• nattuss89

Förstoppning?

Jag har en 6månaders som sedan ett par veckor tillbaka har börjat smaka mat och äta gröt. Innan har han ätit endast ersättning sedan han var en månad gammal. Självklart förstår jag att avföringen förändras när dom börjar äta annat än ersättning/bröstmjölk men sedan två veckor tillbaka har jag uppfattat bajset ovanligt hårt, och dom senaste två dagarna har han blivit jätteledsen när han försöker bajsa. Han har även fått små, små sår vid analöpningen, som jag försökt att lindra med salva. Så min fråga till er som kanske har erfarenhet av liknande situation - är det förstoppning? Jag har sökt runt och försökt med det mesta - ge katrinplommon-puré, massera magen, bada, välling m.m. Men inget verkar hjälpa.

Har hört att man kan doppa febertermometern i lite olivolja och föra in i stjärten, men vet inte om detta funkar? Ska till bvc imorgon, så kommer självklart ta upp detta då, men fram tills dess - någon som har några tips på vad man kan göra? Som förstagångsförälder blir man ju orolig, och så tycker jag så synd om honom när han blir så ledsen! :(

• Svar på tråden Förstoppning?
  • anidue

pyssventil!!!! men det kanske du inte har nu precis.... o vatten

• nattuss89
    anidue skrev 2015-09-27 22:46:02 följande:

pyssventil!!!! men det kanske du inte har nu precis.... o vatten

Men har man inte pysventil ifall dom är gasiga? Eller det kanske även hjälper mot hård mage :)

Mvh, Nathalie
  • nattuss89
    Fjärrkontrollen skrev 2015-09-28 06:11:41 följande:

Ge mer vatten att dricka. Är det köpt katrinplommonpure? Om det är det så gör egen ist.

Vatten har jag försökt med, men han spottar bara ut det :/ jag har köpt katrinplommon-puré, så kanske borde testa att göra egen. Tack för tipset!

Mvh, Nathalie
  • nattuss89

Efter BVC-besöket igår beslutade vi att prova med Laktulos. Jag har ingen större erfarenhet av det, men vad jag har läst och hört verkar det som att många får använda det under en väldigt lång tid när man väl börjar med det, för vissa flera år. Egentligen spelar det väl ingen roll, det viktigaste är ju att det blir bättre.

• mammalovis

För det första måste du ju tänka på vad du ger och i vilka mängder. En del bebisar är ju snabbt duktiga på att gapa och svälja, men det gäller ju att den lilla magen hänger med.

Det finns ganska mycket av den första maten som är kraftigt stoppande som morötter, majs, banan samt blåbär kan också höra dit för känsliga magar.

Sedan är ju katrinplommon, kiwi, ananas, vindruvor lösande. Glöm heller inte det extra fettet i maten.

Vi kämpar fortfarande med vår dotter som fick förstoppningsdiarré som yngre. Troligen började magen krångla när hon var 8 månader efter en penicillinkur och hon fick clostridium, som först diagnosticerades när hon var drygt ett år. Så sedan dess har vi haft Lactulos och senare Forelax och även mjölkproteinfri kost i drygt 2 månader. Vi kämpar fortfarande med hennes mage och nu är hon 2 år och 4 månader. Tyvärr har hon så mycket egen vilja så att få i henne det hon ska i form av kokta grönsaker, bröd med fullkorn, tillräckligt med vätska, frukt o s v är ganska omöjligt då mycket är blä och spottas ut när hon har smakat. 

Tanken var att vi skulle fasat ut Forelaxen i somras, men genast fick hon mer problem igen.

• anidue
    nattuss89 skrev 2015-09-28 11:47:12 följande:
    Men har man inte pysventil ifall dom är gasiga? Eller det kanske även hjälper mot hård mage :)

Mvh, Nathalie
    för oss funkade det på båda...prova
Svar på tråden Förstoppning?