onsalakorv ok??sugen!!
har nu köpt en onsalakorv, vacuumförpackad i en hel bit. har för mig att det ska va ok att äta denna korv? eller?? för den är väl inte kallrökt? någon som vet? är så hungrig och suugen!!!
har nu köpt en onsalakorv, vacuumförpackad i en hel bit. har för mig att det ska va ok att äta denna korv? eller?? för den är väl inte kallrökt? någon som vet? är så hungrig och suugen!!!
ärligt talat vet jag inte.... men jag äter själv det mesta utom gravat och alkohol
Oooohhh.. jag har ätit massvis med rökt korv... har också varit knasigt sugen på det!! hoppas någon svarar på ditt inlägg som vet...
Det har jag ätit i mängder!
ok,så den är ok då?inte kallrökt?
det är bara att ringa tillverkaren och fråga hur den är gjord om du är osäker
jag vet inte vad det är för korv men rent generellt så ska den vara upphettad till minst 65 grader under tillverkningen
(dvs varmrökt, basturökt, hetrökt, kokt eller liknande)
till: lata kocken johanna.
färgen på korven ser ut som vanlig korv gör, korvar som är kallrökta är väl mera röda och har mer färg? eller kan korven ändå vara kallrökt med "normal färg". onsala korven är väl som de flesta sådana korvar som enriskorvar som ligger förpackade in en sån halvringsbit.
tog en macka idag, kunde inte stå imot!!
onsalakorv e inga problem att äta.. äter massor här med o det e sååååå gott
Onsalakorv är mitt favvo-pålägg! det äter jag utan frågetecken alls!
va bra! då ska jag äta massvis utan dåligt samvete!!
tack för alla svar =)
Alltså jag har nog NOLL koll på det här märker jag.. kan ni ge några exempel på köttpålägg som man INTE får äta?
jda
man ska tydligen inte köpa fördigförpackade pålägg. det bästa är att ta direkt från charken. tom rostbiff e ok...
eller så köper man en vacuumförpackad korv som är som en halvring. det är det bästa att köpa på bit eller i charken som "jda" sa.
joo en grej till...om nu denna krov skulle vara kallrökt och man har ätit lite..(frågade en släkting och han hade för sig att den är kallrökt) vad är det som kan hända med fostret??
zara
det låter som en varmrökt korv
hej lata kocken johanna!
ag ringde till de som tillverkar korven. hon sa då att den är kallrökt, men upphettad till 68 grader. är det ok att äta ändå????
zara82! Du hann före, fick precis samma besked från dem fast via mail undrar precis som du om det är okej?!
det svaret jag fick av slv var att det ej var ok, för det måste upphettas till 70 grader för att alla bakterier ska vara bort...tyvärr)= den är ju såå god! jag ska inte äta den mer, men det får man ta ställning till själv. tycker det är onödigt att utmana ödet.
Ett tips är att göra varma mackor med den korven på. Då hettar man ju upp den...
det var ett bra tips!! tack ,det ska jag testa!
njaaa
sålänge den varit över 65 grader en bra stund är det lugnt - enl de livsmedeslkemiböcker som jag har...
för 70grader räcker det med 10-20sekunder enl böckerna
så om tempen varit uppe i 68 grader så skulle JAG inte tveka - men det är upp till var och en,
slv vill ju alltid vara på säkra sidan så de säger 70grader eftersom det då är garanterat att tiden räcker till för att avdöda ev parasiter och bakterier