• Lavelii

NAN HA 1 - hjälp.

Hej!

Jag ger mitt barn NAN HA 1 som ersättning. Han är 8 veckor för tidigt född och är nu 5 veckor. Han har genomgått operation och har inte kunnat äta via mun på ett tag. Inte kunnat amma heller och nu har jag inte tillräcklig mjölk för att ge honom fullt.

Hursomhelst, på neo sa de att när jag blandar ut NAN ersättningen så kunde jag göra en större mängd på en gång. Min son äter 55ml x 8 än så länge. Minsta mängden de doserar enligt boxen är 90 ml. Om jag gör en portion åt gången så blir det mkt svin och jag vill inte laborera med dosering etc själv för 55ml (hans matmängd ökar dessutom frekvent). Och när jag frågar sjuksköterskorna så säger de att det inte är någon fara att blanda ut flera portioner och sedan dra upp 55 ml åt gången och ge min son. Att de gör så själv på neo.

Är det fler här som gör så?

I så fall, är det ok att jag kokar vattnet, låter det svalna till ca 37-40 grader, blandar i pulvret och sedan ställer det i kylen? (Använder en större nappflaska och drar sedan upp 55ml i en mindre).

Läste någonstans att vattnet borde vara HELT nedkylt INNAN jag blandar med pulver och ställer i kylen.

Pratade med neo precis som sa att det var ok att jg gjorde som jag beskrev. Blir ändå nojig. Tänker att lillen kanske inte får in sig den näring han behöver!!

Stilla min oro någon snälla.

Ska tillägga att jag max gör för 3-4 portioner åt gången. Tex inför natten och morgonmålen (12,03,06 och ibland 09).

• Svar på tråden NAN HA 1 - hjälp.
  • isaswe

Vi blandar också färdigt några portioner och har det stående i kylen. Hittills har dottern klarat sig utmärkt.

Gjort på kokt, avsvalnat vatten kan ersättningen stå ett dygn i kylen, även det äts upp innan dess.

Du behöver inte oroa dig, förstår dig dock.

Sen kommer du få slänga ersättning så det är lika bra att släppa de tankarna.

• Lavelii

Tack!

Ja, jag låter det aldrig stå mer än ett dygn. Gör aldrig så mkt

Åt gången ändå.

Men tack. Känner mig lugnare nu.

I och med att han är prematur och opererad känns det som att jag blir ännu mer noijig att han inte ska få i sig det han behöver och växa till sig.

Tack!

Svar på tråden NAN HA 1 - hjälp.