• nalle gbg

Fallgropar med folkbokföring?

Har hälftenägande i två fastigheter. En av dom ägs ihop med min fru där jag även "bor" större delen av tiden.
    Men jag är folkbokförd i den andra fastigheten och har varit det av olika praktiska orsaker.

Funderar lite på om det kan vara till en nackdel att det är så?

Anledningen till att jag helst vill ha det som det är så är för att i hemförsäkringens villkor står det att lösöreförsäkringen gäller för de personer som är folkbokförda på adressen som försäkringen gäller för.
    Och man kan ju bara vara folkbokförd på ett ställe. Även om jag nu har lösöre i båda fastigheterna och "bor" på båda ställena.

Om fastigheten som ägs ihop med min fru brinner upp (ner?) så är ju det gemensamma lösöret där försäkrat genom att frun är folkbokförd där. Så möbler och hemelektronik o.dyl. är ju försäkrat genom det. Det som inte är försäkrat där är mitt personliga lösöre som kläder o.s.v. men det ser jag som ganska lite i sammanhanget. Jag står visserligen som "medförsäkrad" i försäkringsbrevet men samtidigt säger ju villkoren något annat som är motsägande.

I den andra fastigheten har jag lösöre för ett högre värde och bl.a. därför är det bättre för mig att vara folkbokförd där och ha detta försäkrat genom hemförsäkringen. Att inte vara folkbokförd där är ju som att servera försäkringsbolaget en räkmacka på att slippa betala ut ersättning vid ex.vis en brand.

Men kan detta innebära något annat negativt för mig i andra situationer?

Säg att vi i framtiden går skilda vägar t.ex...att jag inte är folkbokförd på samma ställe som frun, kan det slå tillbaka på mig t.ex. om vem som anses ha mest rätt att bo kvar i huset? D.v.s. vem som har störst "behov" av huset.

Det finns inga minderåriga barn, vi äger hälften var av huset, har hälften av lånen var och betalar hälften var av allt annat.

Andra fallgropar att se upp med?

• Svar på tråden Fallgropar med folkbokföring?
  • Birgitta02

Du ska vara folkbokförd på den adress som du har din huvudsakliga dygnsvila på. Det finns en viss risk att din hemförsäkring inte kommer gälla om något händer - ifall försäkringsbolaget lyckas få reda på att du faktiskt inte bor där. Försäkringsbolag försöker alltid hitta kryphål för att slippa betala ut några pengar.

Jag tycker du skall ta reda på hur du skall försäkra den fastighet du faktiskt inte bor i. Räkmackan som försäkringsbolaget har nu är att du fifflar med folkbokföringen. Och de kommer jubla när de slipper betala ut pengar.

Du får inte en krona om huset där frugan bor om något skulle hända. Och eftersom du inte bor där ifall ni skiljs så har hon självklart mer rätt till huset än du. Men ni delar ju 50/50 eftersom ni är gifta.

• nalle gbg
    Birgitta02 skrev 2015-09-25 11:51:08 följande:

Du ska vara folkbokförd på den adress som du har din huvudsakliga dygnsvila på. Det finns en viss risk att din hemförsäkring inte kommer gälla om något händer - ifall försäkringsbolaget lyckas få reda på att du faktiskt inte bor där. Försäkringsbolag försöker alltid hitta kryphål för att slippa betala ut några pengar.

Jag tycker du skall ta reda på hur du skall försäkra den fastighet du faktiskt inte bor i. Räkmackan som försäkringsbolaget har nu är att du fifflar med folkbokföringen. Och de kommer jubla när de slipper betala ut pengar.

Du får inte en krona om huset där frugan bor om något skulle hända. Och eftersom du inte bor där ifall ni skiljs så har hon självklart mer rätt till huset än du. Men ni delar ju 50/50 eftersom ni är gifta.

Fast något fifflande är det ju inte. Att jag skall vara folkbokförd där jag vistas mestadels har ju mer med skatten att göra, att det betalas rätt kommunalskatt bl.a. och i det här fallet är det ingen skillnad då fastigheterna är närbelägna och inom samma kommun. Och det lyfts inga bidrag eller liknande till familjen m.a.p. olika folkbokföring.

Försäkringsbolaget har jag frågat om detta och svaret var att man kan ju inte vara folkbokförd på två ställen. Men jag skrevs ändå in som medförsäkrad på det andra huset trots detta och det skulle gälla. Men som alltid gäller det ju att göra rätt innan det händer något, att lita på vad någon säger är ju alltid lite vanskligt.
    Att jag inte får en krona för det personliga lösöret om något händer i ena huset stör mig inte så mycket, jag har ju trots allt inte så stort värde i lösöret där. Huset och frugans lösöre (samt det gemensamma lösöret) är ju försäkrat som det skall.
  • Birgitta02
    nalle gbg skrev 2015-09-25 12:49:55 följande:
    Fast något fifflande är det ju inte. Att jag skall vara folkbokförd där jag vistas mestadels har ju mer med skatten att göra, att det betalas rätt kommunalskatt bl.a. och i det här fallet är det ingen skillnad då fastigheterna är närbelägna och inom samma kommun. Och det lyfts inga bidrag eller liknande till familjen m.a.p. olika folkbokföring.

Försäkringsbolaget har jag frågat om detta och svaret var att man kan ju inte vara folkbokförd på två ställen. Men jag skrevs ändå in som medförsäkrad på det andra huset trots detta och det skulle gälla. Men som alltid gäller det ju att göra rätt innan det händer något, att lita på vad någon säger är ju alltid lite vanskligt.
    Att jag inte får en krona för det personliga lösöret om något händer i ena huset stör mig inte så mycket, jag har ju trots allt inte så stort värde i lösöret där. Huset och frugans lösöre (samt det gemensamma lösöret) är ju försäkrat som det skall.
    Det finns ju folk som har flera lägenheter, och fritidshus. Men som är folkbokförda på ett ställe. Hur gör de med försäkringarna? Vad jag menade med mitt inlägg är att du skall ha en vattentät (!) försäkring. Så inte bolaget kan slippa betala dig vid ev brand eller annat.

• nalle gbg
    Birgitta02 skrev 2015-09-25 14:45:34 följande:
    Det finns ju folk som har flera lägenheter, och fritidshus. Men som är folkbokförda på ett ställe. Hur gör de med försäkringarna? Vad jag menade med mitt inlägg är att du skall ha en vattentät (!) försäkring. Så inte bolaget kan slippa betala dig vid ev brand eller annat.
    Bra tanke och fråga. För mig kändes det som om det mest vattentäta var att vara folkbokförd där jag har störst lösörevärde. Det borde ju inte ett försäkringsbolag kunna backa på...kan man tycka.
  • Birgitta02
    nalle gbg skrev 2015-09-28 14:18:39 följande:
    Bra tanke och fråga. För mig kändes det som om det mest vattentäta var att vara folkbokförd där jag har störst lösörevärde. Det borde ju inte ett försäkringsbolag kunna backa på...kan man tycka.
    De kan komma på att du är folkbokförd där du inte har din huvudsakliga vila. Och då gäller inte just den försäkringen kan jag tänka. Men vet ju faktiskt inte. Ring försäkringsbolaget anonymt och fråga?.
Svar på tråden Fallgropar med folkbokföring?