Försörjningsstöd, suppleant i styrelse - vad gäller?
Jag får försörjningsstöd från socialtjänsten och för några månader sen gick jag med på att stå som suppleant i en anhörigs ekonomiska förening eftersom h*n inte hade någon annan som kunde stå med. Jag har inte utfört en enda uppgift i företaget och de har inte dragit in en krona än så länge. Men jag vet att de kommer göra det inom kort.
Jag har bett om att få gå ur sedan jag läste på lite mer om vad det innebär att stå som suppleant, men då var vederbörande svarat mig att det kostar 700 kr att göra ändringar hos bolagsverket - pengar jag inte har och inte heller kan låna. H*n har det också tufft ekonomiskt just nu, annars hade h*n betalat detta själv. Nu säger h*n att uppgifterna ska ändras och den ekonomiska föreningen ska bli aktiebolag så snart h*n fått in en summa på 50k, troligen nästa månad.
Jag är nu rädd för att bli av med mitt försörjningsstöd pga att jag varit klantig nog att inte läsa på innan. Googlade lite snabbt och ser iofs inget om att man inte får stå som suppleant, men däremot ska det utredas... Vad innebär det?
Vore tacksam för svar från någon kunnig.