• kotor2

Infekterad tatuering?

Hej!

Jag gjorde i fredags (tre dagar sen) min första tatuering men den är fortfarande röd i kanterna på vissa ställen. Det ser till och med lite gult ut ibland. Har dock inget sår eller var samt att det inte är ömt. Bifogar en bild tagen nyss. Tror ni jag borde kolla upp detta eller är det bara att avvakta? Har tvättat och smörjt den med Helosan 2-3 ggr om dagen.

• Svar på tråden Infekterad tatuering?
  • didderson

Tvättar du den flera gånger om dagen? I såna fall, sluta med det! Den enda tvätt den behöver är när du duschar, annars är det bara att smörja. Använd hellre bepanthen än helosan också.
    Se till att du bara baddar tattoon när du torkar av dig efter duschen också.

Om den är gul runt är det säkert bara blåmärke, men börjar det vara så åk till farbror doktorn och få antibiotika!

• kotor2
    didderson skrev 2015-09-28 14:43:34 följande:

Tvättar du den flera gånger om dagen? I såna fall, sluta med det! Den enda tvätt den behöver är när du duschar, annars är det bara att smörja. Använd hellre bepanthen än helosan också.
    Se till att du bara baddar tattoon när du torkar av dig efter duschen också.

Om den är gul runt är det säkert bara blåmärke, men börjar det vara så åk till farbror doktorn och få antibiotika!

Ja, jag fick instruktion av min tatuerare att tvätta den 2-3 ggr om dagen.

Har hört väldigt olika dock.

Jo, jag tänkte att huden inte borde vara gul utav infektion...

Ska testa bepanthen istället. Men är det bara om det varar jag behöver oroa mig? Vilka andra symptom finns när det gäller infektion?

• didderson

Andra tecken på infektion kan vara att det är knallrött runt och ömmar.. Tänk typ inflammerad hårsäck? Men att tvätta flera gånger om dagen torkar bara ut den, så det är skitdumt (säger inte att du är dum, men att ge det rådet är dumt!) Jag tatuerar själv och har såklart ett gäng tatueringar. Det räcker med en gång om dagen i duschen!

Svar på tråden Infekterad tatuering?