• Äldre 24 Sep 21:11
    2175 visningar
    10 svar
    10
    2175

    glutenfritt mjölkfritt och sockerfritt

    Vi ska ha en fest i helgen och jag är satt på att göra efterrätt och då har jag en utmaning. En tjej äter varken socker, mejeriprodukter eller gluten.

    Finns det någon efterrätt man kan baka med dessa förutsättningar?

    Jag känner mig verkligen borta här så ös gärna över mig med förslag och recept om ni vet något man kan göra

  • Svar på tråden glutenfritt mjölkfritt och sockerfritt
  • Äldre 24 Sep 21:13
    #1

    Nåt med bär? Nötter?

  • Ego Lovers
    Äldre 24 Sep 21:17
    #2

    Varför inte fråga henne? Jag brukar fråga om recept och oftast förstår de själva att det blir krångel för värden och tar med sig egen efterätt

  • Äldre 24 Sep 21:19
    #3

    fruktsallad!
    att göra en efterrätt utan socker är ju lite svårt...... så fruktsallad borde ju funka! 

  • Äldre 24 Sep 21:21
    #4

    Finns massor med recept på nätet om du googla sugar, gluten and dairy free. Jag har gjort t.ex. sockerfri, mjölkfri och glutenfri mudcake :) Som sötning kan man använda stevia, xylitol, honung eller dadlar. Du kan ju fråga kompisen om hon har några idéer :)

  • Äldre 24 Sep 21:23
    #5

    Päron eller annan frukt i ugn med sockerfri mörk choklad ovanpå.
    Citrussallad som fått marinera sig i sin egen saft.
    Skulle det funka?

  • Äldre 24 Sep 21:24
    #6
    Speakers Corner skrev 2015-09-24 21:23:10 följande:

    Päron eller annan frukt i ugn med sockerfri mörk choklad ovanpå.
    Citrussallad som fått marinera sig i sin egen saft.
    Skulle det funka?


    Citrussalladen på sidan då alltså tänkte jag, 
    Fast man kan ju servera bara den också.....eller bara ugnsbakad frukt.
    Usch nu förvirrar jag mig själv så nu ska jag sluta. Glad
  • Äldre 24 Sep 21:26
    #7

    Jag frågade henne men svarade att nä men hon kunde bara ta en slät kopp kaffe.

    Hon är en sån som absolut inte vill vara till besvär för någon men tycker ändå att det hade varit lite kul att även få ge henne något att äta på till kaffet.

    Fruktsallad och bär var en bra idé!

    När jag gick lchf för ganska länge sedan så kunde man använda Stevia som sötningsmedel men det kanske inte är glutenfritt?

  • Äldre 24 Sep 21:30
    #8

    chiapudding kan vara gott
    Chiafrön + vaniljpulver + havre/soya/mandel/kokos-mjölk eller liknande "mjölk".

    här är ett recept:
    Chiapudding med kokosmjölk ? Det finns massor av varianter på chiapuddning, men min favorit är att göra den på vanlig kokosmjölk. 2 dl kokosmjölk + 0,5 dl chiafrön + 1 tsk vaniljpulver ? blanda ordentligt och låt stå över natten. En mättande frukost eller ett perfekt mellanmål.

    Man kan servera med färska frukter eller bär, fruktsallad, eller göra en sås/smoothie och servera till puddingen.
    Väljer man lite sötare frukter som mango, banan så får man sötman utan att använda socker.

    Jag brukar annars baka en god brownie, som går att göra utan socker (min variant kommer sist):


    1 burk (400 g) kokta svarta bönor
    1 dl havregryn
    2 msk kakao
    3 msk kokosolja (gärna med smak)
    1 tsk bakpulver
    0,5 dl (70 g) agavesirap
    4 msk havregrädde
    1 dl hackade paranötter
    Så här tillagar du receptet (45 min):

    1. Mixa bönorna.


    2. Häll ner resten av ingredienserna utom nötterna. Mixa till en slät smet.


    3. Vänd ner paranötterna i smeten.


    4. Smör en form (23-26 cm i diameter) med kokosolja, och strö med lite kokosflingor om du vill.


    5. Bred ut smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter på 180°C.


    Smält gärna ca 50 gram choklad (70%) och pensla över kakan när den har svalnat. Låt chokladen stelna och skär sedan i bars. Perfekt till eftermiddagsfikat eller när du bara är sugen.


    Min variant:
    Jag tar bort agavesirapen och mixar istället ner 1-2 dl russin i bönorna. Det är sött, men är iallafall inte raffinerat socker och mängden är inte så stor.
    Sen brukar jag skippa nötterna och istället strö över ett par dl frysta hallon, som tinar och blir uppvärmda i ugnen.
  • Äldre 24 Sep 21:39
    #9

    Här är lite exempel: 

    56kilo.se/chokladkaka-med-cashewgradde/

    56kilo.se/pepparkakskladdkaka/

    56kilo.se/mandelbrownie-lchf/

    56kilo.se/applepaj-med-mandeltacke/

    Men äter hon inget socker alls, alltså inte fruktsocker heller? För då är det nog sötningsmedel som gäller, tex stevia eller sukrin etc. 
    Googla även på "paelo" för det är både mejerifritt och glutenfritt så borde finnas många sådana recept som funkar :) 

  • Äldre 24 Sep 21:41
    #10
    Stålmamma skrev 2015-09-24 21:26:08 följande:

    Jag frågade henne men svarade att nä men hon kunde bara ta en slät kopp kaffe.

    Hon är en sån som absolut inte vill vara till besvär för någon men tycker ändå att det hade varit lite kul att även få ge henne något att äta på till kaffet.

    Fruktsallad och bär var en bra idé!

    När jag gick lchf för ganska länge sedan så kunde man använda Stevia som sötningsmedel men det kanske inte är glutenfritt?


    Jo stevia är glutenfritt!
Svar på tråden glutenfritt mjölkfritt och sockerfritt