• Nilla72

    Voxra, biverkningar?

    Hej! Fick Voxra utskrivet igår, funderar runt det. Har ni som provat Voxra någon aning om den fungerar och hur lång tid det tar innan man märker resultat?
    Är det någon som gått upp i vikt av den? Detta är så viktigt för mig att få veta!
    Svara ni som kan, snälla!
    Nilla72

  • Svar på tråden Voxra, biverkningar?
  • Anonym (Vox)

    Jag har ätit voxra i 6 år nu och den enda biverkningen jag har märkt är minskade hungerskänslor. Jag är sk "nykter" bulimiker så för mig var det jätteviktigt att medicinen inte påverkade hungern och iom det vikten. Jag har bara bra erfarenheter av voxra! Den gjorde mig piggare och gladare och hjälpte mig att hantera min ätstörning.

    Minns inte riktigt hur lång tid det tog att ställas in på den men jag skulle tippa på 2-4 veckor.

  • Nilla72

    Tusen tack för det svaret!! Att ta sig ur en ätstörning bullemi/anorexi är bland det svåraste man kan göra. Helt fri är jag inte än, men det hjälper ju inte om man får viktuppgång som bieffekt.
    Nilla /72

  • Anonym (Vox)
    Nilla72 skrev 2015-09-24 14:09:20 följande:

    Tusen tack för det svaret!! Att ta sig ur en ätstörning bullemi/anorexi är bland det svåraste man kan göra. Helt fri är jag inte än, men det hjälper ju inte om man får viktuppgång som bieffekt.

    Nilla /72


    Absolut. Men du fixar det! Lycka till!
  • Anonym (Lycka till! :-))

    Jag har tagit Voxra i ca 1,5 år nu mot depressiva besvär. Tar 300 mg på morgonen. Effekten kom lite långsamt smygande över några veckor men jag måste ärligt säga att den är väldigt svag. Funderar ibland över vitsen med att fortsätta men då biverkningarna i mitt fall också är beskedliga har jag valt att ändå köra på. Vikten har inte påverkats (jag är normalviktig) men däremot blir jag torr i munnen.

    Vill betona att effekten av Voxra liksom annan psykofarmaka varierar stort mellan individer. En del får god effekt, andra märker inget. Kan tänkas att du får helt annan effekt och bra hjälp av Voxra.

    Hoppas på det bästa för dig!

  • Primmeling

    Jag fick varken biverkningar eller effekt av den. Gick tillbaka till ssri. Voxra är känt för att inte ge som biverkning viktuppgång eller ökad hunger. Har för mig det ska ges med försiktighet om man redan har låg vikt, aptitbesvär eller har eller har haft anorexia

  • Anonym (Anonym)

    Jag har tagit Voxra i 4 månader och innan dess har jag testat hela 19 sorter/varianter av antidep. Voxran var jättejobbig under insättningen och jag höll på att ge upp men så ökade vi dosen till 2 tabletter om dagen och allt förändrades då snabbt till det bättre. Jag känner att jag nu har ett psykiskt grundmående som aldrig förr. Att falla veckovis in i totalt mörker som tidigare känns långt borta. Rena lyckopiller finns inte. Vardagen innehåller för alla mer eller mindre upp och nedgångar. Jag rekommenderar starkt att man under insättningen har någon att prata med. Det är tyvärr inte lätt att få det stödet via vården idag men försök och ge inte upp!
    Stöd finns i detta och andra forum. Skaffa kanske någon som du kan chatta med. Någon som förstår och stöttar.
    Jag var verkligen i ett skede med många år bakom mig av depression och svår ångest. Sjukskrivningarna hopade sig år efter år och i och med det blev ångesten allt större och panikattackerna allt mer frekventa. Nu när jag stått ut med Voxrans tuffa start så har allt vänt. Jag trodde aldrig att jag kunde bli "normal" och "frisk". Inte jag. Det var helt kört.  
    Nu, efter 36 måna med Voxra mår jag så mycket bättre att jag orkat ta mig ur ett förhållande med psykisk misshandel i hemmet som pågått i ca 6 år.


    Jag känner inte att Voxran påverkat min vikt åt något håll.
Svar på tråden Voxra, biverkningar?