• Gladskit

Taskiga luftrör?

Hej,

Min son går i trean och genom alla år har han dragit på sig tuffa förkylningar vid skolstart som vi sedan haft väldigt svårt att bli av med. Likaså i år, han hann gå i skolan tre dagar innan han blev sjuk med hosta och feber. Då var han hemma 5 dagar. Men sen dess (alltså sedan slutet på augusti) så är han snorig och hostar på nätterna. Han är pigg annars och klarar skolan. Men eftersom han får såna problem med hosta och luftrören så missar han sin fotboll exempelvis för det blir för mycket. Han spelar redan fotboll på varenda rast i skolan + tiden på fritids och har ingen av-knapp, alltså det går inte att säga till honom att ta det lugnt.
    Utan då är alternativet att hoppa över fritidsaktiviteterna och i värsta fall ha honom hemma från skolan några dagar så att han får vila.

Men är det fler som har barn med de här problemen? Går det att göra något åt "känsliga luftrör"? Är det något man borde utreda mera?
    För vanliga vårdcentralen tar något snabbt prov, säger det är bara virus och sen är det tack och hej. När han var liten var det väldigt tufft i perioder och de konstaterade förkylningsastma och vi hade ventoline och airomir hemma vet jag. Men sen han blev äldre så verkar de inte ta lika allvarligt på det.
    Finns det något man kan göra själv? Hälsokost?
    Jag kan tillägga att hans pappa har precis samma problem och har alltid haft så det kanske är ärftligt hur benägen man är att dra på sig den här typen av besvär?

• Svar på tråden Taskiga luftrör?
  • ungmamma1315

Hejsan! :)

Min tös ha andra andningssvårigheter men kan tycka att de verka konstigt att dem inte utreder de mer än att de ska vara virus :s avskyr när de e andningen son påverka då dem låter så hemskt men jag hade ringt o sagt att dem ska kolla i hals hals!

Om han har svårt att andas isammanband med sport så kan de va förträngning i halsen o när han blir ansträngd så svullnar det, alltså inte astma utan en aning förträngd hals som gör de svårt för honom. Har han dagliga inhalationer eller bara vid behov?

• Gladskit

Hej och tack för svar!
    Hans pappa har som sagt samma problem och är hos läkare idag så vi får se vad de säger. Förhoppningsvis kan de kolla sonen också.
    När han var liten hade han inhalator vid behov, och det behövdes inte jätteofta. Men när han väl blev sjuk så tyckte vi att det gav bra lindring.

Svar på tråden Taskiga luftrör?