• Pappa med son

Pengar och tid.

Jag är en pappa som valde att gå skilda vägar med min sons mor,
    Min son är hela min värld och jag gör allt för han.
    Vi bor i jämtland och som alla vet är det ju avstånd här uppe och kollektivtrafken är inte lika tät som söderut.
    Jag har enkel väg 5mil att lämna min son på skolan sen är det 7 mil tillbaka för att komma på jobbet, därför har jag bara möjlighet att ha han tor-måndag varannan vecka plus nån dag mellan där för saknaden efter honom blir för stor.
    fredagar när jag har honom försöker jag antingen jobba in eller vara ledig på något vis vi ska få lite tid tillsammans.
    Jag  har min son ungefär 11 dagar i månaden och får betala 1573kr för det.
    om hans Mamma skulle betala 1573kr för 11 dagar  som jag gör betyder det med barnbidraget  4196kr i månaden och det är för ungefär 9 dagar extra som hon har honom. fritids kostar ungefär 500kr och en försäkring 200kr och 500kr i kläder per månad. Det betyder att det är 3000kr kvar för mat i 9 dagar till en pojk som är 6år.
    i mina ögen ser jag det här som att jag får betala för att få vara med han och hon får bra betalt för extra tiden hon har han. tänker jag alldeles vridet eller är det fler än jag som tänkt på det här?

• Svar på tråden Pengar och tid.
  • Birgitta02

Du betalar inte för att få ha din son, underhåll är till för att försörja barnet med kläder, mat och annat. Om du har barnet mer än en tredjedel i månaden så kanske du skall diskutera med försäkringskassan att sänka underhållet? Hur gör ni med klädinköp, cykel, fritidsverksamhet osv?

Borde inte du och mamman dela på reskostnaderna?

• Kvinna30plus

Har du barnet 11 dar i månaden har du rätt att göra avdrag för dessa det skulle bli 1573/40*11 = ca 433. Du ska alltså betala 1140:- 

• mammalovis

Nu vet jag inte om 11 dagar motsvarar 11 nätter, men det är var dygnsvilan görs som avgör avdraget. Så har du sonen 11 nätter, så är beräkningen i inlägg 2 korrekt. Om ni inte har försäkringskassan inblandad så är det ju upp till er föräldrar hur ni delar på kostnaderna, både med underhåll och allt i övrigt.

Min sambo betalar "fullt" underhåll i förhållande till att han har 2 barn till via försäkringskassan. Sedan betalar vi ju ändå för de kläder hon använder här vh plus att han bidrar vid större saker som vinterkläder, glasögon, cykel mm.

Sedan brukar ju många gånger boendeföräldern drabbas av större inkomstförlust p g a vab, men i ert fall beror det väl på när sonen drabbas.

Kunde ni ha sonen hälften var hade du ju inte behövt betala underhåll alls.

Svar på tråden Pengar och tid.