• Supp

    Depression, vad gör skolan?

    Hej alla 
    Jag är 15 år och utreds för djup depression och apati. Jag går självklart i skolan och det har varit en massa möten om hur jag ska orka gå i skolan. Jag har fått tillåtelse att sitta i ett annat rum och arbeta, det är jätteskönt att slippa klassen och sånt nu. Problemet är att vi har en massa prov och inlämningsuppgifter och jag orkar verkligen inte! Inte alls! Jag får 3-4 panikattacker/veckan i skolan bland annat eftersom jag är så stressad över proven och det. Jag har försökt prata med min mentor men han sa bara att jag var tvungen att göra proven och att man aldrig kunde få dispens (tror det heter så, när man får hoppa över en uppgift) från skolsaker men att man kunde få längre tid. Jag skulle kunna godta längre dig, men jag får bara några dagar. Nu är min fråga vad skolan egentligen kan göra? Har man rätt att hoppa över prov och sådant och få extra hjälp? Jag orkar verkligen inte och jag tror inte att min mentor förstår hur jävla dåligt jag egentligen mår.

  • Svar på tråden Depression, vad gör skolan?
  • Lena

    Du borde kunna få läsa på halvtid men då blir du inte klar i vår om du inte läser igen senare. Momenten kan du inte hoppa över.

  • Supp
    Lena skrev 2015-09-27 10:39:08 följande:

    Du borde kunna få läsa på halvtid men då blir du inte klar i vår om du inte läser igen senare. Momenten kan du inte hoppa över.


    Vad är moment? Är det proven och uppgifterna? Så du menar att jag har möjlighet att läsa halvtid men då kommer behöva gå om ett år? 
  • Anonym (Mentorn då?)

    Varför hjälper inte din mentor dig att styra upp allting? Han borde väl ändå vara den personen som ska hjälpa dig med sådant? Jag har för mig att man kan hoppa över prov men att man behöver visa sin kunskap på ett annat sätt, som mindre uppgifter eller muntligt. Har du någon studievägledare på din skola som kan hjälpa dig eller kanske någon speciallärare som kan hjälpa dig förstå (om det är det som är problemet?)

  • Supp
    Anonym (Mentorn då?) skrev 2015-09-27 10:49:19 följande:

    Varför hjälper inte din mentor dig att styra upp allting? Han borde väl ändå vara den personen som ska hjälpa dig med sådant? Jag har för mig att man kan hoppa över prov men att man behöver visa sin kunskap på ett annat sätt, som mindre uppgifter eller muntligt. Har du någon studievägledare på din skola som kan hjälpa dig eller kanske någon speciallärare som kan hjälpa dig förstå (om det är det som är problemet?)


    Studievägledare har jag inte och dom speciallärarna vi har är endast för dom som inte har godkänt. Jag får sitta hos dom men jag har inte rätt till hjälp av dom. Och läraren är noga att följa reglerna och hjälper mig då inte. Jag skulle kunna tänka mig att göra mindre uppgifter men muntligt ryker. Ska kolla imorgon om det är en möjlighet. Och min mentor har försökt med det han kan, han är också en sådan person som följer regler till punkt och pricka. Så för honom så är det absolut omöjligt att hoppa över uppgifter, men det låter lite väl hårt enligt mig.... 
  • MattyBRaps

    Jag tycker som "Mentorn då?" att du borde få göra mindre uppgifter. Eftersom du skrev att du utreddes så antar jag att du går till en psykolog, så då borde du bli bättre snart (?). Då kanske du kan läsa på halvtid nu och sedan ta ikapp det till våren?

  • Lena

    Med momenten menade jag både proven och uppgifterna.

    Precis du bör kunna bli sjukskriven på halvtid men kommer då få ta igen saker sen genom sommarkurs eller ett extra år.

  • Muslimsktjej

    Jag vet inte om det är olika i varje kommun/skola, men när jag gick i 8:an och var deprimerad så fick jag gå halvtid, och välja de lektioner som jag ville gå på, jag behövde då inte göra uppgifter i de andra ämnena. 

    Det kanske funkar för din skola med?
    Det är dock bara en bra lösning för tillfället, för du kommer inte komma vidare till gymnasiet om du inte får betyg i ämnena, och betygen kan du inte få om du inte visar vad du kan, genom uppgifter och prov. Men gymnasiet är antagligen inte ditt största problem nu (vet att det är jättejobbigt att fundera på framtiden när man är deprimerad). 

    Antingen väljer du att försöka i skolan nu och kämpa, eller så får du se om skolan tillåter att du går halvtid, och så får du ta tag i skolan senare när du mår bättre. 

Svar på tråden Depression, vad gör skolan?