Skaffa barn innan eller efter examen. Fyller 30 nästa år.
Hej på er!
Det är så att jag har precis påbörjat mitt andra år av tre på en byggingenjörsutbildning (KTH).
Jag och min sambo är sugna på att bli föräldrar, och jag är 29 år (86:a). Min sambo är 35 år.
Jag har PCO, dvs ej naturliga ägglossningar, och kommer behöva hormoner och andra piller för att ev kunna bli gravid. Min gynekolog säger att jag har ägg som väntar i stockarna iaf.
Vi har inga ekonomiska svårigheter, och det kommer inte råda ngn arbetsbrist inom byggbranschen efter examen.
Detta var förutsättningarna, och nu till frågorna:
Är det bra att vänta med att skaffa barn tills jag tagit examen, dvs till jag är 32-33 år? Eller ska vi försöka få barn till när jag har ett halvår av studierna kvar, dvs drygt 30 år gammal? Alternativt direkt efter examen.
Fördelar med att vänta till efter studierna är ju helt klart att jag då pluggat klart, fått jobb, och jobbat i nåt år eller två. Dvs kommit in på arbetsmarknaden ordentligt.
Nackdelen är ju då att jag är runt 32-33 år gammal då när vårt första barn föds. Vid barn nr 2 kommer jag vara 35-36 år... inte purung och superfertil då. Dessutom fler risker då än som yngre... Samt vem vet hur livet ser ut då...
Fördelar med att få barn innan examen är ju helt klart den "unga" åldern.
Nackdelar är att jag inte pluggat klart, och inte kommit in på arbetsmarknaden ordentligt. Kanske glömmer mycket av plugget också under detta mamma-år.
Men en ytterligare fördel är ju att när jag lyckats ta upp studierna igen, kommer jag ha färska kunskaper när jag söker jobb efter examen, istället för glömda kunskaper om jag skulle vara ledig ett år direkt efter examen. Många som tycker det går bra att plugga med barn också.
Och fördelar med att få barn direkt efter examen är ju att jag hunnit plugga klart samt är i helt okej ålder. Den stora nackdelen är ju då som sagt att jag inte kommer in på arbetsmarknaden förns drygt ett år efter examen. Risk att glömma allt då.
Finns det någon som haft samma tankar, varit i samma situation, eller någon som har något tips?
Tack på förhand!