Taskiga luftrör?
Hej,
Min son går i trean och genom alla år har han dragit på sig tuffa förkylningar vid skolstart som vi sedan haft väldigt svårt att bli av med. Likaså i år, han hann gå i skolan tre dagar innan han blev sjuk med hosta och feber. Då var han hemma 5 dagar. Men sen dess (alltså sedan slutet på augusti) så är han snorig och hostar på nätterna. Han är pigg annars och klarar skolan. Men eftersom han får såna problem med hosta och luftrören så missar han sin fotboll exempelvis för det blir för mycket. Han spelar redan fotboll på varenda rast i skolan + tiden på fritids och har ingen av-knapp, alltså det går inte att säga till honom att ta det lugnt.
Utan då är alternativet att hoppa över fritidsaktiviteterna och i värsta fall ha honom hemma från skolan några dagar så att han får vila.
Men är det fler som har barn med de här problemen? Går det att göra något åt "känsliga luftrör"? Är det något man borde utreda mera?
För vanliga vårdcentralen tar något snabbt prov, säger det är bara virus och sen är det tack och hej. När han var liten var det väldigt tufft i perioder och de konstaterade förkylningsastma och vi hade ventoline och airomir hemma vet jag. Men sen han blev äldre så verkar de inte ta lika allvarligt på det.
Finns det något man kan göra själv? Hälsokost?
Jag kan tillägga att hans pappa har precis samma problem och har alltid haft så det kanske är ärftligt hur benägen man är att dra på sig den här typen av besvär?