• Pruttkudde

Biokemisk graviditet eller utomkvedes? Hur kände ni?

Jag har gjort Ivf och är gravid i 4+2. Problemet är att jag känner verkligen ingenting.

Har ett barn sedan tidigare och då fick jag starka symptom från dag 1.

Har haft flera missfall efter det, men då har jag också känt starka symptom, men som dock har klingat av vid tidpunkten embryot dött. Som längst kom jag till vecka 13 och då var fostret dött sedan ett par veckor.

Är det normalt att inte känna något alls? Med tanke på att jag alltid haft symptom innan, oavsett missfall eller normal graviditet.

Kan det vara biokemisk graviditet om hcg-halten ökar? Se bild, det första testet är taget på bim-2 och det nedre på bim.

Hur känns ett utomkvedeshavandeskap ni som haft det? Har ni känt er gravida då och i vilken vecka konstaterades diagnosen att det var utomkvedes?

Tacksam för svar då jag inte blir klok på detta! 

• Svar på tråden Biokemisk graviditet eller utomkvedes? Hur kände ni?
  • Tokfrans

Jag har haft ett utomkvedshavandeskap i v.9, högra äggledaren bokstavligen, exploderade och hade över 1 liter blod i buken och sväva mellan liv och död.
    MEN de kändes som att jag hade någon form av magkatarr, symtomen liknade de. Dum som jag va så diagnostiserade jag mig via 1177 hemsida och vad folk har för liknande, och för att jag va så dum va jag nära på att mista mitt liv och göra en 1 åring mammalös. 
    När jag väl åkte in, drygt 1 månad efter symtomen började så höll jag på att svimma av smärta och log i sängen och spydde. Åkte direkt in till akuten som inte lät mig sitta 5 min, ropade in mig till ett akut ultraljud och akut titthålsoperation. Och där med 4 dar på sjukhus. Jag hade tur trots mitt dumma tänkande, så om ni anar ett utomkvedshavandeskap så sök vård direkt. Ni kan dö.

• Pruttkudde

Men fy fasiken vad hemskt, Tokfrans! 

Kände du dig någonsin gravid under den graviditeten?

Jag är rädd att ingen ska tro på mig att det känns som att något är fel...

• Tokfrans
    Pruttkudde skrev 2015-09-25 09:57:50 följande:

Men fy fasiken vad hemskt, Tokfrans! 

Kände du dig någonsin gravid under den graviditeten?

Jag är rädd att ingen ska tro på mig att det känns som att något är fel...

jodå, men grejen va med att jag fick missfall i v.5 och trodde då att allt va ute, dvs  därför jag trodde de mer va magkatarr, men jag bar på tvillingar tydligen (vilket fastställdes på ultraljudet). Och hade illamåendet kvar bara.

Jag förstår dig, men i att med du är gravid så kommer dom så klart ta dig på allvar, men de är dock du som måste ta de steget att ringa och prata om din oro och vill boka ett tidigt vul.

Många kan gå nästan till v..22-25 innan dom känner sig gravida. Så de behöver inte betyda så mycket, men så klart oro och stress påverkar ju barnet.  Ring och prata med dom, va inte rädd att bli hörd :)
  • Pruttkudde
    Tokfrans skrev 2015-09-25 10:42:48 följande:
    jodå, men grejen va med att jag fick missfall i v.5 och trodde då att allt va ute, dvs  därför jag trodde de mer va magkatarr, men jag bar på tvillingar tydligen (vilket fastställdes på ultraljudet). Och hade illamåendet kvar bara.

Jag förstår dig, men i att med du är gravid så kommer dom så klart ta dig på allvar, men de är dock du som måste ta de steget att ringa och prata om din oro och vill boka ett tidigt vul.

Många kan gå nästan till v..22-25 innan dom känner sig gravida. Så de behöver inte betyda så mycket, men så klart oro och stress påverkar ju barnet.  Ring och prata med dom, va inte rädd att bli hörd :)
    Tack, jag har ringt BM nu och ska kräva uppföljning. Mätning av Hcg samt tidigt Vul.
  • Tokfrans
    Pruttkudde skrev 2015-09-25 11:11:28 följande:
    Tack, jag har ringt BM nu och ska kräva uppföljning. Mätning av Hcg samt tidigt Vul.
    Lycka till, uppdatera gärna :)
  • Cyanea

Jag har själv gjort IVF. Risken för utomkveds ska vara väldigt liten i och med att de sätter in embryot i livmodern och det inte behöver färdas genom äggledarna. Jag har också ett missfall bakom mig via IVF. Den graviditeten mådde jag riktigt kasst från början. Den graviditet jag har nu (v. 22) hade jag mindre symptom i början, men de kom mycket starkare efter ytterligare ett par veckor. 

Försök att inte oroa dig. Det är långt ifrån alla som har starka gravsymptom så tidigt som du är. Så länge du inte har ont eller blöder stora mängder har du inget att oroa dig för :) 

• peccavi
    Pruttkudde skrev 2015-09-25 10:05:41 följande:

Testar igen med bild!

Mina tester har också alltid ökat så, "gravid 3+" på clearblue men inte känt av nåt speciellt förutom kissnödighet. I v 8 har mina symtpom som illamående och trötthet blivit mer uttalade. 
    Försök slappna av och ta en dag i taget, njut av att vara gravid och må bra Lycka till!
Svar på tråden Biokemisk graviditet eller utomkvedes? Hur kände ni?