• Magnolia88

Föräldrapenningstillägg via kommunal?

Jag är anställd via kommunen och har varit det sedan 2008. 2011 fick jag fast anställning och okt 2014 gick jag upp på heltid ( fortfarande tillsvidare anställd)

Vad jag har förstått så när man är medlem i kommunal kan man få någon slags ersättning på 10-20% av sin månadslön vid ett tillfälle. Utbetalt i samband med barnafödande. Någon som vet hur det funkar?

Enligt kommunal sektion väst så får jag inte utbetalt något förrän jag kommer tillbaks i tjänst..? ( Enligt min mening är det ju inte då jag behöver pengarna utan när jag är föräldraledig o förlorar ca 9000kr/ månad som pengarna behövs)

Är det så det funkar?

• Svar på tråden Föräldrapenningstillägg via kommunal?
  • zemer

Är det försäkringen genom afa du menar? I så fall tror jag inte att den gäller kommunanställda.

• aleydis

Min man har föräldraförsäkringstillägg via kommunal på 10 procent av lönen, har förstått det som att man får det utbetalt i samband med att föräldrapenningen betalas ut. Vet tyvärr inget mer!

• zemer

Man anmäler det till afa. Men jag tror som sagt inte att det gäller kommunanställda. Gå in på afas hemsida och kolla.

• Magnolia88

Nej, inte via AFA utan kommunal har något slags tillägg. Men enligt dom vill inte kommunen betala ut pengarna förrän jag kommer tillbaka till jobbet...

• zemer
    Magnolia88 skrev 2015-09-23 21:11:19 följande:

Nej, inte via AFA utan kommunal har något slags tillägg. Men enligt dom vill inte kommunen betala ut pengarna förrän jag kommer tillbaka till jobbet...

Föräldrapenning tillägget genom kommunal anmäls till afa. Jag är själv föräldraledig och medlem i kommunal.

Om bilden syns så kan du se informationen som kommunal skickade mig.
  • Magnolia88

Så konstigt att kommunal säger olika.. Jag menar varför skulle jag få ersättningen när jag är tillbaka i tjänst? Det är liksom inte då dom behövs... (Lika mycket iallafall!) Det måste väl vara samma regler överallt? Det kan väl inte kommunen styra?

Tack för svaren förresten!

• Gladskit

Blanda inte äpplen och päron här. Länken ovan anger information som gäller för de som är anställda och omfattas av KFO. Det är inte samma sak som AB Allmänna bestämmelser som gäller för dem som är anställda av en kommun.

Är du anställd av en kommun och lyder under kollektivavtalet AB så har du rätt till föräldrapenningtillägg enligt följande, paragraf 29 mom.1;

En arbetstagare som är ledig med föräldrapenning utöver grundnivå eller lägstanivå får föräldrapenningtillägg om arbetstagaren varit sammanhäng-ande anställd hos arbetsgivaren under minst 365 kalenderdagar före ledigheten.

Arbetstagaren får föräldrapenningtillägget i sammanlagt 180 kalenderdagar per födsel och som längst till dess barnet är 24 månader.

Föräldrapenningtillägget motsvarar 10 procent av lönebortfallet beräknat per kalenderdag.

I ersättningen ingår semesterlön och semesterersättning med belopp som förut-sätts i semesterlagen (SemL).

• Gladskit

Ni får ursäkta styckeindelningen i mitt inlägg, det blev tokigt när jag klippte in texten. Ska tillägga också att det är arbetsgivaren, dvs kommunen, som står för ersättningen. Man behöver inte ansöka om den via AFA.

• Nayaa

Precis, det är kommunen som betalar, det har inte med kommunal att göra.

Vissa kommuner betalar en klumpsumma, andra betalar ut varje månad.

• Magnolia88

Men då har jag alltså rätt till det. Frågan är ju varför dom håller på det tills jag kommer tillbaka?

Någon som jobbar inom socialtjänsten för kommunen o fått det utbetalt i samband m föräldrapenningen?

Eller har dom verkligen rätt att hålla på det?

• Nayaa

Förstår inte varför man skulle få det när man kom tillbaka. Att få det i en klumpsumma efter dom 180 dagarna kan jag däremot förstå.

Är du säker på att det är så?

• Vestra

Du ska få pengarna när du skickat in att barnet är fött med personnr osv till din arbetsgivare. 
    Kontakta löneenheten och hör med dom. Det är dom som sköter det där. Inte kommunal. 
    Det är ju inte facket som ger dig pengar, det är arbetsgivaren. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Nayaa

Vestra: Fast det är väldigt olika från kommun till kommun. Vissa betalar ut en klumpsumma när barnet föds eller efter 180 dagar andra betalar ut löpande under några månader.

• Vestra
    Nayaa skrev 2015-09-25 23:21:38 följande:

Vestra: Fast det är väldigt olika från kommun till kommun. Vissa betalar ut en klumpsumma när barnet föds eller efter 180 dagar andra betalar ut löpande under några månader.

Ja det sa jag inget om. Menar bara att dom vill ha in bekräftelse på att barnet är fött. Det är ju olika även i det privata. Jag har fått en klumpsumma, maken har fått varje månad under 6 månader. Så det är såklart olika.
    Förstår att det ser ut som jag syftar på att man får hela summan när man skickat in, men menade inte så. 

Men just att det är arbetsgivaren som betalar ut, inte kommunal. :)
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Magnolia88

Då ska jag ringa lönekontoret på måndag.

Eftersom jag hörde att man via facket kunde få ut en summa hörde jag av mig till dom. Och det var av dom jag fick svaret. " din kommun/arbetsgivare betalar ut när du kommer till aka. Dom har valt att göra så.."

Rack för era svar!

• Gladskit

Texten i kollektivavtalet säger inte i detalj hur detta ska betalas ut, så kolla du med ditt lönekontor.
    Vissa ger det när man går på ledighet, vissa ger det när man kommer tillbaka, vissa ger hälften när man går och hälften när man kommer tillbaka och i den verksamhet jag har erfarenhet av betalar man ut det månadsvis. Så att det verkligen fungerar som en utfyllnad.

Svar på tråden Föräldrapenningstillägg via kommunal?