• Anonym (mamman)

10-årskalas, film??

Dottern har fyllt 10 och vill absolut ha kalas. Vi tänkte kvällstid, mat som tacos eller pizza, snacks och kanske en film?? Hur låter det? Vi hade aldrig kalas förra året, och har inte varit på någon annans kalas på länge, så jag vet inte hur det kan vara på 10-årstillställningar. De känns för stora för att jag ska hitta på någon lek åt dem, och jag är orolig för att de inte kan roa sig på egen hand i en större grupp (det blir väl åtta gäster eller så och alla går inte i samma klass). Så hur gör man för att ordna ett bra kalas för barn i den åldern??? Vi har heller inget riktigt bra utrymme att hålla till på, utan det blir i vårt vardagsrum och/eller på flickrummet...

Hur har ni gjort? Berätta gärna om era lyckade 10-årskalas... /mamman

• Svar på tråden 10-årskalas, film??
  • Anonym (Nej)

Hade aldrig haft  filmkväll, det tycker inte jag passar på ett kalas. Man vill väl umgås, inte sitta och titta på TV. Det gör de flesta ungar så mycket ändå.

Man kan spela sällskapsspel, leka lekar, spela charader osv.

• Anonym (mamman)
    Anonym (Nej) skrev 2015-09-27 10:35:57 följande:

Hade aldrig haft  filmkväll, det tycker inte jag passar på ett kalas. Man vill väl umgås, inte sitta och titta på TV. Det gör de flesta ungar så mycket ändå.

Man kan spela sällskapsspel, leka lekar, spela charader osv.

Okej, vilka lekar skulle du ordna för 10-åringar? Vilka sällskapsspel är bra i så stora sällskap? Jag vill gärna ha väldigt konkreta tips på vad som har funkat för andra, lekar är inte min grej nämligen.
  • Anonym (Mam)

Disco bowling kanske? Eller någon annan aktivitet?

Film är ingen bra ide', min sambo gjorde så på min sons kalas. Sonen tyckte det förstörde massor men jag styrde upp och stängde av så de fick ha kul igen.

Tacos är toppen däremot, alla kan plocka det dom gillar

• Anonym (:))

Jag tycker det låter som en toppen idé :)

Pizza kan dom ju göra själva så får alla de dom vill ha på.

Annars brukar man väl ha disco till barn i den åldern, men känns uttjatat.

Fråga dottern vad hon vill ha o hur hon vill ha det, det är ju endå hennes kalas ;)

Grattis t födelsedagsbarnet o Lycka till! hoppas alla får roligt

• Anonym (mamman)
    Anonym (Mam) skrev 2015-09-27 10:41:48 följande:

Disco bowling kanske? Eller någon annan aktivitet?

Film är ingen bra ide', min sambo gjorde så på min sons kalas. Sonen tyckte det förstörde massor men jag styrde upp och stängde av så de fick ha kul igen.

Tacos är toppen däremot, alla kan plocka det dom gillar

Menar du disco eller bowling? Alltså att man skulle ordna disco i vardagsrummet, eller hyra in sig på bowlinghallen?
  • Anonym (mamman)
    Anonym (:)) skrev 2015-09-27 10:45:11 följande:

Jag tycker det låter som en toppen idé :)

Pizza kan dom ju göra själva så får alla de dom vill ha på.

Annars brukar man väl ha disco till barn i den åldern, men känns uttjatat.

Fråga dottern vad hon vill ha o hur hon vill ha det, det är ju endå hennes kalas ;)

Grattis t födelsedagsbarnet o Lycka till! hoppas alla får roligt

Jag är så hopplöst omodern mamma, jag vet inte vad ungar i den åldern lyssnar på, disco är inte riktigt dotterns grej heller. Hon tyckte själv att en myskväll med film var en bra idé, men många verkar tycka att det är dåligt, så jag börjar tänka om nu. Det är ju svårt att hitta en film också som inte alla redan har sett!?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (mamman) skrev 2015-09-27 10:41:15 följande:
    Okej, vilka lekar skulle du ordna för 10-åringar? Vilka sällskapsspel är bra i så stora sällskap? Jag vill gärna ha väldigt konkreta tips på vad som har funkat för andra, lekar är inte min grej nämligen.
    Oj, du skulle kanske hyra in en lekledare. Du ska kanske försöka bli lite intresserad då, för din dotters skull, tänker jag.

Här är en sida där du får tips.

www.kalasdags.se/kategori/alder/9-11
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Nej) skrev 2015-09-27 10:51:11 följande:
    Oj, du skulle kanske hyra in en lekledare. Du ska kanske försöka bli lite intresserad då, för din dotters skull, tänker jag.

Här är en sida där du får tips.

www.kalasdags.se/kategori/alder/9-11
    Jag har inte den typen av resurser och det här var ett jättetråkigt inlägg. Jag skulle inte skriva den här tråden om jag inte ville ha hjälp. Att antyda att jag kommer att göra det dåligt för min dotter är inte konstruktivt. Men tack för länken i alla fall.
  • Anonym (Mam)
    Anonym (mamman) skrev 2015-09-27 10:45:22 följande:

Menar du disco eller bowling? Alltså att man skulle ordna disco i vardagsrummet, eller hyra in sig på bowlinghallen?

Jag menar discobowling. Hyra några banor i en bowlinghall som har sånt.

Har båda våra barn älskat i den åldern.
  • Anonym (mamman)
    Anonym (Mam) skrev 2015-09-27 10:55:43 följande:
    Jag menar discobowling. Hyra några banor i en bowlinghall som har sånt.

Har båda våra barn älskat i den åldern.
    Okej! Jag vet inte om min dotter någonsin har bowlat, men jag ska kolla upp det här, det finns en bowlinghall i stan.
Svar på tråden 10-årskalas, film??