• Snuttox

Är något fel?

Hej!

Jag och min sambo har i två månader försökt att bli gravida, men det vill inte ta sig. Vi har båda barn sen tidigare. Tog ut min hormonspiral för ca 2,5 månader sen. 
    Kan det bero på den tro? Eller kan något vara fel?

• Svar på tråden Är något fel?
  • Anonym (E)

Nej, inget verkar fel. Två månader är ingenting. Ni har barn sedan innan så att någon av er plötsligt skulle vara infertil är en snudd på 0.

Normalt är att det tar upp till 1 år att bli gravid. Vid varje ägglossning har man ca 20-25% chans att bli gravid.

Ursäkta min tjurighet, men att gnälla om två månader när vi själva försökt i 18 månader får mig att känna att folk tar graviditet så fåfängt lättvindigt.

• Fian88

Håller med ovanstående! 2 månader är ingenting!! När ni passerat året (som även vi gjort) så kan ni börja oroa er. Det är så otroligt mycket som ska klaffa för att man ska bli gravid. Även om man prickar in rätt så är det bara runt 25-30% chans att det blir nått (ännu lägre procent om man är äldre). Celldelningen ska fungera som den ska, slemhinnan i livmodern ska vara tillräckligt välkomnande för att ägget ska fästa osv osv.

Svar på tråden Är något fel?