mammalovis skrev 2015-09-25 21:01:42 följande:
Då ser jag väl bara två alternativ, antingen får du fråga henne innan vad hon tänker sysselsätta sig med nu när du har annat att göra, du får nog förvarna henne en period så hon vänjer sig, så har du redan förekommit henne, då det blir jobbigt för er båda med hennes tårar. Hon kan kanske sitta och rita, pussla, pärla, göra loopsarmband, surfplatta, titta/läsa i böcker o s v i samma rum, tills hon vänjer sig att vara mer själv.
Alternativet är att ni pratar om dessa tillfällen när hennes pappa är närvarande när hon inte är emotionell och hon själv får komma med förslag på vad hon kan hitta på. Ni får nog förklara att likväl som hon är van vid att ha mamma/pappa hela tiden är du van vid att inte behöva sysselsätta någon annan hela tiden och att ni får kompromissa och göra lite både ock. Sedan när situationen uppstår får man påminna henne om vad hon har för förslag. Kanske kan hon ha en lista skriven eller att ni gör med bilder och text.
Bra alternativ, när jag märker att hon sitter och "väntar" på mig brukar jag fråga vad hon gör och informera henne att det kommer dröjja innan jag vill göra något och att det kommer bli tråkigt för henne att vänta. Sen fortsätter jag med det jag kände för att göra och avbryter det inte.
Egentligen vet hon så klart massa saker hon kan göra, men det finns nog ett värde ändå i att prata om det. Kanske kanske att det öppnar upp för att prata om det som egentligen är problemet, att hon behöver uppmärksamhet alltför ofta.