chiapudding kan vara gott
Chiafrön + vaniljpulver + havre/soya/mandel/kokos-mjölk eller liknande "mjölk".
här är ett recept:
Chiapudding med kokosmjölk ? Det finns massor av varianter på chiapuddning, men min favorit är att göra den på vanlig kokosmjölk. 2 dl kokosmjölk + 0,5 dl chiafrön + 1 tsk vaniljpulver ? blanda ordentligt och låt stå över natten. En mättande frukost eller ett perfekt mellanmål.
Man kan servera med färska frukter eller bär, fruktsallad, eller göra en sås/smoothie och servera till puddingen.
Väljer man lite sötare frukter som mango, banan så får man sötman utan att använda socker.
Jag brukar annars baka en god brownie, som går att göra utan socker (min variant kommer sist):
1 burk (400 g) kokta svarta bönor
1 dl havregryn
2 msk kakao
3 msk kokosolja (gärna med smak)
1 tsk bakpulver
0,5 dl (70 g) agavesirap
4 msk havregrädde
1 dl hackade paranötter
Så här tillagar du receptet (45 min):
1. Mixa bönorna.
2. Häll ner resten av ingredienserna utom nötterna. Mixa till en slät smet.
3. Vänd ner paranötterna i smeten.
4. Smör en form (23-26 cm i diameter) med kokosolja, och strö med lite kokosflingor om du vill.
5. Bred ut smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter på 180°C.
Smält gärna ca 50 gram choklad (70%) och pensla över kakan när den har svalnat. Låt chokladen stelna och skär sedan i bars. Perfekt till eftermiddagsfikat eller när du bara är sugen.
Min variant:
Jag tar bort agavesirapen och mixar istället ner 1-2 dl russin i bönorna. Det är sött, men är iallafall inte raffinerat socker och mängden är inte så stor.
Sen brukar jag skippa nötterna och istället strö över ett par dl frysta hallon, som tinar och blir uppvärmda i ugnen.