• wioop

Klarna avbetalning, hur funkar det?

Har tänkt ta lite på klarna avbetalning men hittar ingen vettig information om hur de fungerar. 
    Om vi säger att jag tar på 1000kr, kan jag då när som helst betala in 1000kr och de är klart? Hur länge har jag på mig och betala? Kan jag betala in olika summor varje månad? 
    Helt lost på de här och behöver lite svar på HUR det fungerar Glad tacksam för alla svar förutom onödiga och spydiga kommentarer undanbes tack Skrattande

• Svar på tråden Klarna avbetalning, hur funkar det?
  • Aikido

Villkoren skiljer sig från butik till butik. Var ska du handla?

• Jennymariaa

Du kan betala olika från månad till månad men tror det finns ett minsta belopp! Sen tillkommer det ränta och avgifter för varje månad men tror inte du behöver ha det tidsbegränsat utan du kan ta de i den takt du vill :))

• wioop
    Aikido skrev 2015-09-24 09:28:44 följande:

Villkoren skiljer sig från butik till butik. Var ska du handla?

Nordicfeel och ev nån klädaffär som Nelly
  • wioop
    Jennymariaa skrev 2015-09-24 10:26:12 följande:

Du kan betala olika från månad till månad men tror det finns ett minsta belopp! Sen tillkommer det ränta och avgifter för varje månad men tror inte du behöver ha det tidsbegränsat utan du kan ta de i den takt du vill :))

Så, så länge jag betalar minsta belopp varje månad är det lugnt med andra ord? (Minsta beloppet va 50kr/månad och jag kommer betala mer än de) Oskyldig
  • Aikido
    wioop skrev 2015-09-24 11:43:54 följande:
    Nordicfeel och ev nån klädaffär som Nelly
    Jennymariaa sammanfattar det bra i inlägg #2 och #3.

Surfar man in på Nordicfeel och läser så:
    Delbetalning

Du kan välja att betala i din egen takt eller betala ett fast belopp per månad. När du delbetalar med Klarna gäller alltid:

Du får hem varan innan du betalar Du samlar alla dina köp på en månadsfaktura Du betalar i din egen takt eller ett fast belopp per månad Konto - betala i din egen takt

Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela det återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan.

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader (och hos vissa butiker t.o.m. 36 månader). Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du har betalat klart.

Vid fast delbetalning beräknas räntekostnaden på det totala utestående beloppet, vilket betyder att månadskostnaden blir högre den första månaden och lägre den sista månaden.

Nelly såg ut att använda sig av Qliro istället för Klarna. Ganska lika villkor och möjligheter.
  • Jennymariaa
    wioop skrev 2015-09-24 11:44:46 följande:
    Så, så länge jag betalar minsta belopp varje månad är det lugnt med andra ord? (Minsta beloppet va 50kr/månad och jag kommer betala mer än de) Oskyldig
    Ja precis! :))
  • Anonym (Har du råd?)

Att shoppa smink och kläder på avbetalning känns som ett riskbeteende. Spara istället? Nån tusenlapp blir lätt många fler när man känner att det "bara" är 50kr i månaden.

• Anonym (Ätbajs)
    Anonym (Har du råd?) skrev 2015-09-24 15:49:01 följande:

Att shoppa smink och kläder på avbetalning känns som ett riskbeteende. Spara istället? Nån tusenlapp blir lätt många fler när man känner att det "bara" är 50kr i månaden.

Men suck, var det det ts frågade eller? Nej just det.
  • XEmmabus

Nej men det är väl ändå smart att få ts att inte glömma ta med i beräkningen när hon shoppar att varan ska beräknas vara 30 % dyrare än inköpspriset när man väljer att göra om det till en kredit.

Svar på tråden Klarna avbetalning, hur funkar det?