• Maj18

förskola ytterkläder Stockholm

Hej! Jag har en två åring som nyligen har börjat på förskolan. Skulle behöva lite råd och tips ang ytterkläder nu till höst och vinter.
    Vilka skor rekommenderar ni till hösten, liksom skor som värmen tillräckligt innan det är dags för vinterstövlar?
    Vi har en ny didricksson vinteroverall som vi köpte nu i vinstras och denna kommer passa även denna vinter. Men behöver man verkligen regnbyxor över overallen? Han har
    Nämligen fodrad regnställ och iså fall måste jag köpa ett nytt regnställ för att ha på vinteroverallen.
    Kan tillägga att vi bor i Stockholm ifall ni behöver veta på ett ungefär vad vi har för väder här i höst/vinter.
    Kom gärna med tips på märken och exakta modeller på skor :)
    Tusen tack i förhand

• Svar på tråden förskola ytterkläder Stockholm
  • straw2008

Jag skulle säga att du kan köpa ett par ofodrade galonisar, de med hängslen går så högt upp o är ballongiga så de sitter bra på overallen.
    Man behöver galonisar över för att skydda overallen, för att slippa att det slits hål på den o att slippa tvätta den heeela tiden (de håller inte för det).
    Ang skor så har våra barn typ goretex kängor med kardborre fram till dec, se ngår de på riktiga vinterskorna. Kolla på vincent :)

I kinamockaskogen.....
  • Judiths

Vi har nog rätt mycket olika kläder för höst-vinter-vår (jag tycker att det går lite in i varandra i Stockholm då det kan vara både -20 eller +10 i januari).

När vår dotter var 2 år och började förskola hade vi som intention att inte köpa för mycket onödiga plagg och handlade på oss (mycket begagnat) allteftersom vi upplevde att vi hade behov. Det blev rätt mycket grejor men vi var nöjda med förra säsongens alternativ och kör samma i år igen. Andra kan säkert uppleva flera av sakerna som onödiga så ett tips är att avvakta och se hur just era behov ser ut och vad ni vill prioritera.

Om jag tänker efter är det detta vi använder höst-vinter-vår:

-Vinteroverall om det är runt 0:an eller kallare och inte blött.

-Fodrat galonställ om det är typ 0-15 grader eller runt 0:an och blött.

-Skalbyxor och skaljacka om det är lite varmare och inte regnar.

-Ofodrat galonställ om det är lite varmare och regnar.

-Fleeceställ att ha under om det behövs.

-Ofodrade galonvantar när det är varmt och regnar eller att ta över tunnare vantar om det är blött.

-Fodrade galonvantar om det är kallt, blött och slaskigt.

-Varma vattenavstötande vinterhandskar när det är snö.

-Tunna ullvantar när det är torrt och för kallt med bara händer.

-Tjock vintermössa när det är riktigt kallt.

-Tunnare fodrad mössa när det är någon plusgrad.

-Tunn mössa när det börjar bli för kyligt för att vara utan.

-Fodrad regnhatt när det är lite kallare och regnar.

-Fuskpolo som halsduk när det behövs.

-Lägre sko (typ gympasko) med Gore tex som höst/vår-sko

-Gummistövel när det är varmt och regnar

-Allvädersstövel/Fodrad gummistövel när det är typ 0-15 grader

-Fodrad vinterkänga med Gore tex när det är någon enstaka plusgrad eller under 0:an.

Säger som sagt absolut inte att det är ett måste med allt detta men det har funkat bra för oss.

• Tre i solna

Vi kör på det här: (ungefärliga temperaturer såklart beroende på väder och vind)

-3 eller kallare: Vinteroverall, tjock mössa, handskar, fuskpolo. Vinterkängor eller fodrade stövlar beroende på blöthet.

-3 till +8 Fodrat regnställ. Är det minusgrader så tar vi ullunderställ under. Halvtjock mössa och vantar som passar efter blöthet. Skor efter underlag.

+8 till + 15. Ullfleecejacka. Galon utanpå vid regn, skal vid blåst. Gympaskor eller stövlar. Tunn mössa vid behov.

• mammalovis
    straw2008 skrev 2015-09-25 09:55:54 följande:
    Jag skulle säga att du kan köpa ett par ofodrade galonisar, de med hängslen går så högt upp o är ballongiga så de sitter bra på overallen. Man behöver galonisar över för att skydda overallen, för att slippa att det slits hål på den o att slippa tvätta den heeela tiden (de håller inte för det). Ang skor så har våra barn typ goretex kängor med kardborre fram till dec, se ngår de på riktiga vinterskorna. Kolla på vincent :)
    Om man bara har vinteroverallen på när det är minusgrader och snö, så blir inte overallen särskilt smutsig, men väljer man att tvätta overallen på rutin varje vecka, så är ju behovet annorlunda, då impregneringen slits bort. Smutsiga och blöta dagar har mina ett fodrat regnställ. Det har fungerat ypperligt.
Svar på tråden förskola ytterkläder Stockholm