• murjarv

Hjälp med en matte uppgift.

Om man utgår från två räta linjer y = x+2 och y = ax +1

a är ett valfritt tal som man väljer, jag ska undersöka vart skärningspunkten mellan linjerna hamnar, beroende på vilket värde a har. Man ska välja ett värde på a och sedan lösa ekvationssystemet

om a är = 2

vad får jag för ekvations system då?

samt varje värde på a ger en skärningspunkt med x och y koordinater man ska använda en tabel och fylla i vart skärningspunktens koordinater är beroende på vilket a värde som man valt.

a värdena som jag har valt är -3 -1 0 2 5 och 10

sen ska man se något samband mellan värdet på a och skärningspunktens koordinater. någon som kan hjälpa mig? för jag fattar inte riktigt...

hjälp.

• Svar på tråden Hjälp med en matte uppgift.
  • Lowika

Linjerna korsar varandra då x och y är samma i båda fallen.

y   =    y
    x +2 = ax + 1

t.ex. a=-3

x +2 = -3x +1  ->  4x = -2  ->  x=-0,5

när x är -0,5 blir y=x+2 = 1,5

sen är det bara att testa de andra

• Lowika

Fast jag skulle rekommendera att rita upp det också, så ser du vad som händer.

• murjarv

okej, blev lite rörigt, hehe :), men jag ritade först y=x+2 på pappret och sen så tog jag 2x+1 och ritade ut den, där den skär med den andra där har jag början på den ekvationen då eller?

klurig uppgift för mig hjärna haha... någon som vet en bra video som visar detta exempel?

eller kanske kan förklara lite mer?

• murjarv

ja nu ser jag, det liknar nästan, måste bara dra strecken nu, gjorde två förut bara, då förstår jag :D så jag är nära?

• Lowika

Du är inte alls långt bort. Bara testa lite olika värden på a också

Svar på tråden Hjälp med en matte uppgift.