätet stämde. Minns en som pratade med jättekonstig röst så det gick bara inte. Vi hade inte pratat i tfn innan vi sågs så efter det lärde jag mig att se till att alltid ha pratat i af en gång före. Kan tyckas ytligt men hans röst och sättet han pratade på fick inte alls ihop för mig. Se var det annat också som gjorde att jag insåg vi inte skulle passa ihop.

Min älskade man som jag faktiskt mötte på nätet efter lite dejtande, där stämde allt nästan direkt. Inte fullt ut på första dejten men efter den andra visste jag att jag ville fortsätta. Vi hade mailat/chattat och pratat i tfn en gång under ca 3 veckor innan vi sågs. Men när vi började prata med varann och ses IRL så insåg jag snabbt att trots att jag verkligen gillade honom IRL så var det ändå lite skillnad mot hur jag hade tänkt när vi chattade  Efter hand när vi lärde känna varandra mer så blev det nästa som två olika personer. Det kan vara bra att ha i bakhuvudet

Jo. Det är klart att det kan bli en annan känsla. Men om det blir så ska jag nog ge honom en till chans. Och träffas flera gånger innan jag bestämmer mig. Ska inte dissa honom helt i all fall om inte verkligheten stämmer överens med min bild av honom.
  • Anonym (absolut!)

Visst kan man bli förälskad i nån man inte träffat! Jag tror att man kan lära känna en människa ganska bra genom telefon och mail. Sen kan känslan fördjupas när man väl börjar umgås. Eller så kanske man inser att förälskelsen var just en förälskelse som inte höll i sig. Den som lever får se :)

• Anonym (nej)
    Anonym (absolut!) skrev 2015-09-23 10:02:06 följande:

Visst kan man bli förälskad i nån man inte träffat! Jag tror att man kan lära känna en människa ganska bra genom telefon och mail. Sen kan känslan fördjupas när man väl börjar umgås. Eller så kanske man inser att förälskelsen var just en förälskelse som inte höll i sig. Den som lever får se :)

fast det jag menar är att den förälskelsen man känner är en chimär. Den bygger bara på glimtar av en person + det man själv föreställer sig utifrån det och har man otur har man chattat och mailat med en person som skarvar rejält på sanningen för att de ska få den där dejten. Om han ser så bra ut som du skriver TS så har säker många andra kvinnor skrivit till honom också. Det beror helt på hur han är som person om han bara svarat just dig eller om han sitter och chattar och skickar bilder till fler än dig. 

Jag bara menar att det inte är äkta, visst känner man känslor, det har jag gjort nästan varje gång jag börjat skriva lite mer med någon.Mycket bygger på den inre bild man skapar av personen. Det kanske är hårklyverier men det är därför jag så kategoriskt svarar "nej" på TS fråga
  • SupersurasunkSara

Säger som anonym (nej) man blir inte kär på riktigt, men man blir förälskad eller kär i den bild man målat upp för sig om hur personen är. Stämmer den sen med verkligheten (och här bör man vara brutalt ärlig mot sig själv) så blir man kär på riktigt och då upplever man det ju som att man blev kär redan innan man sågs så att säga.

Jag har blivit förälskad i personer via tfn och chatt, även utan bild, har sällan bett om bild innan dejt är bestämd och då enkom för att kunna hitta personen i fråga utan att denne ska behöva ha en ros i munnen eller så
    Men, det har inte stämt alls hittills när vi väl har setts. Nu är jag förvisso gift med en man jag träffade via nätet, men vi träffades som kompisar (från min sida, jag hade inte fattat att han var intresserad) först och det tog många år innan det blev vi.
    Jag har även dejtat en man en längre tid som jag inte heller hade andra tankar om än som vän innan vi träffades, men de som jag träffat just i dejtsyfte har det inte blivit något med. I efterhand inser jag att det delvis är pga min nuvarande man, det har alltid funnits något outforskat mellan oss som sabbat våra tidigare förhållanden.

• Blueskillen

har du sett bilider på honom och hört hans röst så ja, jag tror att du kan bli kär då utan att ha träffat honom. 

En släkting till mig träffade sin stora kärlek via nätet för nog 15 år sedan. Hon hade aldrig träffat honom men hon var helt övertygad om att han var den rätta för henne. Hon var kär. De messade och snackade med varandra varje dag. Nu har de två barn och är vad jag vet lika kära i varandra fortfarande. 

Så kör på. Var du kär och ta emot honom med öppna armar. 

• Anonym (kär redan?)

Hjälp. Nu ska jag snart träffa honom. Är jättenervös. Och så har två stora finnar dykt upp.

• Blueskillen
    Anonym (kär redan?) skrev 2015-09-26 12:04:18 följande:

Hjälp. Nu ska jag snart träffa honom. Är jättenervös. Och så har två stora finnar dykt upp.

Kul. Det kommer gå bra. Sminka över finnarna och kör hårt

Rapport på detta önskas sen.

Ha de!
  • Anonym (sse)

Har mycket erfarenhet av detta. Mitt råd är att ta det väldigt lugnt med "att bli kär" innan du träffat honom i verkligheten. Det är personkemin i verkligheten som kommer att avgöra hur ni fungerar ihop. Risken är att du bygger föreställningar om hur han är i verkligheten och ju längre tid du håller på med det, desto längre faller du när minsta lilla besvikelse kommer. 

Jag har lärt mig att aldrig chatta med någon mer än en vecka innan man ses i verkligheten. Det är lagom. Då hinner man inte bygga så mycket som sedan visar sig inte finnas.

• Anonym (kär redan?)

Dejten gick bra. Han var lika fin som jag hoppades på. Vi hade lätt att prata med varandra. Och jag attraherades av honom o han av mig. Så vi kramades o pussades. Vi ska träffas igen. Jag känner mig glad.

• Anonymaemi

Absolut kan man bli kär! Själv tillhör jag 00-generationen då dejting och relationer ser så annorlunda ut.

När jag var 15 träffade jag min kille på nätet, vi skrev, prata vi snap, whatsapp och sov med varandra i telefon. Vaknade upp med hans andetag i luren. Vi träffades IRL efter två månader och hade då redan månaden innan blivit ihop.

Allt är möjligt, alla hinder du "tvingas" hoppa över har du själv monterat dit.

• Anonym (Me)

Det har jag svårt att tro.

• Anonym (The One)

Nej, det kan man inte.
    Man får bara skärvor av en människa på nätet, långt ifrån hela bilden 
    Och det man inte vet, det fyller man i själv med sina önskebilder av den perfekte mannen eller kvinnan.
    Så den man blir förälskad i är sin egen drömbild.

Med det sagt är jag ändå lite nyfiken på hur det gick sen för ts och hennes dejt? 

• Anonym (sse)

Klart man inte kan fullt ut. Men det är en väldigt bra start att lära känna någon i skrift och se vad han/hon går för innan man ses. Men det är alltid kemin som sedan avgör. Jag har dejtat tillräckligt många gånger (efter att ha chattat online 1-5 veckor) för att inse att det kan sluta hur som helst. En del har en sanslös förmåga att göra en besviken. Och andra är precis i verkligheten som de är online. Rena slumpen alltså - men ändå ett bra sätt att börja, bättre än ett one night stand i alla fall. Man slipper många oönskade barn ;)

Svar på tråden Kan man verkligen bli kär i någon man aldrig träffat IRL?