• Modesty

Blöjan läcker kiss

Hej. Jag är första gånsförälder till en vecka gammal pojke. Ganska ofta så läcker blöjan kiss, aldrig bajs, vi ser till att dra ut alla flikar runt benen ordentligt men ändå så rinner det utanför allt som oftast. Är det vanligt? Vad kan det bero på?

Vi använder libero men har även testat nån modell vi fick i babyboxen men samma sak där.

Några tips? Är det vanligt? Vad kan det bero på? Är det att snoppen ligger på sidan kanske? Nån blöja som är bättre än libero?

Tacksamma för all hjälp vi kan få!

/Modesty

• Svar på tråden Blöjan läcker kiss
  • Pojkmamma86

Prova byta märke på blöjorna, har 2 pojkar och vi har haft problem med läckage när vi hade libero vi bytte till pampers som funkade utan problem. Barns kroppar är olika utformade så alla blöjor passar inte alla barn :)

• Fjäril kär

testa en annan storlek. Antingen är blöjan för liten eller alldeles för stor. 

Testa även andra modeller, blöjan kan ha fel passform för den lilla rumpan. 

Se även till att den sitter rätt. Att ni drar åt tejpen ordentligt , att blöjan inte har häng i rumpan och på alla tänkbara sätt sitter som den "ska" göra. 

• minerva123

Kolla storleken! Blöjor kan läcka både när de är för stora och för små. Testa att vinkla ner tejpremsorna snett neråt/inåt istället för tvärsöver magen. Snoppen ska ju ligga rakt neråt, ibland lätt att peta till den när man drar ut den inre fliken runt benen.

• Modesty

Tack för alla svar! Det bör verkligen vara rätt storlek, använder nr 1, han väger strax över tre kg, råkade ta en 2a en gång men den var alldeles för stor. Hur många fingrar bör man få in vid magen för att sätta den hårt nog? Är lite rädd för att råka sitta den för tight. Bör den sitta ovanför naveln för att sitta bra?

Ska testa Pampers! :) och att sätta tejpremorna neråt :) Tack igen!

• minerva123

Vi satte tejpremsorna under naveln och vek sedan ner en bit av blöjkanten så den inte skulle skava mot navelstumpen. Plats för ett finger under blöjkanten tror jag vi hade. Blöjan töjs ju ut under användning så den blir ju alltid lösare efter en stund. Vi har använt Liberos tejpblöjor till båda våra pojkar (smalisar bägge två), men det där ju så väldigt individuellt vad som passar vilket barn. Men jag skulle faktiskt testa en Libero 2 om jag vore du även om den ser stor ut för ögat. Den kanske sitter bättre?

• Ego Lovers

Det finns två resårer vid benen. En inre och en yttre. Den inre ligger inåt och ska göra så medan den yttre ska ligga utåt. Lägger man den inre resåren så den pekar åt andra hållet så läcker de.

• Modesty
    Ego Lovers skrev 2015-09-25 23:46:12 följande:

Det finns två resårer vid benen. En inre och en yttre. Den inre ligger inåt och ska göra så medan den yttre ska ligga utåt. Lägger man den inre resåren så den pekar åt andra hållet så läcker de.

Oj tack! Där har vi gjort fel, trodde att den inre skulle ligga utåt den med.
  • Modesty
    minerva123 skrev 2015-09-25 22:45:14 följande:

Vi satte tejpremsorna under naveln och vek sedan ner en bit av blöjkanten så den inte skulle skava mot navelstumpen. Plats för ett finger under blöjkanten tror jag vi hade. Blöjan töjs ju ut under användning så den blir ju alltid lösare efter en stund. Vi har använt Liberos tejpblöjor till båda våra pojkar (smalisar bägge två), men det där ju så väldigt individuellt vad som passar vilket barn. Men jag skulle faktiskt testa en Libero 2 om jag vore du även om den ser stor ut för ögat. Den kanske sitter bättre?

Tack! Vi köper hem båda storlekarna i morgon så testar vi. Han har tappat navelstumpen men att vika är nog en bra idé :)
  • Modesty

En helt annan sak, kan man tina bröstmjölken i kylskåpet över natten istället för i rumstemperatur eller i varmvatten? Känns dumt att ha den framme när den är till dagen efter. Hittar ingen info om det.

• Cornellia

Jag upplevde att just libero läckte när sonen var riktigt liten, då funkade pampers bättre. När sonen blev kanske 6 månader började libero sitta bra. 

• minerva123
    Ego Lovers skrev 2015-09-25 23:46:12 följande:

Nu är jag kanske trött, men jag förstår inte vad du menar? Den inre benresåren ska man ju "dra ut" genom att dra med fingret runt under resåren. Vi visste nämligen inte det när vår äldsta föddes och då läckte det som tusan i början.
  • Anonym (Eva-Kristina)

Stirra dig inte blind på vad det står på blöjförpackningen är mitt tips.

Alla blöjsorter är olika i sina storlekar och passformer.

Du måste prova dig fram vad som passar för just din bebis, att det sen står något annat på paketet spelar ingen roll.

För mig var icas blöjor bäst första veckorna, sen passade Pampers någon månad, sen Libero och sen återgick vi till Icas osv..

• Modesty

Hej alla, nu har vi testat Pampers och att sätta tejpen nerå och ha snoppen centrerad men funkade inte, läckte med en gång. Ska köpa hem ICAs i morgon och försöka med det, och alla andra märken vi kan hitta. Förhoppningsvis blir det bättre när han blir lite större.

Tack för alla svar!

• Fjäril kär
    Modesty skrev 2015-09-26 20:37:36 följande:

Hej alla, nu har vi testat Pampers och att sätta tejpen nerå och ha snoppen centrerad men funkade inte, läckte med en gång. Ska köpa hem ICAs i morgon och försöka med det, och alla andra märken vi kan hitta. Förhoppningsvis blir det bättre när han blir lite större.

Tack för alla svar!

kom ihåg att även testa olika storlekar. Både mindre och större. 

Sen kan kläder ibland också vara något att fundera över. Rymliga sparkdräkter kan ju göra att blöjan halkar omkring lättare än om ni har en tajt body och byxor. 
  • Modesty
    Fjäril kär skrev 2015-09-26 21:18:26 följande:

kom ihåg att även testa olika storlekar. Både mindre och större. 

Sen kan kläder ibland också vara något att fundera över. Rymliga sparkdräkter kan ju göra att blöjan halkar omkring lättare än om ni har en tajt body och byxor. 

Tack, det ska absolut testa med, han har än så länge mest varit naken i en filt.
  • Anonym (Blöjor)

Lägger ni snoppen så den pekar helt neråt mot pungen, och ni är säkra på att den ligger kvar rätt när ni har stängt?

Hur lång tid tar det innan blöjan läcker?

Svar på tråden Blöjan läcker kiss