• Anonym (TS)

Är kvinnor sjukskrivna för att de har fel jobb eller fel partner?

Svenska kvinnor är ju sjukskrivna mycket, och främst pga psykiska besvär. En övervikt av dessa kvinnor jobbar inom kommun och landsting, färre är sjukskrivna av de som jobbar inom staten.

Beror dessa sjukskrivningar på att dessa kvinnor har fel jobb eller beror det lika mycket på deras hemarbete (det obetalda dubbelarbetet) vilket i högre grad är mer belastande för dessa kvinnor då de valt "fel" partner vad det gäller att ha en partner som är jämställd, som delar lika mycket på arbetet hemma osv?

Dvs att kvinnor i dessa kvinnoyrken i kommun och landsting (vård, skola, omsorg) i högre grad har en ojämställd partner och därför inte fixar livspusslet än kvinnorna som är anställda inom staten och det privata?

• Svar på tråden Är kvinnor sjukskrivna för att de har fel jobb eller fel partner?
  • Anonym (Lg)

Fel partner tror jag i de flesta fall.

• Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2015-09-23 21:50:05 följande:

Svenska kvinnor är ju sjukskrivna mycket, och främst pga psykiska besvär. En övervikt av dessa kvinnor jobbar inom kommun och landsting, färre är sjukskrivna av de som jobbar inom staten.

Beror dessa sjukskrivningar på att dessa kvinnor har fel jobb eller beror det lika mycket på deras hemarbete (det obetalda dubbelarbetet) vilket i högre grad är mer belastande för dessa kvinnor då de valt "fel" partner vad det gäller att ha en partner som är jämställd, som delar lika mycket på arbetet hemma osv?

Dvs att kvinnor i dessa kvinnoyrken i kommun och landsting (vård, skola, omsorg) i högre grad har en ojämställd partner och därför inte fixar livspusslet än kvinnorna som är anställda inom staten och det privata?

Eller ensamstående med barn utan någon som helst avlastning som arbetar heltid. Denna grupp kvinnor har ökat markant sedan 90-talet kan jag säga! Att ta 100% ansvar för barn och hem och arbeta 100% kan i längden ta knäcken på vem som helst.
  • Monchichier

Jag vet inte hur det är för kvinnorna som jobbar med "kvinnoyrken". För min del handlade det enbart om att jag hade helt fel chef, ingenting annat (min personlighet gjorde inte saken bättre). Jobbar i privat sektor bland typ 50/50 kvinnor, män.

Men jag tror att arbetsgivaren har en hel del med det hela att göra. Man får bara mer och mer att göra, tillsammans med färre resurser kan det ju bara gå åt ett håll.

• Una Flux

Lite svårt att säga tycker jag. Jag tror att visst kan vissa har bökigt med livspusslet och leva ensamstående med psykiska slitningar. De som jobbar med människor har otroligt tunga jobb. Jag tror faktiskt inte folk fattar hur de sliter. Det är inte konstigt om deras kroppar går sönder ibland. Om man i det yrket inte heller hinner göra det man vill/ska göra, då utsätts man för en negativ stress. Vilket sliter mycket på psyket.

• Ego Lovers

Problemet är att kommunen är en extremt dålig arbetsgivare där det är nedskärningar hela tiden och liten möjlighet att påverka sin arbetssituation. Inte ens den närmaste chefen kan påverka ens arbetssituation utan det är politiker som bestämmer summan som varje enhet får disponera. Och ingen vågar skita i dessa och säga att det kostar faktiskt mer än vad politikerna tror.

Tex idag får inte förskolorna ta in vikarier när någon ur personalen blir sjuk. Vem drabbar det om inte de anställda som får en högre arbetsbörda och barnen drabbas också. Pga det blir ohälsan på förskolorna högre. Vissa får inte ta in vikarie på den sjukes första sjukdag. Vissa får inte ta in vikarie öht

• Anonym (Lg)
    Ego Lovers skrev 2015-09-24 09:56:51 följande:

Problemet är att kommunen är en extremt dålig arbetsgivare där det är nedskärningar hela tiden och liten möjlighet att påverka sin arbetssituation. Inte ens den närmaste chefen kan påverka ens arbetssituation utan det är politiker som bestämmer summan som varje enhet får disponera. Och ingen vågar skita i dessa och säga att det kostar faktiskt mer än vad politikerna tror.

Tex idag får inte förskolorna ta in vikarier när någon ur personalen blir sjuk. Vem drabbar det om inte de anställda som får en högre arbetsbörda och barnen drabbas också. Pga det blir ohälsan på förskolorna högre. Vissa får inte ta in vikarie på den sjukes första sjukdag. Vissa får inte ta in vikarie öht

Va? Får de inte? Det gör de på vår förskola.
  • Monchichier
    Anonym (Lg) skrev 2015-09-24 09:59:55 följande:
    Va? Får de inte? Det gör de på vår förskola.
    Grattis, då bor du i en kommun som inte gör extrema nedskärningar.
  • Anonym (Lg)
    Monchichier skrev 2015-09-24 10:56:12 följande:
    Grattis, då bor du i en kommun som inte gör extrema nedskärningar.
    Vi är en av topp 5-kommunerna som betalar mest skatt i hela landet, så det hoppas jag VERKLIGEN att vi slipper.

Självklart bör en sjuk personal ersättas med vikarie! Både för barnens och personalens skull.
  • Anonym (TS)

Kvinnors sjukskrivningsgrad stiger ju efter att de fått sitt andra barn. Det talar för att det är något i hemsituationen som inte fungerar.

• Anonym (pop)

Jag tror kvinnor är sjukskrivna för att de är sämre på att prioritera generellt sätt. 

Svar på tråden Är kvinnor sjukskrivna för att de har fel jobb eller fel partner?