• ellinoras

Mat vid graviditetsillamående

Hej alla!

Jag är tidigt gravid och MÅR ILLA. Ingefärsvatten och att äta ofta tycker jag hjälper lite. Råa grönsaker funkar. Men mycket mat känner jag bara avsmak för. Är det någon som har tips på nyttig mat och mellanmål som funkar vid graviditetsillamående? Tack på förhand!

• Svar på tråden Mat vid graviditetsillamående
  • BuoBä

Det är olika för alla vad som funkar. Så länge du lyckas peta i dig och behålla _nåt_ är det bra. Läste om nån som bara kunde äta gröna äpplen och knäckebröd...

Själv hade jag relativt lindrigt illamående men jag ville helst äta mastiga saker som pastagratäng med massa ost. Kall mat som tex fil funkar för många men det blev det värre av för mig.

• Majorie

Jag delar ditt problem! Måste äta varje timme för att inte spy men mår så illa att inget lockar.

Jag satsar på: nyponsoppa, blåbärssoppa, morötter, all typ av frukt, paprika, knäckebröd, skorpor, potatismos, pasta med ketchup och fil med lite sylt i. Och pannkakor!

Det här med att äta en hel måltid har jag gett upp. Istället plockar jag ihop lite av varje av sånt som inte gör mig illamående. Till lunch äter jag tillexempel lite kräm, en näve sockerärtor, ett knäckebröd, en apelsin och lite juice.

Jag tänker att det är bara en kort (förhoppninngsvis) period så man måste inte hålla på och tänka tallriksmodell eller nyttigt. Jag vet tex att jag får i mig lite väl mycket socker nu med tanke på nypon- och blåbärssoppa i mängder och all frukt. Men jag kommer ju inte äta såhär i 9 månader.

Jag lääääängtar tills jag kan äta varm lunch igen eller gå på restaurang utan att vilja spy av lukten. :)

• LaOtona

Jag åt framför allt fil med russin när jag hade mitt illamående. Frukt och lite grönsaker också.

Hoppas det går över för dig snart!

• Tonensu

Jag tyckte frukt var bra. Äpplen och apelsin. Syrliga frukter. Tror det är viktigt att försöka undvika att ha tom mage hur svårt det än är. Kanske yoghurt kan fungera?

• MeSaga

Yoghurt, banan, morot, nyponsoppa, knäckebröd, äpple... Ja det är nog det jag kunde äta när jag mådde som värst. Måste ju mätta lite iaf så illamåendet lägger sig ett snäpp för nån timme eller två...

Dock fick jag lergigan comp utskrivet för att även behålla maten...

• ellinoras

Tack snälla för att ni delar med er! Jag äter också mycket ihopplock, till lunch åt jag oliver, mandlar, kardemummaskorpor med smör, en morot och ett äpple. Till middag åt jag vegetarisk sushi, det funkar om jag inte bara lite wasabi till. Att dricka mycket vatten hjälper mot det värsta tycker jag. 

Yoghurt kan nog var nåt faktiskt, kanske med russin i :) Eller göra en smoothie med bär. Det ska jag prova! Skönt också med lättfixade saker, man orkar ju inte hålla på så mycket när det är såhär. 

• ellinoras

Quinoa kan jag tipsa om också! Det går iaf bra för mig att äta. Supernyttigt och mättar bra :)  Man kan äta det med bara en avokado, eller göra en lite mer ambitiös sallad. Dessutom går det bra att koka mycket och ha några dagar i kylen. 

• ellinoras

Och ja, vad härligt det ska bli att äta vanligt igen! En vän till mig var illamående i nästan fem månader av sin graviditet, och när det väl gick över var det jul och mat överallt och hon hade världens aptit. Hon säger att det var den bästa julen någonsin :) 

• IMHO

När det var som värst så fick jag inte ens behålla vätska. Fick dropp några gånger. Ambitionen att försöka få i mig näring gav dock resultat emellanåt. Tänkte när jag kräktes att ju längre jag haft det i magen desto mer näring hade kroppen lyckats ta upp.

Med detta som bakgrund valde jag snabba kolhydrater som inte var alltför äckliga att kräkas upp. Magsyran blev en ofrivillig krydda som jag tvingades ta hänsyn till. Menyn bestod av helt släta krämer och fruktsoppor, samt potatismos. Jag överlevde dessa veckor (med Lergigan Comp och nån annan medicin jag glömt namnet på ska tilläggas). Nu föder jag i dagarna och illamåendet är ett suddigt minne blott.

• Tonensu

Jag tyckte illamåendet trappades av i v 12-13 ungefär, men det är ju så olika för alla. Efter det började det bli mer mysigt att vara gravid om det är någon tröst :). Vilken vecka är du i?

Svar på tråden Mat vid graviditetsillamående